عارف: ۱۴۰۰ ائتلاف نداریم

ماجرای ۳ دیدار رسمی اصلاح‌طلبان با روحانی
عارف: 1400 ائتلاف نداریم
ناگفته‌های عارف از آنچه گذشت و می‌گذرد
موتلف‌ ما، ائتلاف را تا در بهارستان می‌خواست


دیدارهای جهانگیری با رهبری جنبه شخصی دارد
آرمان: «موتلف‌ ما، ائتلاف را تا در بهارستان می‌خواست.» از کنار این جمله محمدرضا عارف نباید به‌سادگی عبور کرد؛ ائتلاف برای رسیدن به بهاستان و پس از آن جامه ائتلاف را با مستقل تغییر‌دادن در مرام اصلاح‌طلبی و ائتلافی نیست که یک‌طرف آن اصلاح‌طلبان هستند. مگر غیرازآن بود که درانتخابات سال92 اصلاح‌طلبان چشم بر حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب بستند و به حمایت از حسن‌روحانی با سابقه اصولگرایی‌معتدل پرداختند و تا به‌امروز هم به عهد آن‌سال خود پایبندند؟ البته روحانی هم بر پیمان خود با اصلاح‌طلبان ماند و از آن عدول نکرد. اکنون انگشت انتقاد به‌سمت آنهایی است که با پذیرش شروط و الزامات حضور در لیست امید به مجلس راه یافتند و از همان ابتدا بر طبل استقلال زدند که نتیجه رفتارشان القای بی‌اعتمادی به جامعه است و خطری برای جریان اصلاحات محسوب می‌شود. آن‌روز که عارف تاکیدکرد درانتخابات‌بعدی ائتلافی صورت نخواهد گرفت، ناظر به رفتار عهدشکنان لیست‌امید بود. عارف در این‌باره به ایلنا توضیح داده است: «مشکل این بود که موتلف‌ ما، ائتلاف را تا در بهارستان می‌خواست. باتوجه به فضایی که پس از انتخابات سال۹۲ ایجاد شده بود و از آنجا که شعار ما اخلاق، عقلانیت و خردجمعی بود، معتقد بودیم باید همراهی با نزدیکان‌دولت را در ادامه‌راه لحاظ کنیم. البته این ائتلاف رسمی نبود، اما در انتخابات مجلس‌دهم در سال۹۴ به‌صورت نانوشته در یک ائتلاف با جریان اعتدال قدم به عرصه گذاشتیم و در انتخابات هم موفق شدیم، اما مشکلی که در ادامه پیش آمد، این بود که موتلف ما این ائتلاف را صرفا تا در بهارستان می‌خواست.» وی افزود: «در این میان، بخشی از این افراد صرفا خودشان را کنار کشیدند، اما بعضی دیگر عملا در مجلس رودرروی ما قرار گرفتند و به گفتمانی که آنها را به مجلس فرستاده بود، پشت کردند و بنابراین ائتلاف دوام نیاورد.» عارف البته می‌گوید: «با این‌حال، آنچه اخیرا مطرح کردم این بود که اولا ما در هر شرایط ابتدا به ائتلاف و شرایط آن می‌اندیشیم، اما این احتمال نیز وجود دارد که با رویکرد ائتلافی وارد اقدام و عمل نشویم.» او تصریح می‌کند: «در انتخابات مجلس‌دهم بخشی از ظرفیت خود را در ائتلافی که داشتیم، به غیراصلاح‌طلبان اختصاص دادیم و این مساله برایمان هزینه‌هایی به‌همراه داشت. بنابراین بعد از انتخابات‌مجلس، باید تصمیم می‌گرفتیم که آیا در گام‌سوم نیز حفظ این ائتلاف ضرورت دارد یا خیر. درنهایت در انتخابات شورای‌شهر در سال۹۶ وارد ائتلاف نشدیم و درواقع آنچه به‌نوعی برای آینده مطرح کردم، در انتخابات اخیر عملی شده است!» عارف تاکید دارد: «قطعا ما کاندیدای اصلاح‌طلب خواهیم داشت. ما در شرایطی که رقیب حذف‌کامل ما را امضا کرده بود، مشخصا در سال۹۲ حدود ۴تا۵کاندیدا داشتیم. بنابراین درشرایطی که در گام‌های دهه۹۰ موفق بودیم، آیا می‌توانیم در۱۴۰۰ کاندیدا نداشته باشیم؟ این امکان ندارد! قطعا نخبگان و جوانان جریان‌اصلاحات اجازه نمی‌دهند که این جریان بدون کاندیدای اصلاح‌طلب وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ شود. با این‌حال اینکه چه‌کسی کاندیدای ما خواهد بود و با چه مکانیزمی جلو می‌رویم، هنوز مشخص نیست. این را مطمئن باشید خاستگاه سیاسی افراد با برخی همنشینی‌ها تغییر نخواهد کرد؛ افکارعمومی بسیارهوشمند است.»
