سرما در راه، بازسازی ناتمام

در حالی که روز گذشته خبر افتتاح  تعداد 1400 واحد مسکونی در روستا های زلزله زده استان خراسان رضوی منتشر شد، خبرنگار خراسان رضوی در فریمان صبح روز گذشته (16مهرماه)برای هجدهمین بار با حضور در این مناطق در گفت وگو با مردم از نزدیک میزان پیشرفت ساخت واحد های مسکونی و همچنین نارسایی های موجود در این مناطق را بررسی کرد. هر چند به ظاهر بیشتر چادر های روستاییان در برخی مبادی ورودی روستا های زلزله زده جمع شده است اما  این چادر ها به ویژه در روستای دوقلعه براشک و سرچشمه براشک در برخی قسمت ها همچنان خودنمایی می کند ومشکلات آنان پابرجاست. تکمیل و تحویل واحد های مسکونی ساخته شده برای روستاییان با وجود قول مسئولان که قرار بود در 20مهرماه انجام شود و ازسوی دیگر هوای سرد و زودهنگام پاییز بر مشکلات روستاییان زلزله زده افزود و اگر چه گفته شده است ساخت و ساز واحد های مناطق مسکونی زلزله زدگان در فریمان از پیشرفت85درصدی برخوردار است اما طبق مشاهدات خبرنگار ما رشد کمتر از 85 درصد را نشان می دهد.
انتقادمردم ازروند ساخت واحد های زلزله زده
محمدعلی علیدوست ساکن روستای رزمگاه علیا با گلایه از نابه سامانی بر نظارت ساخت و ساز واحد های مسکونی گفت:متأسفانه نظارت کمتری بر کیفیت مصالح و ساخت و ساز می شود و در برخی موارد مهندسان ناظر کار خود را به درستی انجام نمی دهند.علیدوست با بیان این که واحد مسکونی اش قبل از این که دیوارچینی شود بازرس آن را تایید کرد! گفت: دیوارچینی منزلش ابتدا با بلو که های هبلکس و مصالح چسب بلو که بتن گازی انجام شد ولی پیمانکار بلو که ها را تخریب  کرد و دوباره بلو که هبلکس را که باید با چسب کار شود با سیمان بالابرد . بنابراین هم اکنون احداث سقف، اسکلت و دیوار های منزلش منظم و دقیق به چشم نمی آید و پیمانکار ضرر و زیان زیادی به خاطر تخریب بلو که های هبلکس و... به وی وارد کرده است.علیدوست بااشاره به سفر استاندار خراسان رضوی و افتتاح 1400 واحد مسکونی در استان گفت: این واحد ها در مرحله سفت کاری و خاک گچ قراردارند و قابل سکونت نیستند و سومین وام روستاییان نیز در حالی آزاد می شود که باید روستاییان واحد مسکونی خود را تکمیل و بعد هفت میلیون تومان را دریافت کنند.وی گفت:حمام سیار روستا دوباره از کار افتاده است و برای استحمام با مشکل روبه رو هستیم.
