شرط سربازی برای گواهینامه حذف شد

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس به ارائه توضیحاتی درباره جلسه مشترک رئیس‌مجلس و هیات‌رئیسه این فراکسیون با رئیس ستاد کل نیروهای‌مسلح پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی اظهار داشت: بند د ماده ۸۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه ناظر به این است که در صورت اذن فرماندهی کل قوا فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور از یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه، فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت از یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه و فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه بهره‌مند می‌شوند. او افزود: در این جلسه با توجه به مشخص شدن تعداد سربازان مقرر شد که مشمولان این قانون یعنی فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان تا سقف ۲۰‌هزار نفر آن هم بر اساس بالاترین‌درصد به صورت سالانه در اجرای برنامه ششم از قانون کسر خدمت استفاده کنند. نوروزی یکی دیگر از موضوعات مطروحه در این پروژه را اجرای بند ه ماده ۵۴ قانون بیمه شخص‌ثالث توسط نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: بر اساس این ماده نیروی‌انتظامی باید موضوع اعطای‌گواهینامه به افراد بدون کارت پایان خدمت را اجرا کند که در این جلسه مقرر شد ستاد مشترک در اسرع وقت نسبت به اجرا شدن این قانون اقدامات لازم را انجام دهد. سخنگوی کمیسیون‌حقوقی و قضائی مجلس توضیح داد: با اجرا شدن این قانون دیگر احتیاجی به کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای اخذ گواهینامه رانندگی نیست که سرلشکر باقری نیز در این باره قول مساعد برای اجرا شدن این موضوع را دادند. او در پایان گفت که در این جلسه نسبت به اجرای بند ۵ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۶ درباره خرید خدمت سربازی نیز بحث و بررسی صورت گرفت، در نهایت قرار شد این موضوع نیز اجرا شود و سقفی برای خرید خدمت وجود نداشته باشد.
حذف شرط داشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه
رئیس اداره سرمایه‌انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام این مطلب که شرط داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای اخذ گواهینامه با موافقت ستاد کل نیروهای‌مسلح حذف شده است، گفت: جزئیات آن بعد از انجام کار کارشناسی اعلام خواهد شد. سردار موسی‌کمالی به دیدار روز دوشنبه رئیس ستاد کل نیروهای‌مسلح با رئیس مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه تصمیماتی در مورد نحوه اجرای برخی مواد قانونی مرتبط با سربازان و مشمولان خدمت وظیفه‌عمومی اتخاذ شد. او تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد بند(هـ) ماده (54) قانون بیمه شخص ثالث توسط نیروی‌انتظامی در اسرع وقت اجرا شود. سردار کمالی اعلام کرد: طبق این بند و توافق شرط داشتن کارت پایان‌خدمت یا معافیت از سربازی برای اخذ ‌گواهینامه با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح حذف شد. او خاطرنشان کرد: نحوه اجرا و جزئیات آن بعد از انجام کار کارشناسی و هماهنگی با مسئولان ذیربط به اطلاع مردم خواهد رسید. لازم به ذکر است که تا قبل از این تعیین تکلیف خدمت‌سربازی به واسطه داشتن کارت پایان خدمت یا کارت‌معافیت برای دریافت‌گواهینامه راهنمایی و رانندگی الزامی بود.
مشوق‌هایی برای سربازی


یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به اینکه حذف شرط دریافت کارت پایان‌خدمت را برای گرفتن گواهینامه مشوقی برای انجام دوره مقدس سربازی نمی‌داند، می‌گوید: موضوع ارائه گواهینامه به سن‌قانونی رانندگی برمی‌گردد. پیش از آنکه تصمیمی مبنی بر حدف شرط ارائه کارت پایان‌خدمت گرفته شود جوانان برای دریافت‌گواهینامه مشکل داشتند، بنابراین این تصمیم اتخاذ شد. علی ساری با تاکید برآنکه نمی‌توان به قطعیت گفت که این تصمیم بر اساس کار کارشناسی گرفته شده یا خیر، می‌افزاید: اگر دلیل اتخاذ این تصمیم ایجاد مشوق‌هایی برای جوانان برای طی زودهنگام دوران سربازی است باید گفت شرط ارائه کارت پایان‌خدمت برای دریافت یک مدرک به گواهینامه خلاصه نمی‌شود و تمام اقداماتی مانند شرکت در آزمون‌های استخدامی، اشتغال و شرکت در برخی آزمون‌های دیگر منوط به ارائه کارت‌پایان خدمت است و در روند اداری از افراد کارت‌ پایان خدمت خواسته می‌شود. او تاکید می‌کند: قانون جدید به معنای یک مشوق برای طی دوران سربازی نیست. شیوه معمول اکثر کشورهای دنیا ارائه کارت پایان‌خدمت در زمان دریافت‌گواهینامه است و هیچ‌یک گمان نمی‌کنند که با حذف شرط داشتن کارت پایان‌خدمت بتوانند مشوقی برای جوانان به منظور شرکت در دوره‌های‌سربازی ایجاد کنند. ساعی می‌افزاید: هنگامی که انسان به بالای سن‌قانونی می‌رسد برخی فرایندهای اجتماعی مقتضای سن خود را می‌طلبد و احتمالا این قانون به منظور تسهیل روند دریافت‌گواهینامه برای افراد بوده است. از دیدگاه روانشناسی نیز قانون جدید عامل تشویق‌کننده‌ای برای جوانان برای طی دوران‌سربازی نیست. شرط ارائه کارت‌پایان خدمت در موارد زیادی همچنان وجود دارد و در صورتی که این موضوع در تمام موارد لحاظ شود می‌تواند مشوقی برای جوانان به منظور شرکت خودخواسته در دوره‌های‌سربازی باشد. این عضو کمیسیون‌اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش درباره کسر‌خدمت فرزندان ایثارگران نیز گفت: جامعه هدف این طرح، فرزندان‌ایثارگران هستند و طبیعی است این گونه امتیازات برای آنها در نظر گرفته شود. ساری می‌افزاید: پدران این خانواده‌ها سال‌ها در جبهه‌ها حضور داشته و از جان مایه گذاشته‌اند. اکنون پسران آنها باید از ماحصل اقدامات و ایثار ارزشمند پدران خود بهره‌مند شوند. او تاکید می‌کند: این کار را نباید به عنوان پاداش برای این خانواده‌ها در نظر گرفت، اما می‌توان با این کار اهتمام و توجه جامعه را نسبت به آنها نشان داد، در هر صورت سرپرستان این خانواده‌ها زمانی از جان خود برای این کشور گذشتند و برای اعتلای‌میهن خود تلاش کردند.