پول‌ ديجيتال رسميت یافت

رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي کشور با بيان اين که در سندي که چندي پيش بانک مرکزي منتشر کرد، به پول‌هاي رمزگزاري شده پرداخته شده است، گفت: اين سند بانک مرکزي به معناي به رسميت شناخته شدن پول‌هاي رمز گذاري شده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري ايرنا، کورش پرويزيان در نشست خبري نمايشگاه تراکنش ايران 2017 بيان داشت: در سندي که بانک مرکزي منتشر کرد، يک بند درباره پول‌هاي رمزگذاري شده‌امده است که مجوزي براي استفاده از اين پول‌ها به شمار مي‌رود که در عرصه جهاني براي پرداخت کاربرد دارد.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي با بيان اين که اين سند بانک مرکزي، به رسميت شناخته شدن پول‌هاي رمز گذاري شده است، افزود: پول ديجيتال لازم نيست که پول خاصي باشد، پول ديجيتال يک پول پذيرفته شده است که بخشي از آن در نظام بانکي ما در حال انجام است.
پرويزيان يادآور شد: نظام‌هاي الکترونيک اگر با قاعده رگولاتوري (تنظيم بخشي) در نظام‌هاي پرداخت انجام شود، کارکردهاي معمولي پيدا مي‌کنند. 
وي با بيان اين که اکنون براي حواله‌هاي کاغذي سيستم نظارتي وجود دارد، گفت: براي پرداخت پول رمز گذاري شده نيز اگر يک سيستم نظارتي و رگولاتوري وجود داشته باشد همانند حواله‌هاي کاغذي عمل خواهد کرد.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي در پاسخ به ايرنا درباره طرح اصلاح کارمزد تراکنش‌هاي مالي، گفت: بانک‌هاي کشور از حدود 15 سال پيش، فرهنگ سازي براي نظام پرداخت الکترونيکي را انجام مي‌دهند، که بخش عمده آن به صورت رايگان و بدون دريافت کارمزد بوده است.
پرويزيان با بيان اين که شوراي پول و اعتبار موافقت کرده است که بخش از اين کارمزدها جبران شود، افزود: بايد ساختاري تهيه شود تا هزينه‌ها بين شرکت‌هاي پرداخت، بانک‌ها، پذيرنده‌ها و مشتريان تقسيم شود.
وي با تاکيد بر لزوم عادلانه سازي کارمزدهاي پرداخت الکترونيکي، اضافه کرد: منصفانه شدن کارمزدهاي پرداخت، مي‌تواند در برخي تراکنش‌ها، هزينه‌هاي مردم را نيز کاهش دهد.
 رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي گفت: هدف از برگزاري اين همايش که با مشارکت شرکت‌ها و بانک‌هاي خصوصي و دولتي برگزار مي‌شود، کمک به بومي‌سازي فناوري‌هاي حوزه پرداخت است.
پرويزيان با بيان اين که کاهش هزينه‌هاي مرتبط با نظام بانکي مهم است، افزود: افزايش سطح دسترسي به بانکداري الکترونيکي، کاهش سفرها و کاهش هزينه‌هاي اضافي از جمله اهداف اين همايش است.
پرويزيان بيان اين که شبکه بانکي کشور از آمادگي استفاده از فناوري‌هاي جديد مالي برخوردار است، ادامه داد: اکنون در برخي از بانک‌هاي خارجي، اين امکان فراهم شده است که افراد بتوانند بدون مراجعه حضوري حساب باز کنند و تراکنش انجام دهند، اما در ايران بر اساس قوانين، افراد براي شناسايي در زمان افتتاح حساب بايد در شعب بانک حضور بيابند.
سومين نمايشگاه تراکنش ايران (ITE 2017 ) از دوم تا چهارم آبان ماه در تهران با حضور بانک‌ها و شرکت‌هاي ايراني و شماري از نمايندگان شرکت‌هاي خارجي برگزار مي‌شود.