مستاجر مستاصل کاخ سفید

دستگاه قضایی آمریکا، همچنان درگیر فرمان مهاجرتی رییس جمهور ترامپ است. چند ماهی می‌شود که می‌شنویم، ترامپ فرمان مهاجرتی صادر می‌کند و دستگاه قضایی آن هم در سطح ایالت‌ها، این قانون را تعلیق می‌کند! شاید بیشترین دلهره را کسانی که تحت شمول این قانون و تعلیق آن قرار می‌گیرند، دارند. تعلیق‌هایی که بعضي شبیه سکانس‌های دلهره‌آور فیلم‌های آلفرد هیچکاک می‌شود و برای مهاجران، جز «سرگیجه» چیزی به دنبال ندارد!
«روانی» شاید تنها اسمی باشد که مهاجران و به‌خصوص پناهندگان خاورمیانه‌ای برای ترامپ به کار می‌برند؛ او به‌طور حتم«مردی که زیاد می‌دانست»، نیست و با سیاست‌هایی که در پیشه گرفته، فقط «صحنه وحشت» می آفریند؛ آن هم برای مردان، زنان و کودکانی که از دیار جنگ زده خود راهی ینگی دنیا شده‌اند تا شاید روی آرامش ببینند. البته این‌ها، همه کسانی نیستند که ترامپ در یک‌سال اخیر، دیواری نامريی در برابرشان کشیده است. به این گروه بزرگ، دانشجویان، محققان و تجاری را اضافه کنید که به‌طور مثال به «جرم» ایرانی بودن، از سفر به آمریکا و اقامت حتی به شکل موقت، محروم هستند.
قاضی هاوایی، هوای مهاجران را داشت!
در تازه‌ترین دوئل حقوقی بین دستگاه قضایی آمریکا و کاخ سفید، یک قاضی فدرال در هاوایی، با صدور حکمی سومین فرمان مهاجرتی، دونالد ترامپ را به‌طور موقت متوقف کرده است. تعلیقی که اعتراض ساکنان عجیب و غریب و جنجالی کاخ سفید را در پی داشته است. این حکم در پاسخ به شکایت دادستان کل هاوایی، جمعیت مسلمانان هاوایی و سه شخص دیگر به دادگاه فدرال صادر شده است. همان‌طور که از پیش می دانید، براساس مفاد سومین فرمان مهاجرتی ترامپ، این شهروندان ایرانی، لیبیایی، سوری، یمنی، سومالیایی، چادی و اتباع کره شمالی تا زمانی که کسی نمی‌داند، حق ورود به آمریکا را ندارند. علاوه بر این، برخی مسئولان سرزمین تورم چهار رقمی یعنی ونزوئلا نيز، اجازه ندارند به آمریکا سفر کنند. اما در حکم تعلیق قاضی اهل هاوایی، اتباع کره شمالی و ونزوئلا همچنان ممنوع الورود هستند!پیشتر، چند دادگاه فدرال در آمریکا دو دستور مهاجرتی قبلی ترامپ را که در ژانویه و مارس صادر شده بود، متوقف کرده بودند. فرمان دوم برای ۹۰ روز اعتبار داشت و ۲۴ سپتامبر منقضی شد.قاضی شجاع هاوایی، یعنی آقای «دریک واتسون»، در حکم خود نوشته که فرمان تازه ترامپ همان اشکالات قدیمی راداراست و ایرادهای بزرگي در آن وجود دارد. آقای واتسون گفته که متوجه نمی‌شود که چرا ورود 150 میلیون شهروند به آمریکا، برای منافع ایالات متحده خطرناک است! لابد منظور این قاضی مردم ایران است؛ شهروندانی که بر خلاف اتباع سعودی، هرگز در حادثه بزرگ 11 سپتامبر دست نداشته‌اند و سمبل تروریسم در دنیا محسوب نمی‌شوند!


واکنش کاخ سفید
کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای به حکم قاضی فدرال اعتراض کرده است. در بیانیه کاخ سفید نوشته شده که وزارت دادگستری آمریکا، به جد از فرمان آقای ترامپ دفاع خواهد کرد.جالب اینجاست که تصمیم قاضی در این بیانیه به طرز خطرناکی « معیوب» توصیف شده است. بلوف بزرگ بیانیه کاخ سفید و بخش خنده‌دار آن، آنجاست که می‌گوید: « تصمیم رییس جمهوری آمریکا بعد از بررسی های دقیق امنیت جهانی و مشورت با وزرای خارجه، امنیت داخلی، دفاع و دادگستری صادر شده است».معلوم نیست منظور از بررسی‌های دقیق امنیتی آن هم در سطح جهانی چیست؟ چگونه باید باور کنیم که وزیر خارجه رکس تیلرسون که ترامپ را یک کودن به تمام معنا می‌داند با دادن مشورت به«مستاجر مستاصل کاخ سفید» مانع از ورود شهروندان بی‌گناه برای معالجه به آمریکا شده است!به هر حال به نظر می‌رسد، ترامپ که به باور صدها روان‌پزشک آمریکایی یک بیمار روان پریش و مستاصل محسوب مي‌شود، در حال بر هم زدن امنیت در ایالات متحده است. او امنیت روانی هزاران بیمار، دانشجو و مهاجر بی‌خانمان را بر هم زده است و استاد بلامناظع «نقض حقوق بشر» در جهان است. هیچ قانونی در هیچ جای جهان، هیچ شهروندی را به خاطر ملیتش، مجرم نمی‌داند جز ترامپ!