آتش سوزی سریالی قبرستان‌های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به آتش سوزی اخیر در قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز و آسیب دیدن سنگ قبرهای تاریخی اظهار داشت: «مسئولیت نگهداری از این قبرستان مستقیما متوجه میراث فرهنگی نیست.» در اظهار نظر دیگری امام جمعه شیراز در رابطه با تخریب این قبرستان تاریخی هشدار داد و گفت: «قبرستان دارالسلام شیراز با یک‌هزار و 300 سال پیشینه به مرکز معتادان و ولگردان تبدیل شده است.» گفتنی است این گورستان مجموعه‌ای از عرفا، فضلا و اندیشمندان دوران‌های تاریخی از قرون اولیه اسلام تا عصر حاضر را در خود جا داده و در نزدیکی دروازه شاهداعی‌ا... از محلات فقیرنشین شیراز واقع شده است. به آتش کشیدن گورستان‌های تاریخی کشور موضوع جدیدی نیست و در شهریور سال جاری شاهد تخریب قبرستان پارینه‌سنگی خالدنبی و سپس آتش زدن این قبرستان در شرق استان گلستان بودیم. سنگ‌های استوانه‌ای بلند در این قبرستان که به باور کارشناسان، مردانی کلاه بر سر و زنار بسته بر کمر بودند و قدمتشان به دوران پارینه سنگی برمی‌گشت شکسته شده و سپس در آتش سوختند. این قبرستان که پیش‌تر نیز بارها مورد دست‌درازی قرار گرفته و خسارت‌هایی به آن وارد آمده بود، بار دیگر مورد دست درازی قرار گرفت و در اتفاقی بی‌سابقه، به آتش کشیده شد. این گورستان سالانه شمار بسیاری از زائران و گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب می‌کرد و در سایه جذابیت‌های فراوانش، اسم و رسمی یافته، کوچک‌ترین محافظتی از آن نمی‌شد و به همین دلیل، تهدیدات فراوانی متوجه آن بود. عاملان این اقدام علاوه بر ایجاد حریق در محوطه گورستان منحصر بفرد و اعجاب‌انگیز باستانی، اقدام به تخریب و شکستن سه سنگ مزار استوانه‌ای چلیپا ـ که از اهمیت تاریخی و مطالعاتی ویژه‌ای برخوردارند ـ کرده اند و یک سنگ مزار دیگر را نیز از دل خاک بیرون کشیده و رها کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر نیز در چندین نوبت چنین حوادث شومی در این منطقه رقم خورده بود و در مقابل تهدیدات فراوانی که متوجه این گورستان ثبت ملی شده بود، تنها اقدام به فنس‌کشی در بخشی از محوطه آن شده بود؛ فنس‌کشی‌هایی که جز آسیب‌زدن به منظره گورستان کارکردی نداشتند و و خنده‌دار بودند.
انتقاد به نحوه نگهداری از قبرستان تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: ما انتقاداتی به نحوه نگهداری از این قبرستان داریم و از بروز آتش سوزی در آن متاسفیم، همه تلاش‌ها معطوف به بهتر نگهداشتن این قبرستان تاریخی است اما متاسفانه این محل، به جایگاه افراد ولگرد و معتاد تبدیل شده و این آتش‌سوزی‌ها هم نتیجه همین تجمع‌هاست. مصیب امیری افزود: دو سال پیش تفاهمنامه‌ای بین شهرداری شیراز و میراث‌فرهنگی به امضا رسید و مسئولیت ساماندهی این قبرستان به شهرداری شیراز واگذار شد. شهرداری هم با انتخاب پیمانکار فعالیت‌هایی در این قبرستان داشته است و نباید آن را نادیده گرفت، اما در عین حال همچنان آسیب‌ها به این قبرستان تاریخی وارد می‌شود. او با بیان اینکه آتش‌سوزی اخیر در کمترین زمان ممکن مهار شد تا حجم آسیب‌ها به سنگ قبرهای تاریخی گسترش نیابد، گفت: برنامه پاکسازی سنگ خبرها از دوده و سیاهی و مرمت بخش‌های آسیب دیده نیز با همکاری شهرداری شیراز انجام می‌شود.
برخورداری قبرستان از 300 خروار خاک کربلا


امام جمعه شیراز پیش‌تر نسبت به لزوم ساماندهی قبرستان دارالسلام تذکر داده بود و با انتقاد از وضعیت کنونی قبرستان تاریخی دارالسلام خواستار رسیدگی و ساماندهی این مکان شد و گفت: متاسفانه قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز که سومین قبرستان تاریخ اسلام است تا به امروز مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از آثار نفیس آن نابود شده یا به سرقت رفته است. آیت‌ا... ایمانی گفت: اعتبار دیگر این قبرستان برخورداری از 300 خروار خاک کربلاست که بسیاری از بزرگان و مومنان در آنجا با وضو و پای برهنه حرکت می‌کردند. او افزود: اما اعتبار کنونی این قبرستان کجاست و برای این سرمایه ارزشمند تاریخی و مذهبی کاری صورت نگرفته و امیدواریم برنامه‌ریزی‌هایی که برای آن انجام شده است هرچه زودتر به ثمر برسد و موثر باشد. به گزارش ایرنا، ایمانی خاطرنشان کرد: شیراز، از جمله شهرهایی است که به عنوان شهر اسلامی بنا شده است و هشت سال بعد از ارتحال پیامبراکرم(ص) مردم استان فارس و شهر شیراز مسلمان شدند.