20 گوسفندم را فروختم تاخانه ام به این مرحله برسد


«زیبایی» از اهالی روستای سرچشمه براشک در گفت وگو با خراسان بااشاره به این که وام واحد مسکونی اش کامل آزاد نشده است، گفت:تا امروز 20 گوسفند خود را فروخته ام تا خانه ام را به این مرحله برسانم بنابراین دیگر چیزی برایم باقی نمانده است. رئیس شورای اسلامی روستای دوقلعه براشک هم با بیان این که از 70 واحد مسکونی روستا 30 واحد مسکونی تکمیل شده است، گفت: اما 40 واحد در مرحله خاک گچ قرار دارد و عملا قابل سکونت نیست و این امر با توجه به سردی هوا مردم را با مشکل روبه رو کرده است و حتی مردم روستا وام مرحله آخر که هفت میلیون تومان است را هنوز دریافت نکرده اند. محمدظفری با اشاره به سردی هوا گفت: بسیج سازندگی و اردو های جهادی 12 تزر (محل نگهداری دام) برای دام روستاییان احداث کردند که بدون سقف است که البته استاندار قول داد برای تزر ها ابتدا پرونده تشکیل شود و از یک ماه آینده تزر ها ساخته شود. ظفری گفت: مسجد حضرت زین العابدین(ع) روستای دوقلعه براشک نیز قابل استفاده نیست و 60 میلیون تومان اعتبار برای ساخت آن توسط بسیج اختصاص یافته ولی عملا کار اجرایی آن آغاز نشده است. وی درباره وضعیت راه روستا اظهار کرد:23 کیلومتر مسیر جاده دوقلعه براشک تا شاهان آسفالت نیست و البته نماینده فریمان و استاندار قول آسفالت آن را داده اند، بنابراین هم اکنون با توجه به رفت و آمد خودرو های سبک و سنگین، جاده در وضعیت خوبی قرار ندارد و اگر باران ببارد رفت و آمد به سختی و با خطر انجام خواهد شد. براتعلی پیوندی پیرمرد 82ساله که از اهالی روستای دوقلعه براشک است نیز اظهار کرد:خانه ام با خواهش و تمنای فراوان ایزوگام شد اما داخل آن هیچ کاری انجام نشده و بخشی از وام ما هنوز آزاد نشده است. وی گفت: برای نگهدای دام های خود با مشکل مواجه هستم و برای نگهداری 50 رأس گوسفند خود تزر (محل نگهداری دام) و علوفه ندارم، بنابراین از مسئولان می خواهم مساعدت کنند.
مشکل برخوردارنبودن از لوله کشی گاز
سید خلیل بهشتی از اهالی روستای دوقلعه براشک با بیان این که لوله گاز تا 13 کیلومتری روستا یعنی روستای«یکه پسته» از توابع تربت جام آمده و تا الغور نیز شش کیلومتر فاصله دارد، اظهار کرد: از مسئولان می خواهیم برای گازکشی روستا ها اقدام کنند.بهشتی درباره محل نگهداری دام های خود گفت:محل نگهداری دام (تزر) را براساس الگو های بنیاد مسکن و با هزینه خودم ساخته ام اما بنیاد مسکن می گوید چون بازرس ما هنگام ساخت نبوده تایید نمی کنیم، این در حالی است که آن موقع کسی نبود که جواب گوی این موضوع باشد. وی گفت: حتی هزینه یک بز و بزغاله ام را که در زیر آوار ماندند هنوز پرداخت نکرده اند. بهشتی با بیان این که روستاییان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند گفت: چرا در دوره قبلی روستاییان فقط هزینه حمل از فریمان تا روستا را پرداخت کردند ولی اکنون باید هزینه حمل از کارخانه سیمان گرگان تا روستا را بپردازند و حتی چرا با سیمان تربت جام که در نزدیک ماست قرارداد نمی بندند. محمدی از اهالی روستای دوقلعه گفت: در روستا هنوز با مشکل حمام روبه رو هستیم یکی از حمام های سیار خراب شده است و گازوئیل هم ندارد.همچنین یک دستگاه سرویس بهداشتی سیار که شامل چهار چشمه بود قبل از تاسوعا و عاشورا به فرهادگرد انتقال داده شد و هنوز جایگزین نیاورده اند.محمدی در ادامه به مشکل کمبود سوخت در روستا اشاره کرد و گفت: درباره تهیه سوخت نفت با مشکل مواجه هستیم و بسیاری از روستاییان پس از زلزله کوپن های خود را گم کرده اند و یا در زیر آوار مانده است بنابراین مسئول توزیع نفت که از اهالی روستاست به کسانی که کوپن دارند نفت را لیتری 150 می فروشد و به کسانی که کوپن ندارند به قیمت بیشتری تحویل می دهد.
