قیام عاشورا محور وحدت تشیع

ايران اسلامي‌مصادف با عاشوراي حسيني غرق در عزا و ماتم شد. مردم در قالب دسته‌ها و هيات‌ها در خيابان‌ها به عزاداري مشغول شده و سر تا سر تمامي‌شهرهاي ايران سياه پوش شد.
ايران اسلامي‌مصادف با عاشوراي حسيني غرق در عزا و ماتم شد. مردم در قالب دسته‌ها و هيات‌ها در خيابان‌ها به عزاداري مشغول شده و سر تا سر تمامي‌شهرهاي ايران سياه پوش شد. به گزارش ميزان، در هر کوچه و خيابان، عطر نذري و ذکر صلوات و سلام بر سالار شهيدان جاري بود. مردم از هر قوم و قبيله و مذهبي به عشق امام حسين (ع) و ياران وفادارش آستين بالا زده و هرکس به وسع خويش در اين سفره آسماني شريک شده بود.
تهران، اصفهان، همدان، رشت، تبريز، قزوين، يزد، بوشهر، خرمشهر، ساري و... همه و همه يکي شد و نواي يا حسين از سرتاسر ايران اسلامي‌به گوش رسيد.
جاي جاي شهر همدان در روز عاشورا صحنه پرشور عزاداري عاشقان اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش شده بود و مردم مناطق مختلف اين استان در رثاي سرور و سالار شهيدان، با مرثيه سرايي، سينه‌زني و زنجير زني اشک ماتم ريختند.


اصفهان نيز شاهد يکي ديگر از چشمه‌هاي جوشان عشق به حسين بن علي (ع) بود. مردم از گوشه گوشه اين شهر بزرگ به سمت ميدان اصلي آمده و تجمع عزاداران در ميدان عالي قاپو در سوگ امام شهيد نشستند.
عشق به اهل بيت و امام حسين (ع) مرز نمي‌شناسد. کربلاي معلي هم غرق در شور و ماتم بود. دسته‌هاي سينه زني از هر سو به سمت صحن حرم امام حسين (ع) نزديک شدند و شهادت امام شهيد خود را به عزا نشستند. لبنان نيز يکي ديگر از شهرهاي جهان است که يکسره سياه پوش شد. ميدان اصلي لبنان مملو جمعيت سياهپوش و ماتم‌زده است. لبناني‌ها با پرچم‌هاي بزرگ منقش به نام شهيدان کربلا در ميدان اصلي نواي ياحسين سر دادند. همچنين مراسم عزاداري با حضور اقشار مختلف شيعيان مقيم هلند در شهر لاهه برگزار شد.به گزارش فارس در اين مراسم پيروان و عاشقان امام حسين (ع) با ذکر مصائب وارد شده بر آن حضرت و اهل بيت و اصحاب با وفايشان، به سوگواري پرداختند. هموطنان به همراه شيعيان عرب، افغان، ترک، پاکستاني و... از اقشار مختلف در اين مراسم حضور يافتند.عليرضا جهانگيري سفير کشورمان در لاهه و ساير اعضاي سفارت و نمايندگان نهادهاي دولتي مقيم هلند نيز در اين مراسم شرکت کردند.در اين مراسم سوگواري که با همت سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لاهه و با مشارکت مجمع اهل بيت (ع) هلند و هيأت‌هاي عشاق الحسين (ع)، شباب العباس (ع) و ... برگزار شد. اين عزاداري‌ها در ديگر کشورهاي جهان نيز به همت سفارت ايران در آن کشورها برگزار شد.
تهران پايتخت ايران اسلامي‌نيز به سوگ سالار شهيدان نشست و شرق و غرب، شمال و جنوب و مرکز به نواي عاشورا عطرآگين شد. بازار تهران که همواره يکي از منزلگاه‌هاي عاشقان امام حسين (ع) بوده، اين بار هم همان طور بود و مردم از گوشه گوشه تهران خود را به اين جا رسانده و در عزاي حسيني شريک شدند. حرم شاه عبدالعظيم حسني (ع) يکي از بزرگترين تجمعات حسيني را در تهران تشکيل داد. صحن‌هاي حرم عبدالعظيم حسني (ع) مملو از جمعيت شد و مردم با پاي برهنه صحن اصلي را سينه زنان در نورديدند. لرستاني‌ها نيز طبق عادت معمول در روز عاشوراي حسيني آيين گلمالي را به پا کرده و در سوگ فرزند امام علي (ع) سر تا پاي خود را غرق گل کردند. عشق به حسين پير و جوان نشناخته و همه در اين مراسم آييني شريک شدند. شيرازي‌ها طبق رسم قديمي‌در اين روز آيين خيمه سوزان را بر پا کردند. مردم از گوشه کنار شهر شيراز به مرکز شهر آمده و دسته‌هاي عزاداري به سمت خيمه‌ها حرکت کردند. زغال مالي، علم چرخاني، علم بندي، روضه خواني، شبيه خواني و تعزيه از جمله مراسم باشکوهي است که در ظهر عاشورا بر پا شد و مردم هر يک به نوعي در اين مراسم سهيم شدند. ظهر عاشوراي حسيني در جاي جاي ايران آغاز شد و مردم تا اذان نماز ظهر در اين ماتم شريک شدند و تا پس از خواندن نماز ظهر خود را براي مراسم سوگ شام غريبان آماده کردند. مردم همچنين مراسم شام غريبان رانيز با شکوه خاصي برگزار کردند تا همانگونه که در ماتم امام سوم شيعان عزاداري کردند، يادي از اسرا و شب غمبار بازماندگان عاشورا داشته باشند.