تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي موافقت کردند.
به نقل از ايرنا، نمايندگان در جلسه علني روز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي‌گزارش کميسيون اقتصادي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي را بررسي کردند.
اين تقاضا با 161 راي موافق، 35 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 217 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
براين اساس مجلس از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي تحقيق و تفحص انجام مي‌دهد.
محمدرضا پورابراهيمي‌رييس کميسيون اقتصادي مجلس در تشريح گزارش اين کميسيون در خصوص بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي گفت: طرح مذکور بر اساس نامه ‌اي که تعدادي از نمايندگان که بيشتر آنها از استان کرمانشاه بودند به کميسيون اقتصادي ارجاع شد که بر اساس ماده 214 آيين‌نامه داخلي مجلس در جلسه ‌اي مورد بررسي قرار گرفت. 
وي افزود: بر اين اساس در جلسه برگزار شده و مذاکرات صورت گرفته و پيشنهادهاي ارايه شده از سوي نمايندگان و همچنين پاسخ رييس سازمان خصوصي سازي نهايتا طرح تحقيق و تفحص در اين کميسيون تصويب شد. 
وي با تشريح اهداف و محورهاي تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي گفت: عدم اجراي قوانين و مقررات در خصوص اهليت خريدار، قيمت‌‌گذاري غيرواقعي سهام شرکت پالايشگاه کرمانشاه، وجود تخلفات مديريتي در قبل و حين واگذاري و عدم اجراي قانون در خصوص نگهداري کارکنان شرکت از جمله اهداف و محورهاي طرح مذکور است. 
رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌بيان کرد: با توجه به ماده 214 آيين‌‌نامه داخلي مجلس گزارش طرح تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي به صحن علني ارايه مي‌شود.
تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي‌سازي به دليل ضعف مديريت
تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاهدر همين زمينه شهاب نادري نماينده پاوه استان کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت در خصوص موافقت مجلس با تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي اظهار داشت: نزديک به يک سال است که به دولت فرصت داده بوديم تا در خصوص نحوه واگذاري اين پالايشگاه توضيح و تحقيق داشته باشد که متاسفانه انجام نشد. ما مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري مخالف اصل 44 قانون اساسي نيستيم امابايد توجه شود که رقمي‌خريد پالايشگاه توسط بخش خصوصي بسيار نامعقول است و ما نماينده‌هاي استان کرمانشاه خواستار بررسي دقيق علت فروش آن توسط سازمان خصوصي سازي با چنين رقم پاييني هستيم. وي افزود: بايد بررسي شود که چرا سازمان خصوصي سازي با چنين رقمي‌اقدام به واگذاري آن به بخش خصوصي کرده و نيز صلاحيت فردي که پالايشگاه را خريده نيز بايد به طور کامل بررسي شود.
پيش از اين دولت اعلام کرده بود که برخي نمايندگان در خصوص بررسي نحوه واگذاري پالايشگاه به نتيجه رسيده‌اند که تخلفي صورت نگرفته است اما بعدا مشخص شد که‌امضاها صوري است.
 بايد اين پالايشگاه به دولت بازگردانده شود و ديگر به بخش خصوصي ورود نشود.
 مردم کرمانشاه هر شب را با فکر و دغدغه اين پالايشگاه به صبح مي‌رسانند و درآمد خانوار بسياري از مردم کرمانشاه از همين پالايشگاه بود اما براي اين پالايشگاه يک مدير گذاشتند و بلايي بر سر آن آورد که اکنون بسياري از مردم کرمانشاه از کار بيکار شده‌اند.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: سياست سازمان خصوصي‌سازي در چند سال اخير در برخي واگذاري‌ها بسيار اشتباه بوده و ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که در مجلس طرحي را به تصويب برسانيم که از خود سازمان خصوصي‌سازي به دليل ضعف مديريت، تحقيق و تفحص کنيم و مشخص شود که چرا افرادي بسياري از اين پالايشگاه اخراج شده‌اند و در حالي که حداقل 1800 ميليارد تومان قيمت اوليه آن است و حداقل هزار ميليارد تومان ارزش املاک و ساختمان‌هاي آن است چرا بايد به قيمت 200 ميليارد تومان فروخته شود.
وي گفت: ما معتقديم که اين قيمت‌گذاري صوري بوده و خيانتي در حق مردم کرمانشاه است و سازمان خصوصي‌سازي با مديريت اينچنيني قطعا صنعت را زمين خواهد زد. تاکنون تعداد زيادي از کارگران و کارکنان پالايشگاه که برخي حداقل 20 سال نيز سابقه کاري داشته‌اند، از کار بيکار شده و برخي نيز دادگاهي شده‌اند. به هر حال مردم نمايندگان را انتخاب کرده‌اند که پيگير مشکلات و حقوق‌شان باشد و نمايندگان استان کرمانشاه نيز با تدبير در اين خصوص ورود پيدا کردند و از حق خود در دفاع از مردم استفاده کردند. به اين نکته بايد توجه داشته باشيم که کرمانشاه رتبه اول بيکاري را در کشور دارد و يکي از عوامل تشديد اين امر اتفاقات اينچنيني در اين زمينه است. مگر مي‌شود با چنين قيمتي پالايشگاه را واگذار کرد؟ اين کارخانه بدهي زيادي به دولت دارد و مگر مي‌شود.
نادري در پايان گفت: ما به عملکرد سازمان خصوصي‌سازي در نحوه واگذاري‌ها نقد بسيار داريم و بايد از اين سازمان نيز در خصوص نحوه واگذاري‌ها تحقيق و تفحص شود.
همچنين نماينده ديگر کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي‌مدعي است که پالايشگاه اين شهر به ده درصد قيمت به بخش خصوصي واگذار شده است.
عبدالرضا مصري به مهر گفت که پالايشگاه کرمانشاه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسي بابت ديون دولت به بانک‌هاي خصوصي به قيمت ۱۸۰۰ ميليارد تومان واگذار شده بود. اما پس از اين، يک عده در سازمان خصوصي‌سازي اين پالايشگاه را از مالکان خلع يد کرده‌اند و آن را مجددا به ۱۰ درصد قيمت اصلي به فرد ديگري واگذار کرده‌اند.
مصري علاوه بر انتقاد از واگذاري اين پالايشگاه به قيمت تنها ۲۰۰ ميليارد تومان گفت که مالک فعلي آن صلاحيت اداره اين پالايشگاه را ندارد و از بدهکاران بزرگ بانکي است.
نماينده کرمانشاه تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري پالايشگاه کرمانشاه را به مجلس ارائه داده است. خصوصي‌سازي شرکت‌ها، معادن و کارخانه‌ها در سال‌هاي اخير بارها بر مشکلات کارگران آنها افزوده و موجب اعتراض‌ها، تحصن‌ها و اعتصاب‌هاي کارگري شده‌است.
پالايشگاه کرمانشاه خرداد 92 با نماد معاملاتي "شرمان" در فرابورس پذيرفته و قرار بود با عرضه اوليه بيش از 6 ميليون سهم در 21 مهر 92 ، وارد بازار سهام شود اما به دليل وجود ابهاماتي در صورت‌هاي مالي ، انجام نشد. از سوي ديگر سازمان خصوصي سازي چندبار اقدام به عرضه بلوک 60 درصدي سهام پالايشگاه کرمانشاه در فرابورس و نيز از طريق مزايده کرده‌اما کسي حاضر به خريد آن نشده است.اين بلوک شامل 80 ميليون و 927 هزار و 160 سهم بود که به قيمت پايه هر سهم 22 هزار و 183 ريال و ارزش کل پايه 179 ميليارد تومان عرضه شده بود.