15 آبان؛ آخرین مهلت تکمیل واحد های زلزله زده
در همین حال،استاندار خراسان رضوی روز گذشته با هشدار به متولیان ساخت هزار و 700 واحد مسکونی برای زلزله زدگان خراسان رضوی، 15 آبان را پایان مهلت آماده سازی و تحویل این واحد ها به زلزله زدگان استان اعلام کرد. به گزارش خراسان رضوی، «علیرضا رشیدیان» در حاشیه بازید از مراحل اجرایی و فعالیت آزمایشی رادیو زیارت، در گفت وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: هم اکنون از مجموع هزار و 700 واحدمسکونی در دست ساخت بیش از 200 واحد برای بهره برداری آماده شده است. رشیدیان ادامه داد: بانک عامل پرداخت قسط آخر وام را منوط به سفیدشدن دیوار های در دست ساخت کرده بود اما ما اعلام کردیم همین که سقف و دیوار ها کامل شود، مرحله خاک و گچ انجام شده و در ها نصب شود باید کل تسهیلات آزاد شود. رشیدیان گفت: بعد از این مرحله، کابینت گذاری یا سنگ کاری داخل و خارج از ساختمان نیز بر عهده خود مالکان است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز موج سرمای زودرس، آیا نیاز به پیگیری جدی و اولتیماتوم به متولیان ساخت این واحد ها نیست، ابراز کرد: بنیاد مسکن نیز با شرایط گذشته دچار مشکل بود اما با اعلام شرایط و الزامات جدید به بانک عامل، نیمه پاییز آخرین مهلت تکمیل و تحویل این واحد ها به مالکان است. وی افزود: با وعده 15 آبان، امیدواریم هر چه زودتر شرایط برای تحویل همه هزار و 700 واحد ساخته شده مهیا شود و مشکلی برای گذران دوران سرما برای زلزله زدگان استان ایجاد نشود.
تشریح آخرین وضعیت باز سازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله اخیر در استان
در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز آخرین وضعیت باز سازی واحدهای خسارت دیده از زلزله سال جاری را تشریح کرد.به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، محمد مقدوری گفت: به دنبال وقوع زلزله در 16 فروردین ماه سال جاری و در اولین فرصت ممکن، عملیات باز سازی واحدهای مسکونی خسارت ‏دیده شروع شد.با قبول ریسک بالای مدیریتی، مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، عملیات باز سازی را با همکاری و مشارکت مردم در مدت شش ماه به سرانجام برساند و بر این اساس پس از برگزاری جلسات عدیده، برنامه بازسازی شش ماهه تهیه شد و به مرحله اجرا درآمد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار کرد: هم اکنون از مجموع تعداد 1738 نفر از خسارت دیدگان که متقاضی باز سازی واحد مسکونی خسارت دیده خود شده و به تشکیل پرونده و عقد قرارداد با بانک اقدام کرده اند، برای 1630 واحد نصب اسکلت و سقف حدود 1400 واحد آن نیز اجرا شده است. مقدوری ادامه داد: از میان واحد های در دست باز سازی خسارت دیده ناشی از زلزله، 292 واحد مربوط به شهرستان فریمان بوده که سقف بیش از 200 واحد آن اجرا شده است و از این میان تعداد 45 واحد مسکونی در بازدید روز شنبه استاندار تحویل شد ، بنابر این تاکنون بیش از 200 واحد در چهار شهرستان به بهره برداری رسیده است.
دلایل عقب ماندگی باز سازی ها
وی برخی از دلایل عقب ماندگی باز سازی واحدهای مسکونی مناطق خسارت دیده، نسبت به برنامه زمان بندی اولیه را پراکندگی واحد های مسکونی در چهار شهرستان، اشتغال و درگیر بودن مردم به شغل دامداری در فصل بهار و نبود امکان مشارکت موثر آن ها با بنیاد مسکن، تقارن آغاز باز سازی با شروع ماه مبارک رمضان، افزایش قابل توجه ناگهانی قیمت تیرآهن و محصولات فولادی و برخی از ضرورت های دیگر که در سیاست های اجرایی بنیاد مسکن برای ارتقای سطح کیفیت ساخت واحد های مذکور از جمله ضرورت استفاده از بلوکه های هبلکس به جای آجرگری در دیوار چینی ها بیان کرد. وی اظهار امید واری کرد: با پیگیری ها و تلاش های انجام شده، باز سازی واحدهای آسیب دیده با فاصله اندکی نسبت به برنامه زمان بندی و تا نیمه پاییز با اقدامات حمایتی و اجرایی ویژه بنیاد مسکن استان تکمیل و برای بهره برداری هم استانی‏ های عزیز خسارت دیده آماده شود.