طلب حلالیت حائری شیرازی از رئیس دولت اصلاحات

طلب حلالیت رفتار پسندیده‌ای است که در ایران به‌ویژه در میان مسئولان رواج دارد؛ یعنی آنها پس از پایان مسئولیت‌هایشان از مردم یا آنانی که طرف مقابل آنها بودند، طلب حلالیت می‌کنند تا در رفع کدورت‌ها پیشقدم باشند. دیروز آیت‌ا... محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه‌ سابق شیراز، از رئیس دولت اصلاحات به‌خاطر برخی اظهارات خود در گذشته طلب حلالیت کرد. این عضو سابق مجلس خبرگان رهبری به‌دلیل کسالت و بیماری اول مهرماه در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد که در نامه طلب حلالیتش به‌این موضوع اشاره کرده است. به‌نوشته برخی سایت‌های خبری، متن یادداشت آیت‌ا... حائری شیرازی چنین است:‌ «عارضه‌ اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است، نه نشان‌دهنده پایان عمرم است و نه چیز دیگر، ولی فرصتی است تا از همه کسانی که در وادی رقابت سیاسی و... به آنها ستم کرده‌ام، حلیت بطلبم. مثلا از شخصی پرسیدم شما چرا می‌گویید... رئیس‌جمهور شود؟ او گفت: چون خوشگل است. گفتم: یزید هم خوشگل بود. از دیگری پرسیدم چرا به آقای ری‌شهری رأی می‌دهی؟ گفت: چون حافظ قرآن است. گفتم: حجاج ابن یوسف هم حافظ قرآن بود. بالاخره اگر در این دنیا حلال نکنند، عاقبت روز بازخواستم، سیاه‌رویی است. از همه حلیت می‌طلبم. دعا فرمایید.
روحانی نامه‌نگار
آیت‌ا... حائری شیرازی 6 تیر سال 94 نامه سرگشاده‌ای به‌ آیت‌ا... هاشمی نوشت و در آن آورد: «مساله صاحب خانه‌شدن متوسط مردم در قبل از دولت سابق، امری نزدیک به محال بود. الان بسیاری از آنها صاحب خانه هستند. یکی از اشتباهات وارثان آن دولت این بود که در تکمیل خانه‌ها عقب‌نشینی کردند تا صاحبان خانه مجبور شوند به ثمن بخس خانه خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها با تکمیل خانه‌ها به آلاف و الوف برسند و مستحقین خانه، دوباره دربدر شوند.» البته او نافی انتقادات نمی‌شود و در ادامه تاکید کرده است: «امروز هرکسی بخواهد از تندروی بر ضد دولت سابق، کلمه‌ای بگوید، باید قید آبروی خود را بزند که شما از فرد عاصی بر رهبری حمایت می‌کنید. این وضع دوستان سابق ایشان. آنها که مخالف بودند، بدتر. شما همیشه می‌گویید عدالت، میانه‌روی. اینکه حاکمیت هشت‌ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟» البته‌ آیت‌ا... محی‌الدین حـــائری شیرازی با اطــرافیــــان احمدی‌نژاد ارتباط خوبی نداشت، چنان که 14 مرداد سال 90 که در بیمارستان بستری بود، در نامه‌ای با مشایی اتمام حجت کرد و نوشت: «اگر ما به عالم گفتیم مکتب ایرانی، یعنی حتی با مشاغل موروثی یا بدون آن، اگر گفتیم احیای میراث فرهنگی یعنی حتی موروثی‌شدن مشاغل یا بدون آن. خدمات کوروش را ببینیم؛ خدمت اسلام را هم ببینیم. این نگاه جامع است. منشور کوروش را چنین دیدگاهی از انزوا خارج می‌کند. علما می‌گویند اسلام ما را آزاد کرده؛ ما تابع قرآنیم. در مساله موسیقی هم بحث در دلیل است و بحث در جامعیت است، ان‌شاءا... برای فرصتی دیگر.» او سال 94 از حضور در انتخابات مجلس خبرگان انصراف داد و نوشت: «همان‌طور که قبلا وعده کرده بودم در کنار استخوانداران انقلاب و اسلام بایستم و در متابعت امام جماعت نظام و همراهی با او نه یک لحظه جلو‌تر و نه یک لحظه عقب‌تر ماموم بمانم، به همه توصیه می‌کنم نظام، یک نماز جماعت و نماز جماعت، فقط یک امام دارد. انصراف اینجانب برای حفظ دین و احتراز از تقابل با استخوانداران اسلامیت و انقلابیت نظام است.» یکی از ویژگی‌های حائری شیرازی ذکر انتقاداتش در قالب نامه است و از پاسخ به‌این نامه‌ها هم استقبال می‌کند، مانند نامه‌هایی که به مشایی، مطهری و سایرین نوشت.
مخالفت فرزند با علم‌الهدی


فرزند محی‌الدین شیرازی دارای روحیه‌ای است که ابایی از گفتن عقایدش ندارد و مانند پدر است، مانند زمانی که‌ آیت‌ا... علم الهدی با برگزاری کنسرت در مشهد مخالفت کرد و پسر آیت‌ا... محی الدین شیرازی درنامه‌ای به او نوشت: «مقام رهبری در دیدار با دانشجویان از کنسرت‌های مختلط که آمیخته به گناه است، نهی نمودند. مجالس مختلطی که زن و مرد قاطی و به پایکوبی و... مشغولند و مصداق بارز آن پارتی و مجالس شبانه رقص و پایکوبی است، مصداق تام و تمام این مجالس حرام است. اگر در کنسرت‌های مجوزدار ارشاد همچین مجالس باشد، قطعا باید از آن جلوگیری نمود، اما عموم کنسرت‌های برگزارشده خصوصا در موسیقی سنتی ایرانی اصلا مناسبتی با چنین مجالسی ندارد. فی‌المثل در کنسرتی که آقای افتخاری برگزار می‌کنند (اتفاقا ایشان مورد تحسین و تمجید مقام رهبری قرار گرفتند در بازدید از صدا وسیما) صدا و نوا و موسیقی مناسبتی با مجلس لهو و لعب ندارد، لذا تحریم برگزاری این‌چنین کنسرت‌هایی تاکید می‌کنم از مصادیق بارز تحریم حلال است و مورد نهی شارع است.»