نهنگ آبی وارد می‌شود!

چالش نهنگ آبی یک بازی چالش بر انگیز ۵۰مرحله‌ای است که در مراحل اولیه آن از کاربر خواسته می‌شود چالش‌های آسان همچون گوش دادن به یک سبک موسیقی ویژه یا نقاشی یک نهنگ آبی بر روی بدن خود را انجام دهند، اما در مراحل بعدی این چالش‌ها سخت‌تر و پرخطرتر می‌شود. در نهایت از کاربر خواسته می‌شود که به زندگی خود پایان دهد. در چالش‌های این بازی از کاربران خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم‌های وحشت‌آور، حاضر شدن در اماکن، سازه‌ها و بلندی‌های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول خواسته می‌شود. به گزارش روزنامه نووایا گزتا از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی در روسیه ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی ثبت شده است. ماه قبل هم حسین اسد‌بیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور، انتشار کلیپ‌هایی مبنی بر خودکشی دو جوان ایرانی به‌دلیل بازی در چالش «نهنگ آبی» را تکذیب کرد و گفت: «تا به حال هیچ‌مورد خودکشی از طریق بازی مذکور در ایران رخ نداده است.» در این زمینه رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: «هجمه وارد شده در شبکه‌های اجتماعی درباره بازی نهنگ آبی تعجب آور است. این بازی پنج ماه قبل آغاز شده بود.» علی نیک‌نفس درباره بازی آنلاین نهنگ آبی (نهنگ سفید) تاکید کرد: «بیشتر اخبار این بازی مربوط به اوایل سال و فروردین است که حتی برخی از اخبار آن در رسانه‌های فارسی‌زبان هم منتشر شده است، اما اینکه چرا بعد از گذشت چهار تا پنج ماه به یکباره این حجم از اخبار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است، همان ترفندهای هوکس خبری است که ناشی از شیطنت برخی کاربران است.» به گزارش مهر، او ادامه داد: « با توجه به اینکه این بازی روسی در سال ۲۰۱۳ رواج یافت و اولین قربانی آن در سال ۲۰۱۵ اقدام به خودکشی کرد، باید گفت که بازی نهنگ آبی این روزها کاربران چندانی ندارد.»
نهنگ آبی به ایران رسید
فرمانده انتظامی استان از سقوط دو دانش آموز دختر اصفهانی از پل روگذر و فوت یک نفر از آنها و مجروحیت دانش آموز دیگر تحت تاثیر بازی نهنگ آبی خبر داد. مهدی معصوم بیگی گفت: در پی اعلام مركز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر سقوط دو دختر نوجوان از پل روگذر در شهر اصفهان، تیم فوریت‌های پلیسی بلافاصله به محل اعزام شد. او افزود: در اثر این حادثه یكی از دختران كه 15‌ساله بود در دم فوت کرد و دیگری كه 16‌ساله بود به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. او افزود: بر اساس گزارشات موجود حال دانش آموز مجروح نیز وخیم اعلام شده است. این مقام ارشد انتظامی گفت: این دو نوجوان قبل از پرت كردن خود توسط یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی كرده و علت این كار را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام كرده‌اند. معصوم بیگی با اشاره به اینكه نوجوان مجروح شده نیز بیان داشته که تحت تاثیر بازی دست به این اقدام زده است، تاکید کرد: پلیس درباره بازی نهنگ آبی هشدارهایی داده بود؛ این بازی در كشورهای مختلف قربانی گرفته و تاثیر بسیاری بر ذهن دارد و افراد را وادار به رفتارهای پرخطری همچون خودزنی و خودكشی می كند. به گزارش خبرآنلاین، او گفت: پدر و مادرها همواره باید بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند و این را بدانند كه فضای مجازی در برخی مواقع از فضای واقعی خطرناك‌تر است.
خودکشی2پسر جوان با قرص برنج


روز گذشته هم دو پسر جوان در شهر خمین بر اثر خوردن قرص برنج جان خود را از دست دادند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: بامداد 30 مهر گزارشی از مسمومیت دو پسر ۲۶ و ۱۶‌ساله جوان بر اثر خوردن قرص برنج به پلیس۱۱۰ اعلام شد. خلجی ادامه داد: بلافاصله موضوع به واحدهای امدادی، اورژانس و انتظامی اعلام و هر دو جوان به بیمارستان خمین منتقل شدند که به‌دلیل وخامت حالشان به اراک اعزام شدند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این دو جوان پیش از رسیدن به مراکز درمانی شهر اراک و در مسیر مواصلاتی اراک خمین جان باخته و به خمین بازگردانده شدند.
صورت مساله راپاک نکنید!
یک جامعه شناس درباره خودکشی نوجوانان متاثر از چالش « نهنگ آبی» در اصفهان به «آرمان» می‌گوید: نمی‌توان منشا خودکشی این دو نوجوانان را این بازی دانست، بلکه این مساله معلول است و علت‌ها را باید جویا شد. وقتی افراد در محیط‌های خانوادگی و اجتماعی با مشکلات فراوان مواجه باشند، طبیعتا مسائل پیش رو بر فرد تاثیرگذار است. مصطفی اقلیما می‌افزاید: برای مثال می‌گویند سیگار کشیدن سرطان‌آور است. در اصل این‌طور نیست، بلکه عوامل متعدد در بروز سرطان تاثیرگذار است. با این تفاسیر نمی‌توان یک مساله را در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی دخیل دانست. برای مثال وقتی می‌گویند جوانان ایرانی به آینده امیدوار نیستند، باید عوامل آن مورد بررسی قرار گیرد. به‌گفته او در حال حاضر شهروندان در جوامع مختلف به اینترنت دسترسی دارند و طبیعتا نوجوانان در این کشورها با چالش‌هایی نظیر نهنگ آبی آشنا هستند. پس اگر این بازی در کشور ما به خودکشی منتهی می‌شود به‌دلیل زیرساخت‌های نامناسب است. این مددکار اجتماعی می‌گوید: با بررسی دلایل خودکشی‌های اخیر باید وضعیت خانوادگی افراد، موقعیت تحصیلی‌شان، مشکلات موجود و... مورد بررسی قرار گیرد. بی‌شک با بررسی وضعیت زندگی این افراد نمی‌توان یک بازی یا چالش را دلیل بروز خودکشی دانست. اقلیما با بیان اینکه بسیاری از افراد بدون شناخت بازی نهنگ آبی خودکشی می‌کنند، می‌افزاید: برای مثال در جامعه با مشاهده یک معتاد نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و اجتماعی او را محکوم کرد. این در حالی است که اغلب افراد با مشاهده هر گونه ناهنجاری سیستم اجتماعی را محکوم می‌کنند. او تاکید می‌کند: وقتی در جامعه مسائل اجتماعی بروز می‌کند تعداد قابل توجهی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید با تغییر زیرساخت‌ها بتوان شدت مشکلات موجود را کاهش داد. این جامعه شناس تاکید می‌کند: هیچ‌فردی با یک بازی یا چالش خودکشی نمی‌کند یا هیچ‌فردی با یک بار سیگار کشیدن معتاد نمی‌شود، بلکه با این استنباط‌ها صورت مساله پاک می‌شود. به‌گفته او تا وقتی مشکلات برطرف نشود، همچنان بر شدت و حدت مشکلات اجتماعی افزوده می‌شود.