دریافت املاک به بهانه ساخت حسینیه

روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر واگذاری املاک از طرف شهرداری بررسی و طرح ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک شهرداری تصویب شد. در این بین اظهارات برخی از اعضای شورای شهر نیز جالب توجه بود. دریافت املاک شهرداری به بهانه ساخت حسینیه و پس ندادن املاک شهرداری از طرف خیریه‌ها از جمله این موارد بود. در این نشست طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی با ۱۳ رأی تصویب شد. علی اعطا، مخبر کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه طبق بند شش ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری می‌تواند در تعلیمات اجباری و تاسیس موسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی همچون بنگاه‌های حمایت مادران و نوانخانه‌ها، پرورشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و... مساعدت مالی داشته باشد، گفت: شهرداری موظف به اخذ موافقت شورای شهر برای واگذاری املاک و اراضی متعلق به خود به صورت حق بهره‌برداری با حفظ مالکیت یا اجاره و فروش است که در شورای اول چندین ملک با همین رویه واگذار شد، اما با مصوبه ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری در سال ۹۰ اختیار تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها به شهرداری تهران واگذار شد و تمامی واگذاری‌ها از این پس بدون اطلاع و تصویب شورای شهر قرار گرفت که این برخلاف قانون بود. حسینی مکارم، معاون مالی و اداری شهردار تهران با بیان اینکه واگذاری بهره‌برداری از املاک شهرداری برای مصارف آموزشی و خیریه با اجازه انجمن شهر انجام می‌شد، گفت: از سال ۸۶ براساس اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها این واگذاری‌ها انجام می‌شد.
ساختمان‌های شهرداری به اسم حسینیه اخذ می‌شود
در ادامه جلسه، معاون نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در قانون فرادستی مصوبه مجلس، صراحتا هرگونه واگذاری و بهره‌برداری از املاک شهر را منوط به اجازه انجمن شهر دانسته و اگر هر شرکتی بر اساس اساسنامه خود این واگذاری‌ها را انجام دهد، عملا خلاف قانون انجام داده است،گفت: باید تمام واگذاری‌ها مصوبه شورای شهر را داشته باشد و اجازه واگذاری بهره‌برداری‌ها نیز لغو شود. افشین حبیب‌زاده با بیان اینکه برخی از افراد ساختمان‌های شهرداری را به اسم حسینیه گرفته، املاک اطراف آن را به صورت تجاری استفاده می‌کردند و مشخص نبود آیا درآمدهای آن برای حسینیه صرف می‌شد یا خیر، افزود: ما هیچ‌اطلاعی از نحوه واگذاری‌ها نداریم و باید مشخص شود چه املاکی برای بهره‌برداری واگذار شود و پول املاک واگذاری شده به کجا می‌رود. او تاکید کرد: این طرح صراحت قانونی دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد، بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی قوه قضائیه می‌توانند به این واگذاری‌ها که خلاف قانون است، ایراد بگیرند و ورود پیدا کنند، بنابراین تصویب آن خیرخواهی برای شورا و شهرداری است.
بهره‌برداری بی‌قاعده از ساختمان‌های شهرداری


همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: بهره‌برداری املاک و ساختمان‌های شهرداری در طول سال‌ها بدون قاعده انجام شده است، اما انتظار نداشتیم به این زودی در دستور کار قرار گیرد و درخواست می‌شود یک بار دیگر به کمیسیون‌ها ارجاع شود تا مورد بررسی قرار گیرد. محمد سالاری این طرح را مغایر اساسنامه شرکت‌ها دانست و گفت: باید تصویب اساسنامه شرکت‌ها به شورا واگذار شود و بعد آیین‌نامه‌های آن را تغییر دهیم. رئیس شورای شهر تهران هم اعلام کرد: بسیاری از موسسات فرهنگی و خیریه‌ها که از شهرداری زمین و املاک دریافت کردند، با اتمام فعالیتشان املاک را پس ندادند.