تعامل خوب
یکی از موضوعاتی که اصلاح‌طلبان آن را دنبال می‌کنند، همگرایی جریان‌های سیاسی است. رئیس فراکسیون‌امید درباره آن توضیح می‌د‌هد: «حدود مهر یا آبان سال‌گذشته بحث گفت‌وگوی‌ملی را مطرح کردیم. یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعامل و گفت‌وگو با شورای‌نگهبان در جریان تایید صلاحیت‌هاست و ان‌شاءا... سعی خواهیم کرد فضا را به‌سمت مطلوبی ببریم. هم‌اکنون هم تعامل بسیارخوبی را آغاز کردیم و فرصت‌خوبی نیز در آینده داریم.» وی به ایلنا گفت: «این مساله همچنین در انتخابات شوراها که نظارت برعهده مجلس بود، انجام شد و سعی کردیم از این فرصت نیز برای جلب اعتماد حاکمیت استفاده کنیم. روند تاییدصلاحیت‌ها را به‌شکلی پیش بردیم که کاملا در چارچوب‌قانون عمل شود و از دوستان خواهش کردیم، دغدغه‌ها و مسائل‌جناحی را به‌طور کامل کنار بگذارند تا فردا کسی خرده نگیرد که وقتی نظارت به‌دست اصلاح‌طلبان افتاد، اجازه ورود نیروهای دست‌راستی به رقابت را سلب کردند. بنابراین با تعامل‌حداکثری با همه نهادهای دست‌اندرکار انتخابات، امیدواریم انتخاباتی پرشور و رقابتی و باحضور حداکثری مردم را در سال۹۸ داشته باشیم.» وی درپاسخ به این سوال که آیا جلسه‌ای با شورای‌نگهبان داشتید، تصریح کرد: «هنوز برای اظهارنظر بسیارزود است، اما همین‌قدر بگویم که در این‌مدت تعامل‌خوبی با شورای‌نگهبان داشتیم.»
روایت سه دیدار
وی درمورد دیدار کمیته‌تعامل در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با روحانی توضیح داد: فعالیت کمیته‌تعامل که از شورای‌عالی اول تشکیل شد، فراتر از یک دیدار با آقای‌روحانی بود. هدف اصلی این کمیته در وهله‌نخست، تعامل با احزاب و گروه‌های مختلف بود و اتفاقا صرفا منظور تعامل درون‌گفتمانی نبود و حتی با احزاب و گروه‌های جریان‌رقیب نیز تعامل داشتیم. ما با آقای‌روحانی جلساتی داشتیم که یکی از این دیدارها ازطریق کمیته‌تعامل شورای‌عالی انجام شد و البته کمیته‌تعامل فراکسیون امید نیز جلسه‌دیگری با رئیس‌جمهوری داشت. ما درمجموع سه‌ جلسه‌رسمی با آقای‌روحانی داشتیم. اولین‌جلسه همان دیدار شخص‌بنده با آقای‌روحانی بود که درباره کلیات‌عملکرد دولت گفت‌وگو کردیم. جلسه‌دوم، جلسه کمیته‌تعامل شورای‌عالی به‌همراه هیات‌رئیسه این شورا بود که این‌بار هم به ابعاد دیگری از کلیات فعالیت‌های‌دولت پرداختیم و درباره مطالبات و توقعات مردم و اولویت‌های کاری دولت بحث کردیم. همچنین یک‌جلسه دیگر نیز ازطریق کمیته‌تعامل فراکسیون امید و هیات‌رئیسه این فراکسیون برگزار شد که هر ۳جلسه خروجی قابل‌قبولی داشت. ما در هیچ‌کدام از این جلسات وارد مصادیق نشدیم که البته ممکن است دوستان ما به‌صورت شخصی برخی‌مصادیق را نیز مطرح کرده باشند که این هم طبیعی است. به‌هرحال، قطعا این کمیته یا کارگروه‌تعامل به کار خود ادامه خواهد داد. هم‌اکنون شورای‌عالی سیاستگذاری با اضافه‌کردن چندنفر به اعضای این کمیته در راستای تقویت آن نیز اقدام کرد و در ادامه‌راه از این ظرفیت بهره می‌بریم. وی درپاسخ به این سوال که آیا کمیته تعامل برنامه‌ای برای دیدار با رهبری ندارد، گفت: «فعلا خیر!»
دیدارهای شخصی
عارف در واکنش به اینکه چندی‌پیش مباحثی درمورد اینکه آقای جهانگیری به‌عنوان نماینده جریان‌اصلاحات جهت‌تعامل با رهبری وارد شود، مطرح شده بود، گفت: دیدارهای جهانگیری با رهبری جنبه‌شخصی دارد، نه به‌نمایندگی از اصلاح‌طلبان. آقای جهانگیری هیچ‌گاه به‌عنوان نماینده شورای‌عالی دیداری نداشته و دیدارشان جنبه‌شخصی دارد.
ادامه صفحه7