سخنگوی قوه قضاییه خبرداد : بازداشت فردی با 3 هزار میلیارد تومان بدهی به 14 بانک

دانش پور- سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری فردی به دلیل  فساد بانکی خبر داد که 14 بانک به او تسهیلات داده اند و این فرد هم اکنون بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد.حجت الاسلام  غلامحسین محسنی اژه ای روز گذشته در نشست این هفته با خبرنگاران با انتقاد از برخی دستگاه های اجرایی که با انجام ندادن وظیفه خود ، بار آن را به دوش قوه قضاییه می اندازند، گفت:  از 23 استان گزارش گرفتیم که در سال 96  تا پایان شهریور ماه ، 20 هزار و 341 هکتار زمین که در طول سال های مختلف تصرف شده بود، رفع تصرف شد و بیش از 47 هزار هکتار قلع و قمع داشتیم.
بازداشت فردی با بدهی 3 هزار میلیارد تومانی
معاون اول دستگاه قضا از دستگیری فردی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: به تازگی یکی از این افرادی که فساد بانکی داشته، دستگیر شد . وی افزود: گزارشی که از بانک مرکزی گرفته‌ام نشان‌دهنده این است که این فرد با ۱۴ بانک در ارتباط بوده و تسهیلات گرفته است.  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این که این فرد از این ۱۴ بانکی که تسهیلات گرفته، بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی دارد، تصریح کرد: حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال آن معوق است که این مبلغ غیر از فساد بانکی دیگری است که داشته است. وی افزود: این فرد بازداشت می‌شود و فردی که این مقدار، بدهی بانکی‌دارد معلوم است که باید از قدرت رانت و نفوذ‌هایی استفاده کرده باشد که نه یک بانک، نه دو بانک بلکه ۱۴ بانک به این فرد تسهیلات داده‌اند، معوق هم شده است، ولی باز بانکی دیگر به او پول داده است.وی اشاره ای نکرد که این توضیحات مربوط به دستگیری مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور است یا خیر اما برخی سایت ها از جمله آفتاب مدعی شدند این توضیحات مربوط به بازداشت مهدی جهانگیری است .
ماجرای نامه‌های محرمانه جعلی


محسنی اژه‌ای با اشاره به جعل امضا و اخاذی از مردم اظهار کرد: افرادی هستند که با جعل عنوان یا نامه اقدام به اخاذی می کنند و خود را مرتبط با بانک و قوه قضاییه و ادارات ثبتی معرفی می کنند به تازگی یک برگ نامه جعلی ناشیانه آمده بود با امضای معاون اول قوه قضاییه سید ابراهیم رئیسی، آن هم در زمانی که ایشان معاون اول قوه نبودند و امضا هم به امضای ایشان شباهت نداشت. متن نامه هم کاملا مشخص بود که جعلی است. به اصطلاح هم نامه محرمانه بوده است.اژه‌ای گفت: در مورد دیگری نامه ای از آیت ا... آملی لاریجانی به دیوان محاسبات به شکلی کاملا ناشیانه جعل شده است . این افراد احتمالا به یک جریان وابسته هستند. برخی از این افراد دستگیر شده و برخی هم شناسایی نشده اند . وی افزود: موردی هم داشتیم که فردی با عنوان خبرنگار گفته است که با من ارتباط و عکس دارد و از فردی پول خواسته و گفته است اگر ندهی خبری علیه تو چاپ می کنم . این فرد شناسایی شده و اگر تحقیقات درست باشد ما ارجاع می دهیم به دادستانی تا دستگیر شود. شاید این فرد اصلا خبرنگار نباشد.  وی افزود: خبرها و دروغ هایی که نسبت به قوه قضاییه و برخی مسئولان می دهند کذب محض است. متاسفانه برخی از این موارد به شبکه های خارج از کشور وصل هستند مانند سرویس های موساد و ... اما در جعل، ناشی هستند.
