قانون اساسی خوبی داریم اما مدام دورش می‎زنیم

علی مطهری:
قانون اساسی خوبی داریم اما مدام دورش می‎زنیم
نباید بین اصولگرا و اصلاح‌طلب دیوار بکشیم
حضور احمدی‌نژاد بستگی به‌نظر جنتی دارد


احمدی‌نژاد در گرمسار رأی می‌آورد!
آرمان: علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، هر از گاهی با اظهارات جسورانه خود در برابر کاستی‌ها و مشکلات کشور موضع می‌گیرد. هرچند معمولا انتقاداتی در پاسخ به او مطرح می‌شود، اما مطهری این ناملایمات را به جان می‌خرد. نایب‌رئیس مجلس خود را ادامه‌دهنده راه پدر می‌داند و تاکید دارد در این مسیر تنها به مصلحت نظام و مردم می‌اندیشد. او دیروز در گفت‌وگو با خبرآنلاین به تبیین برخی مشکلات کشور پرداخت.
استقلال ائمه جمعه
علی مطهری در توضیح پرونده حمله‌کنندگان شیراز گفت: مجازات این مهاجمان خیلی سبک بود و ما می‌توانستیم درخواست تجدیدنظر کنیم تا احتمالا مجازات سنگین‎تر شود، اما از اینها گذشتیم و گفتیم که از روی نادانی این کار را کرده‌اند. به‌نظرم مهم آمران این ماجرا بودند که شکایت مجددی از آنها کردیم و اخیرا محکوم شدند. به‌نظرم تا همین مقدار پیگیری ما مثبت و مفید بود و حتی باعث شد استاندار هم تغییر کند. نام آمر اصلی را هم به لحاظ اینکه الان یکی از مقامات رده بالاست و اخیرا ارتقا پیدا کرده، نخواستیم اعلام شود. نایب‌رئیس مجلس با اشاره شرایط نمازجمعه‌های امروز اظهار داشت: امام جمعه‌ها باید نظرات خودشان را بدهند، البته طبعا مصالح نظام را هم باید رعایت کنند. اگر سخنان امام جمعه حالت طبیعی داشته باشد و امام جمعه نظرات خودش و مردم را بگوید، خیلی موثرتر است تا اینکه مردم احساس کنند دستوری می‌آید و ائمه جمعه حرف‌های کلیشه‌ای شبیه به هم می‎زنند. البته ائمه جمعه‌ای هم داریم که حرف‎های خودشان را می‌زنند و مستقل هستند، ولی تعدادشان کم است.
مساله حصر
مطهری با اشاره به موضوع حصر خاطرنشان کرد: اگر بناست حصر ادامه پیدا کند، قوه قضائیه باید نظر دهد و اگر باید مجازات سنگین‌تری هم باشد، قوه قضائیه باید تصمیم بگیرد و مراحل قانونی خود را طی کند. علاوه بر این باید پرونده دو طرف ماجرا به‌طور همزمان رسیدگی شود. وی ادامه داد: نباید کار خلاف قانون اساسی انجام داد که این کار غیرقابل دفاع است. محصوران در طولانی‌کردن اعتراضات و استفاده دشمن دچار خطا شدند. این هفت سال را می‌توان به‌عنوان مجازات درنظر گرفت و مساله را تمام کرد. این نماینده مجلس با اشاره به عدم‌تکیه بر قانون بیان کرد: قانون اساسی خوبی داریم ولی دائما آن را دور می‌زنیم. این قابل قبول نیست و باید درست شود. مطهری افزود: این ایراد به قوه قضائیه وارد است که در مواردی استقلال خود را نشان نمی‌دهد. مثلا وقتی می‌خواهند یکی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد را بازداشت کنند، به‌دنبال ایجاد تعادل می‎روند و همزمان فرد دیگری از طرف مقابل را هم بازداشت می‌کنند! برای همین، در مردم این احساس به‌وجود می‌آید که ‌این کارها خیلی واقعی نیست و نوعی بده‌بستان است، نه اجرای حق و عدالت.
