هشدار ظريف به ترامپ


وزير خارجه کشورمان با رسانه‌هاي مختلف گفتگو کرد.به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در مصاحبه با روزنامه‌هاي گاردين و فايننشيال تايمز گفت: اگر اروپا دنباله‌روي واشنگتن براي خروج از برجام باشد، ايران تکنولوژي هسته‌اي بسيار پيشرفته‌تر از قبل از برجام را دنبال خواهد کرد. وي افزود: فرض و حدس من اين است که ترامپ [پايببندي ايران به برجام را] تاييد نخواهد کرد و خواهد گذاشت کنگره در اين باره تصميم بگيرد.وي تأکيد کرد که البته اين فناوري در راستاي مقاصد صلح‌آميز و تعهدات ايران در معاهده ان‌پي‌تي خواهد بود.ظريف تاکيد کرد که تنها راهي که ايران اجازه خواهد داد محدوديت‌هاي اعمال شده بر برنامه هسته‌اي خود ادامه يابد، آن است که ديگر طرف‌هاي برجام (انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين) همگي به شرايط قيد شده در برجام پايبند مانده و با تحريم‌هاي احتمالي آمريکا مقابله کنند.ظريف افزود: فکر مي‌کنم که ترامپ سياست غيرقابل پيش‌بيني بودن را در پيش گرفته است که البته نشان داده او يک فرد غيرقابل اطمينان نيز هست.ظريف هشدار داد که خروج آمريکا از برجام به ضرر واشنگتن خواهد بود؛ چرا که ايران برنامه غني‌سازي اورانيوم و ديگر بخش‌هاي برنامه هسته‌اي خود را با سطح بسيار پيشرفته‌تري ادامه خواهد داد. وي ادامه داد: توافق هسته‌اي به ايران اجازه داد تا تحقيق و توسعه هسته‌اي خود را ادامه دهد. ما پايه دانش خود را ارتقا داده‌ايم. اگر تصميم بگيريم از توافق خارج شويم، با دانش بيشتري نسبت به گذشته اين کار را انجام خواهيم داد. البته برنامه هسته‌اي‌مان به دليل عضويت‌ در معاهده ان‌پي‌تي که موضوعي جدا از برجام است، همواره صلح‌آميز خواهد ماند اما محدوديت‌ها برداشته خواهد شد.وزير خارجه افزود: خروج از توافق يکي از گزينه‌هايي است که تهران در حال بررسي آن است.ظريف گفت: البته گزينه‌هاي ديگري نيز وجود دارد که به نحوه مقابله جامعه جهاني با آمريکا بستگي دارد.وي هشدار داد: در صورتي که اروپا، ژاپن، روسيه و چين تصميم بگيرند که با آمريکا همراه شوند، در آن صورت فکر مي‌کنم که پايان برجام فرا خواهد رسيد.
همه پرسي خطرناک
همچنين وزير خارجه در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفت: همه‌پرسي کردستان عراق اقدامي‌خطرناک براي ثبات منطقه است.وي درباره قانون محدوديت سفر اتباع ايراني به‌امريکا هم گفت: ممنوعيت مسافرتي دولت آمريکا عليه ايراني‌ها، توهيني به تمام مردم ايران است.ظريف ادامه داد: بايد به چنين اقداماتي که از سوي ايالات متحده صورت مي‌گيرد، پاسخ دهيم. در مورد نحوه پاسخ، ما هستيم که تصميم مي‌گيريم.او همچنين امکان مذاکره مجدد برجام را "يک افسانه" خواند.ظريف همچنين با انتقاد نسبت به توييت اخير ترامپ در مورد برنامه‌ي موشکي ايران نيز گفت: مذاکرات مجدد در مورد برجام امکان پذير نيست.وي افزود: ما بايد قبل از اظهار نظر حقايق را بررسي کنيم. اين که برخي سعي دارند با حقايق بازي کنند و راه‌هاي جايگزين ايجاد کنند مرا نگران مي‌کند.ظريف درباره ايراني‌هاي زنداني در آمريکا گفت: متاسفانه شمار زيادي از ايراني‌ها در آمريکا بازداشت شده‌اند. آنها هم در آمريکا بازداشت شده‌اند و هم از طريق درخواست استرداد ايالات متحده در جهان بازداشت شده‌اند. اين افراد از جمله زنان باردار به علت نقض فني تحريم‌هايي که‌امروزه ديگر موضوعيت ندارد و سالها قبل اجرا مي‌شده است، در زندان به سر مي‌برند. اما اين افراد همچنان به علت تاکيد ايالات متحده براي اعمال اين محدوديتها درباره ايراني‌ها در زندان سخت به سر مي‌برند.وزير خارجه ايران مذاکرات مجدد درباره برجام را رد کرد و گفت: قبل از آنکه سخني بيان کنيم بايد واقعيت‌ها را بررسي کنيم. نگراني من اين است که عده‌اي با واقعيت‌ها بازي کنند و واقعيت‌هاي ديگري را از خودشان بسازند.ظريف در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد افزود: اين سخنان توهيني به کل ملت ايران بود و نشان دهنده همدردي پوچي بود که تلاش مي‌کرد او نشان بدهد. اين همدردي که او مي‌کوشيد نشان بدهد واقعا توخالي بود و جدي گرفته نمي‌شود. بي ترديد، ايراني‌ها اين سخن را جدي نمي‌گيرند. تاسف آور است که رئيس جمهور ايالات متحده بنابه دلايل سياسي بي ربط ؛ تصميم مي‌گيرد يک کشور را بيگانه کند و يک ملت را دشمن معرفي کند که به هيچ کس هيچ آسيبي نرسانده است.
ظريف درباره مذاکرات مجدد درباره برجام گفت: فقط ايران نيست که مذاکرات مجدد را رد مي‌کند. نگاه متفق القول همه کساني که درباره توافق هسته اي مذاکره کرده‌اند اين بوده است که مذاکرات مجدد درباره اين توافق، ناممکن است. اين کار سبب خواهد شد صندوق همه مشکلات باز شود. ايالات متحده با اين کار، اين پيام را به جهان منتقل مي‌کند که هرگاه شما با ايالات متحده مذاکره کنيد و هرچه درباره آن توافق کنيد، پس از پنج ماه يا شش ماه يا يک سال يا دو سال، ايالات متحده بار ديگر به دنبال خواسته‌هايي است که نتوانسته در دور اول مذاکرات به آن برسد و اين پيام، پيام خوبي نيست که براي جهانيان فرستاده شود. اين روند به جهانيان ثابت مي‌کند ايالات متحده طرف قابل اعتمادي در مذاکرات نيست و براي قدرتي همانند آمريکا ثابت کردن اين مسئله به جهانيان که طرف قابل اعتمادي براي مذاکرات نيست، براي صلح و امنيت جهاني خوب نيست. 10 سال تلاش همه طرف‌ها و دو سال مذاکرات جدي طول کشيد تا به اين توافق برسيم. فکر نمي‌کنم دور جديد (مذاکرات) نتايج بهتري داشته باشد. درواقع، دور جديد مذاکرات ما را در باتلاق جديدي فرو مي‌برد که هيچ‌کس نمي‌تواند از آن خارج شود.