در دهه اول انقلاب مشابه همین حرف ها را علیه شهید بهشتی می زدند
علاوه بر این ، این گونه اقدامات مسبوق به سابقه است . در دهه اول انقلاب مشابه همین حرف ها را علیه شهید بهشتی می زدند. به نشریات و شب نامه های ضد انقلاب در آن دوران توجه کنید که ضد انقلاب و چپ و راست چه حرف هایی درباره بهشتی می زدند  و کسانی این حرف ها را می زدند که خودشان در دامن آمریکا و صدام و اسرائیل بودند . اژه ای با اشاره به حدیث "الحمدا...الذی جعل اعدائنا من الحمقاء " گفت: به نظر من این جمله امروز صادق است درباره این افراد که خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق ها قرار داده است . وی ادامه داد: این نشان می دهد تیغ قوه بر گردن مفسدان به موقع و موثر بوده است بنابراین تصور می کنند با این جوسازی ها قوه قضاییه کوتاه می آید.
برای پرونده حسین فریدون هنوز کیفرخواست صادر نشده است
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون نیز افزود: برای پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و به دادگاه نرفته است. وی درباره متهم فراری این پرونده گفت: آن فرد همچنان فراری است.
محدودیت جدیدی برای رئیس دولت اصلاحات اعمال نشده است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره اعمال محدودیت جدید برای رئیس دولت اصلاحات گفت: از جزئیات آن خبر ندارم. دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده و گفته محدودیت ها طبق روال گذشته و تصویب دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. وی افزود: اقدام جدیدی صورت نگرفته و همان محدودیت های قبلی بوده است که هر چند وقت یک بار نامه ای به ضابطان داده می شد و همین دستور گذشته با همان مضمون باز هم صادر و تمدید شده است.
علنی بودن دادگاه بقایی به نظر قاضی بستگی دارد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علنی بودن دادگاه بقایی و حضور احمدی نژاد در دادگاه گفت: علنی بودن یا نبودن دادگاه به تشخیص قاضی است.  اگر دادگاه علنی باشد، احمدی نژاد هم می تواند شرکت کند و منعی وجود ندارد.
متهمان پرونده مداحان با قرار آزاد هستند
اژه‌ای در خصوص پرونده مداحان نیز گفت: الان این افراد با قرار آزاد هستند، تفهیم اتهام شده اما برای آن ها کیفرخواست صادر نشده است. وی گفت: البته اتهامات این افراد امنیتی نیست. اژه‌ای درباره چرایی ارجاع پرونده مداحان از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای کارکنان دولت گفت: پرونده به لحاظ این که اکنون ارتباطی به آن روحانی که در ابتدا مطرح بوده، ضعیف شده است، به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد.اژه‌ای درباره رای دیوان در خصوص یکی از اعضای زرتشتی شورای شهر یزد گفت: این مسئله دستور توقف موقت گرفته است.
دری اصفهانی یک پرونده فساد مالی هم دارد
محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده عضو دستگیر شده تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: آقای عبدالرسول دری اصفهانی فرزند حسین دوتابعیتی؛ کانادایی- ایرانی بوده است. این فرد متهم به جاسوسی بود و با دو سرویس هم در ارتباط بوده است که حکم پنج سال حبس وی تایید شده و قطعی است و از این جهت باید حکم پنج سال حبس را تحمل کند.اژه‌ای گفت: ایشان یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست آن  صادر نشده است. در آن جا قرار وثیقه صادر شده و در مرحله رسیدگی است.محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به این که پرونده‌های زیادی از جمله پرونده رئیس جمهور سابق و خیلی دیگر از پرونده‌ها به کندی رسیدگی می‌شود، آیا نباید در این باره اطلاع رسانی صورت گیرد؟ گفت: قبول داریم، پرونده‌ها زمان‌بر است و قوه قضاییه در این باره با سه مشکل مواجه است. قضات ما از نظر مکان و دادگاه‌ها در فشار هستند، بودجه اختصاص یافته کفاف انجام ماموریت ها را نمی‌دهد و مسئله سوم منابع انسانی است. مگر یک قاضی یا یک بازپرس در روز به چند پرونده می‌تواند رسیدگی کند. تمام تلاش ما این است که پرونده‌ها به نتیجه برسد،‌اما بخشی از آن ها دست ما نیست.