پایان اختلاف جامعه روحانیت با روحانی

آرمان: اواسط مهرماه بود که اعضای جامعه روحانیت مبارز به دیدار رئیس‌جمهور رفتند. روحانی در آن دیدار تاکید کرد: دولت و دستگاه‌های اجرایی به استمرار رابطه صمیمانه و همکاری علما و روحانیت دلسوز، اهتمام ویژه دارد. رئیس‌جمهور با تشریح شرایط اقتصادی کشور و ابعاد درآمدی و هزینه‌ای آن، لزوم همدلی و همراهی قوا، ارکان نظام و نهادها برای تامین امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، حمایت واقعی از بخش خصوصی و ساماندهی به مشکلات باقیمانده اقتصادی را مورد تاکید قرار داد. درآن جلسه ، نمایندگان جامعه روحانیت مبارز ضمن تبریک انتخاب مجدد حسن روحانی به تقدیر از تلاش‌ها و زحمات مجموعه دولت در عرصه‌های سیاست خارجی، سیاسی، اقتصادی و خدمات اجتماعی و همچنین تشکر از مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور در برابر قدرتهای زیاده خواه و از جمله پاسخ به سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کردند. اعضای جامعه روحانیت موفقیت دولت را موفقیت خود و نظام می‌دانند و در مسیر پیشرفت کشور حامی و درکنار دولت خواهند بود. هرچند بسیاری از اعضای جامعه روحانیت در آن جلسه حضور نداشتند اما عدم حضور برخی از علما در دیدار با رئیس‌جمهور باعث برخی از گلایه‌مندی‌ها شد.
ناراحتی از دولت
روز گذشته اما سخنگوی جبهه یاران با بیان اینکه امیدوارم عدم حضور حضرات در دیدار با رئیس‌جمهور به بهانه گله‌مندی از دولت نباشد، گفت: اگر انتقادی داشتند انتقادشان محفوظ است ولی تصورم این است که هماهنگی مناسب برای حضور وجود نداشته است. امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به دیدار برخی اعضای جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور گفت: هماهنگی قوا با یکدیگر و ایجاد تفاهم به گونه‌ای که مردم احساس کنند، شکاف بین قوا و اقشار جامعه وجود ندارد، بسیار مطلوب است.
اقدام پسندیده جامعه روحانیت


واعظ آشتیانی با بیان اینکه دیداری که جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور برگزار کرد اقدام بسیار پسندیده‌ای‌ است، گفت: رئیس‌جمهور به عنوان نماینده مردم باید ارتباط تنگاتنگ با اقشار مختلف داشته باشد و البته دیگر احزاب و گروه‌ها و انجمن‌های علمی هم می‌توانند چنین دیدارهایی را انجام دهند. ضمن اینکه در دیدار جامعه روحانیت مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و صحبت‌هایی مطرح شد که در برخی موارد اقدامات دولت را مورد تشویق قرار دادند و از سوی دیگر انتقاداتی را مطرح کردند که‌اینگونه تعاملات می‌تواند فضای اعتمادسازی در جامعه را بالا ببرد و مردم را امیدوار کند.
روحانی با سایر احزاب هم دیدار کند
این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید اینکه رئیس‌جمهور نه تنها با جامعه روحانیت مبارز بلکه با گروه‌های مختلف باید نشست بگذارد و دیدگاه‌های آنها را بشنود، گفت: دولت و رئیس‌جمهور باید واقف باشند که وقتی چنین نگاه‌هایی از گروه‌های سیاسی طرح می‌شود به آن احترام بگذارند و خود را مستثنی از دیدگاه‌ها و نظرات ندانند،‌ دولت سعی کند دست دوستی به همه گروه‌های سیاسی دراز کند و از نگاه‌های خردمندانه بهره ببرد. گروه‌های سیاسی وقتی وارد مذاکره با دولت می‌شوند هدفشان این است که دولت را یاری دهند تا برای رسیدن به‌این برنامه‌ها از بهترین راهکارها استفاده شود. او ادامه داد: امیدواریم دیدار با آقای روحانی توسط دیگر تشکل‌ها ادامه داشته باشد و دولت هم آن را مغتنم بشمارد.
عدم حضور موحدی کرمانی
واعظ آشتیانی با اشاره به عدم حضور برخی از اعضا از جمله دبیرکل و اینکه ممکن است به دلیل وجود گلایه‌هایی از دولت باشد، بیان کرد: دولت دارای نواقصی است و نتوانسته بخشی از آن را برطرف کند و ممکن است گروه‌های سیاسی از این مساله ناراحت باشند، اما امیدوارم عدم حضور حضرات به‌این بهانه نباشد لذا اگرچه معتقدم دولت‌ها را در حال و آینده باید کمک کرد تا موفق باشند، ولی این موضوع دلالت نمی‌کند که تذکر و انتقاد را فراموش کنیم. همه موارد در جایگاه خود محفوظ است.
پایان اختلافات
اما روز‌ گذشته خبری مبنی بر احتمال دیدار مجدد اعضای جامعه روحانیت مبارز منتشر شد. در این رابطه سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: آقای روحانی در جلسه دیدار با اعضای جامعه روحانیت نسبت به ادامه ‌اینگونه جلسات اشاره کردند، بنابراین احتمال دیدار دوباره اعضای جامعه روحانیت با رئیس‌جمهوری وجود دارد. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدار اخیر اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی اظهار کرد: پیش از این بارها گفته‌ایم که آقای روحانی را جزو اعضای جامعه روحانیت می‌دانیم و هرگاه فرصت فراهم باشد، مایل به دیدار با وی هستیم. او افزود: خود آقای روحانی هم در جلسه دیدار با اعضای جامعه روحانیت نسبت به ادامه ‌اینگونه جلسات اشاره کردند، بنابراین احتمال دیدار دوباره اعضای جامعه روحانیت با رئیس‌جمهوری وجود دارد.