پیش‌بینی‌ظریف درباره برجام

آرمان: در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ترامپ رایزنی‌های بسیاری با مقامات اروپایی و صهیونیستی در خصوص برجام انجام داد، اما با همراهی مطلق مقامات اروپایی در این مسیر مواجه نشد. حتی به نقل از بلومبرگ همراهی نسبی برخی مقامات اروپایی با ترامپ در این خصوص به اندازه‌ای نبود که منجر به رضایت رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شود به همین دلیل ترامپ طی روزهای گذشته بر اساس بیانیه کاخ سفید در تماس تلفنی با آنگلا مرکل ضمن تبریک به او برای انتخاب دوباره به عنوان صدر اعظم آلمان در مورد چگونگی مقابله با آنچه اقدامات خصمانه ایران در خاورمیانه می‌خواند، توافق هسته‌ای، برنامه موشکی این کشور و عدم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت با مرکل گفت‌وگو کرد! البته اعلام عدم پایبندی ایران به برجام مساله‌ای بود که طی روزهای اخیر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی مصاحبه‌ای با گاردین آن را پیش بینی کرده بود. اعلام عدم پایبندی به برجام از سوی ترامپ در حالی است که آژانس در هشت گزارش مکرر خود، پایبندی ایران نسبت به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است. از سویی نیکی هیلی در دیدارهای تازه خود با مقامات آژانس بار دیگر مدعی شد که بازرسی‌های هسته‌ای از ایران کافی نیست و آژانس باید به اماکن نظامی در ایران برای راستی آزمایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دسترسی داشته باشد. اما در خواست نیکی هیلی با پاسخ منفی آژانس روبه‌رو شد. گفتنی است که جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، حمایت کرد و نوشت: نباید اعلام پایبندی ایران به برجام و در نهایت سرنوشت توافق به دست کنگره بیفتد. از سویی خارج شدن از توافقی که تا امروز نتیجه‌ بخش بودن خود را نشان داده و مانع از رشد بالقوه برنامه هسته‌ای ایران شده، اقدامی غیرمنطقی است.
پیش‌بینی‌ ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان طی مصاحبه‌ای گفته است حدس می‌زند که رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا در گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه‌های بریتانیایی «گاردین» و «فایننشال‌تایمز» تصریح کرده است: فکر می‌کنم (دونالد ترامپ) تاکنون سیاست غیرقابل پیش‌بینی بودن را از خود نشان داده است و الان فکر می‌کنم این سیاست به غیر قابل اعتماد بودن در حال تغییر است. اواضافه کرده است: فرض من و حدسم این است که او تاییدیه (پایبندی ایران به برجام را ) صادر نخواهد کرد و اجازه خواهد داد که کنگره در این زمینه تصمیم بگیرد. دولت آمریکا بر اساس مصوبه کنگره این کشور هر ۹۰ روز یک‌بار باید گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام به قانونگذاران ارائه کند. دولت دونالد ترامپ از ژانویه گذشته تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. واشنگتن ماه اکتبر یکبار دیگر باید نظر خود را نسبت به برجام اعلام کند. ظریف در ادامه گفته است، ایران گزینه‌های دیگری دارد. اما این گزینه‌ها به رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال آمریکا بستگی دارد. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است: اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراه شوند، آن‌گاه فکر می‌کنم این پایان توافق (برجام) خواهد بود. او تاکید کرده است در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت. ظریف تصریح کرده است، توافق هسته‌ای به ایران اجازه داده است تا به تحقیق و توسعه ادامه دهد.
هشدار آلمان


دولت آلمان به واشنگتن نسبت به خروج از برجام هشدار داد و خواستار گفت‌و گو شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک عربی، آلمان ضمن استقبال از اعلام «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آلمان برای«بررسی» فرصت های گفت و گو با کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای این کشور از واشنگتن خواست که گام های مشابهی را در قبال ایران اتخاذ کند. «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای نسبت به خروج از توافق هسته ای که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا با ایران امضا کرد هشدار و گفت که خروج واشنگتن از این توافقنامه جایگاه و جدیت آمریکا برای مذاکره با کره شمالی را تهدید به تضعیف می‌کند.
توضیح برجامی آژانس
به موازات لابی‌گری‌های ترامپ و آنگلا مرکل، تلاش‌های مجدد نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد برای اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است. نیکی هیلی اخیرا بار دیگر اعلام کرده است که بازرسی‌های هسته‌ای از ایران کافی نیست و آژانس باید به اماکن نظامی در ایران برای راستی آزمایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دسترسی داشته باشد! به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با درخواست‌های دولت آمریکا برای فاش کردن اطلاعات محرمانه از ایران مخالفت کرده و مقامات این سازمان مجبور شده‌اند اصول اولیه توافق هسته‌ای را برای آمریکایی‌ها توضیح دهند. به گفته سه دیپلمات که با آژانس در ارتباط هستند یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی مجبور شده است توضیح دهد که این توافق حمایت ایران از حزب‌ا... و فعالیت‌هایش در منطقه را شامل نمی‌شود.