کاندیداتوری اشتباه
وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان حضور مجدد احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس اظهار داشت: بستگی به‌نظر آقای جنتی و شورای نگهبان دارد که بخواهد ایشان را رد یا تایید صلاحیت کند. اگر تایید کنند که ‌ایشان می‌آید. او همچنین ادامه داد: اگر احمدی‌نژاد از گرمسار کاندیدا شوند، رأی می‌آورند، ولی اگر از تهران کاندیدا شوند، معلوم نیست رأی بیاورند. مطهری درباره کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی گفت: آقای رئیسی را هم برای ریاست‌جمهوری چندان مناسب نمی‌دیدم. ضمن اینکه نظر من به‌تبع نظر شهید مطهری این است که روحانیون تا آنجا که ممکن است پست‌های اجرایی دولتی را اشغال نکنند مگر به اضطرار؛ یعنی در جایی که شخص غیرروحانی صالح برای آن وجود نداشته باشد. نایب‌رئیس مجلس با اشاره به مشکلات جریان اصولگرایی خاطرنشان کرد: اگر جریان اصولگرایی به‌طور کلی اصلاحاتی در خودش انجام ندهد، هر کسی که می‌خواهد رهبر و راس آنها باشد، راه به جایی نمی‌برند. تا زمانی که آنها در بعضی مسائل حالت دگم و بسته‌ای دارند، نمی‌توانند یک پایگاه اجتماعی قابل‌توجه پیدا کنند. اصولگرایان اگر دولتی در راستای گرایش آنها باشد، از او انتقاد نمی‌کنند و کارهایش را توجیه می‌کنند، ولی اگر در نقطه مقابلشان باشد، با بدترین روش‌ها به او حمله می‌کنند، ضمن اینکه در مورد دستگاه‌های نهادهای زیرمجموعه رهبری به هیچ‌وجه انتقاد نمی‌کنند و اصلا این را جایز نمی‌دانند؛ یعنی فکر می‌کنند که اگر یک انتقادی از دستگاه‌های زیرمجموعه ‌ایشان داشته باشند، خلاف اصل ولایت فقیه است، در صورتی که این‌طور نیست و هرجا انتقادی دیدیم و نظر مخالفی داشتیم باید بتوانیم بیان کنیم، همان‌طور که مقام رهبری بر آزاد بودن اظهارنظر مخالف نظر ایشان تاکید کرده‌اند. همین حالت بسته بودن اینها نسبت به اصل ولایت فقیه و زیرمجموعه ولی فقیه باعث شده که گروه زیادی از مردم از اینها گریزان باشند.
مخالف نظام پارلمانی
مطهری به لزوم اتحاد جریان‌های سیاسی اشاره و بیان کرد: اتحاد معتدل‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب پدیده مبارکی است و باید ادامه داشته باشد و نباید بین اصولگرا و اصلاح‌طلب دیوار بکشیم. تعبیر اتحاد بین اصلاح‌طلب و اعتدالیون را قبول ندارم، بلکه باید بگوییم ائتلاف معتدل‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب. این باید برقرار باشد و ادامه پیدا کند که به‌نظرم قابل ادامه هم هست. او در این راستا ادامه داد: فرق اصولگراها و اصلاح‌طلب‎ها در این است که اصولگراها به حقوق شهروندی و آزادی بیان و حقوق بشر خیلی اهمیت نمی‌دهند، ولی در بین خود اصولگراها، معتدل‎هایشان، آدم‌هایی هستند که به‌این امور تا حد قابل قبولی اهمیت می‌دهند، اما همه‌شان این‌طور نیستند. از آن طرف اصلاح‌طلب‌ها هم تفاوتشان با اصولگراها در این است که توجهشان بیشتر به بحث‎هایی نظیر حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق بشر و دموکراسی است و توجه لازم را به احکام اسلامی ندارند و یک جاهایی قائل به تساهل و تسامح هستند. باز در بین اصلاح‎طلب‌ها هم افرادی داریم که به‌این شدت این‌طور نیستند؛ یعنی باز اینها هم نسبت به مسائلی مثل حجاب حساس هستند. نایب‌رئیس مجلس با انتقاد از بی‌وفایی به عهد برخی نمایندگان گفت: اینکه برخی با یک لیستی وارد مجلس می‌شوند و بعد ممکن است که تا حدودی تغییر روش دهند، ناشی از این است که از آینده خودشان ممکن است هراس داشته باشند. لذا مثلا به فراکسیون مستقلان می‌روند، ولی دلشان نزد فراکسیون امید است. این، کار درستی نیست و من آن را نمی‌پسندم و اخلاقی نمی‌دانم که کسی در یک لیستی باشد و بعد رها کند و برود. مطهری همچنین درباره تغییر نظام سیاسی کشور به پارلمانی اظهار داشت: این کار را به‌صلاح نمی‌دانم و در واقع موجب کاهش نقش مردم در سرنوشتشان خواهد شد.