اول شوخی بود، حالا جدی شد!

آرمان: این روزها ممنوع‌التصویری برای مردم واژه‌ای آشنا شده است. جالب اینجاست هر نهادی که ردی از اصلاح‌طلبان در آن باشد باید این احتمال را بدهد که با ممنوع التصویری روبه‌رو شود. برای مثال می‌توان به جلسات علنی شورای شهر و سخنرانی‌های شهردار تهران پرداخت که از زمان آغاز به کار تا کنون صداوسیما برنامه‌ای از آنها به نمایش نگذاشته است. از این رو اگر کسی نامی از اعضای شورای شهر یا جایگاه مدیریتی آنها نداند بر او چندان حرجی نیست البته مسأله بدین‌جا ختم نمی‌شود بلکه نمایندگان تهران در مجلس نیز از بی‌مهری‌های صداوسیما به کرات بهره برده‌اند. انگار جریانی در صداوسیما چندان خوش ندارد که مردم با نمایندگان خود در شورا و مجلس بیشتر آشنا شوند یا گزارشی از عملکرد آنها دریافت کنند. این مسأله نیز در نوع خود جالب توجه است جایی که نمایندگان استان‌ها در شبکه‌های استانی از طریق دوربین تلویزیون با مردم ارتباط دارند، نمایندگان تهران از این امر محرومند.
پوشش شوخی‌ها
ممنوع التصویری نمایندگان تهران در شورای شهر و مجلس با واکنش برخی از این نمایندگان همراه بوده است. رئیس شورای شهر تهران معتقد است: «اخبار شورا در صداوسیما به طور کامل پوشش داده نمی‌شود در حالی که شوخی‌های اعضا در جلسات شورای شهر به درستی در رسانه ملی منعکس می‌شود.» با نظر به این سخن محسن هاشمی شائبه‌ای به‌وجود می‌آید که اگر چنین سخنی نمایی از واقعیت داشته باشد، آیا جریانی در صداوسیما درصدد تخریب اصلاح‌طلبان است؟ چون بنا به گفته محسن هاشمی چرا باید اخبار عملکرد شورا توسط صداوسیما به طور کامل پوشش داده نشود اما مسائل حاشیه‌ای و شوخی و خنده‌ها پوشش کامل رسانه‌ای یابد؟ آیا چنین پوششی جز تخریب شخصیت اعضا نتیجه‌ای خواهد داشت؟ اگر از این مسأله عبور کنیم به مسأله محدودیت‌های تصویری شهردار جدید تهران می‌رسیم. در دور قبل صداوسیما به هر عنوان صحبت‌های محمدباقر قالیباف را به عنوان شهردار تهران در هر موضوعی پوشش می‌داد، اما حال چه شده که شهردار تهران با گذشت بیش از یک ماه از تنفیذ حکم ممنوع‌التصویر است. در این راستا رئیس شورای شهر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی شائبه ممنوع التصویری شهردار تهران خبرداده است. محسن هاشمی تاکید کرده: «اگر بازتاب سخنان شهردار در رسانه ملی به درستی صورت نگرفته باشد، رئیس سازمان صدا و سیما را برای ادای توضیحات به شورای شهر دعوت می‌کنیم.» رئیس شورای شهر همچنین به مردم شهر تهران اطمینان داد که در صورت مشاهده فساد در شهرداری با آن برخورد خواهد کرد و رویه مدیریتی گذشته در شورا برای همسو شدن با شهرداری برای تخلفات تکرار نخواهد شد. محسن هاشمی گفت: در حال حاضر مقابله با فساد سیاست مشترک شورا و شهرداری است. او در ارتباط با رویه شورا در مواجه با فسادهای احتمالی تاکید کرد: اگر همدلی میان شهرداری و شورا وجود داشته باشد مقابله با فساد موضوع آسانی است، اما اگر شهرداری بخواهد گریزی بزند و قوانین را به گونه‌ای تنظیم و اجرایی کند تا درآمد بیشتری به سبک و سیاه سابق کسب کند، رویه متفاوت خواهد بود. رئیس شورای شهر افزود: در حال حاضر تعاملات شهرداری با شورا به گونه‌ای است که می‌خواهد مانع قانون گریزی شود و رویه مقابله با فساد سیاست مشترک است. هاشمی در ارتباط با اینکه دوره‌های پیشین شورا تخلفاتی رخ داده، تصریح کرد: شورای شهر تهران در دور پنجم رویه ضد فساد خود را ادامه خواهد داد، ما همانند گذشته عمل نخواهیم کرد و در صورت مشاهده فساد با آن مقابله می‌کنیم. مردم نگران نباشند.
جلسه نمایندگان با رئیس صداوسیما


مسأله ممنوعیت‌های رسانه‌ای به خانه ملت هم رسید اما فقط نمایندگان تهران را در برگرفته و اینگونه است که علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران نیز خواستار تعیین ضابطه ممنوع‌التصویری در صدا و سیما شده است. از این حیث شاید مسئولان صداوسیما ادعا کنند که به مقدار معین عملکرد نمایندگان و اعضای شورا را تحت پوشش رسانه‌ای قرار داده‌اند، اما اگر به کیفیت این پوشش دقت کنیم در می‌یابیم که بن مایه‌ این پوشش‌ها چندان رضایت بخش نیست. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است: «متاسفانه صدا و سیما به وظایف مسلم خود در قبال اطلاع رسانی در خصوص عملکرد نمایندگان تهران عمل نکرده و ۱۵ ماه است که یک دقیقه برنامه اختصاصی هم برای نمایندگان تهران پیش بینی نشده در حالی که در شبکه‌های استانی، نمایندگان استان‌ها گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه می‌کنند. او از جلسه اخیر صداوسیما با مجمع نمایندگان تهران خبر داده که که بیشتر نگاه به آینده بوده و انتظار حمایت بودجه‌ای از مجلس و نمایندگان مطرح شد.» بارها بر این مسأله تاکید شده که صداوسیما نباید در پوشش رسانه‌ای نهادها و ارگان‌های مختلف گرایش‌های سیاسی و حزبی را دخالت دهد اما هر روز کمتر از دیروز این رویکرد را از صداوسیما شاهدیم. در این راستا رحیمی می‌گوید: «باید ضابطه ممنوع التصویری در صدا و سیما مشخص شود. به هر حال در مورد عملکرد صدا و سیما حساسیت‌هایی وجود دارد و باید چارچوب منافع ملی در اقدامات آن مورد توجه قرار گیرد و انعکاس موفقیت‌های مهم ملی به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری از موارد مورد انتظار از صدا و سیما است.» لزوم حذف نگاه جناحی در عملکرد صداوسیما امری واجب است که عضو فراکسیون امید مجلس آن را چنین بیان می‌دارد: از سازمان صدا و سیما، انتظار برخورد تبعیض آمیز،‌ جناحی و سیاسی وجود ندارد، بلکه انتظار می‌رود جامعیت، فراگیری و بی‌طرفی در این رسانه رعایت شود و کارکنان آن ملتزم به نگاه ملی باشند. رویکرد صداوسیما در خصوص عملکرد شهرداری تهران و همچنین نمایندگان تهران نباید تبعیض آمیز باشد که‌ چنین رویکردی از طرف صدا و سیما قابل قبول نیست چرا که پوشش عملکرد شهرداری در دوره آقای نجفی و قبل از آن به صورت محسوسی متفاوت است و بسیاری از اتفاقات دو ماه گذشته شهرداری و شورای شهر به مردم منعکس نشده است.