«تكرار مي كنم» تنبيه دارد؟

آرمان: دیروز رئیس‌جمهور با دانشجویان سخن گفت. بخشی از سخنان دکتر حسن روحانی در سخنرانی دیروز خود در دانشگاه انتقاد بود، البته آگاهانه از خود و نهادهای تحت مدیریتش هم صحبت کرد. روی سخن روحانی دیروز بیش از همه به آنانی بود که گویی توان پذیرش کشور بدون مشکل را نداشته و از هر فرصتی برای ایجاد تنش و اختلاف استفاده می‌کنند. بی‌تردید دولت دوم روحانی بیش از دولت اول او از زمان آغاز فعالیت‌هایش تحت فشار مخالفان بوده است اما روحانی و دولتمردانش سعی کرده‌اند با سعه‌صدر با این رفتارها مواجه شوند و تنها تلاششان در این راستا بوده که امید مردم لطمه نبیند. رئیس‌جمهور دیروز در جمع دانشجویان که عدالت طلبی ویژگی بارز آنهاست از برخی تبعیض‌ها گلایه کرد و از جفایی که پس از انتخابات به یک گروه سیاسی در کشور روا می‌شود. او از آینده‌ای گفت که باید با صبر آن را ساخت.
هر چه داریم از علم است
دکتر حسن روحانی دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه آغاز مهرماه و شروع تحصیلات برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما هر چه داریم از علم است و توانا بود هرکه دانا بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با اشاره به گفت‌وگوهای امام حسین پیش از خروج از مدینه با حاکم شهر خاطرنشان کرد: پیش از آنکه امام حسین(ع) قیام خود را آغاز کند، با حاکم مدینه حرف زد و برای او استدلال آورد و گفت که چرا با او بیعت نمی‌کند؛ حاکم مدینه دلایل امام حسین(ع) را نپذیرفت. در آن زمان می‌توانست جنگ شکل بگیرد اما امام حسین(ع) بنا به دلایلی نگذاشت که جنگ آغاز شود. ایشان مهلت خواستند تا در این زمینه بیندیشند و در فرصتی دیگر پاسخ حاکم را بدهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ حرمت کعبه از مکه خارج شدند، اظهار کرد: امروز در جامعه ما حرمت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلم‌ها و زبان‌ها شکسته می‌شود. وی به ماجرای دستور امام حسین(ع) برای پر کردن تعداد بیشتری مشک آب جهت رفع تشنگی دشمنان اشاره و خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) حتی برای رفع عطش دشمنان خود آب ذخیره می‌کردند و در زمانی که با حر مواجه شدند در پاسخ به یکی از اصحاب خود که اصرار داشت تا عدد دشمنان کم است به آنها حمله شود، تاکید کردند که من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم و هیچ‌گاه نیز آغازگر جنگ نخواهم بود. روحانی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در مکتب عاشورا مطرح است، پیوند این مکتب با ملت است. در این زمینه وظیفه دانشگاه، برقراری پیوند میان جامعه و فرهنگ متعالی بشریت است.
مدیریت قطعه قطعه


روحانی با بیان اینکه دانشگاهیان ابتدا باید معضلات خود در دانشگاه‌ها را حل کنند و سپس معضلات و مشکلات جامعه را حل نمایند، به طرح انتقاداتی از وضعیت مدیریت دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: من بارها در جلسات مختلف ازجمله شورای انقلاب فرهنگی و هیات دولت اعلام کرده‌ام که معلوم نیست در مدیریت دانشگاه‌ها راه خوبی را پیش می‌رویم یا نه، چراکه ‌اداره دانشگاه‌ها را قطعه قطعه کرده‌ایم و برخی مسئول دین، برخی مسئول انقلاب و برخی مسئولیت‌های دیگری برعهده دارند. این درحالی است که نباید این تقسیم بندی‌ها انجام شود. وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت نهادینه شده است. اظهار کرد: مقام اساتید بر مبنای رقابت است و قطعا باید مقام استادی که جزوه او ده سال تغییری نکرده با استادی که مدام در حال کسب علم و دانشوری است، تفاوتی داشته باشد. قطعا باید مسیر کسب علم از سوی اساتید همواره مورد توجه و استمرار قرار بگیرد.
علت احضار
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه باید همواره میان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌های دانشجویی رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات‌ها این جناح‌ها مشارکت می‌کنند، اما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟ روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند، اظهار کرد: یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است. نمی‌دانم جریان چه بوده است. اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق مردم تکرار کند که بیایند پای صندوق. باید ببینیم چه کسی را تنبیه کنیم، چه کسی را تشویق.
ادامه صفحه6