سفر حیاتی العبادی به تهران

آرمان: اگرچه ترامپ با سخنان کینه توزانه و بی‌مایه خود نسبت به برجام طی هفته‌های اخیر در سازمان ملل و دو روز قبل از تایید پایبندی ایران به برجام سعی کرد که طی رایزنی‌های مکرر با اعضای توافق و سخنان تخریبی خود، اتحادیه اروپا، چین و روسیه را متقاعد کند تا با یکدیگر از برجام خارج شوند اما اعضای توافق زیر بار این مساله نرفته و حمایت خود را از برجام اعلام کردند. اما ترامپ در سخنان تخریبی خود هدف دیگری هم در ذهن می‌پروراند و آن ایجاد بی‌انگیزگی در اعضای توافق برای سرمایه‌گذاری در ایران و بی‌اعتمادی به تهران و در نتیجه عدم انعقاد قرارداد‌های اقتصادی بود که به نظر ترامپ نه تنها موفق نشد شرکای اقتصادی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران دلسرد کند بلکه با رفتارها و سخنان بی‌مایه خود، آنها را نسبت به روابط اقتصادی و سیاسی با ایران و سرمایه‌گذاری در تهران بیش از پیش ترغیب کرد. بر این اساس، علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان خبرنگاران درباره سفر هیات پارلمانی هلند به‌ایران گفت: در مذاکره انجام شده آنها گفتند که سیاست‌های اروپا و به ویژه هلند با آمریکا متفاوت بوده و به هیچ وجه عهدشکنی آمریکایی‌ها را قبول نداشته و هلندی‌ها به قرارداد امضا شده با ایران پایبند بوده و تلاش می‌کنند در آینده در ایران سرمایه‌گذاری کنند. همچنین گفتنی است که ولایتی در بخشی دیگری از سخنان خود از سفر حیاتی و قریب‌الوقوع حیدر العبادی به تهران خبر داد و گفت: کردها مخالف حمله به کنسولگری ایران در اربیل بودند.
تیر به سنگ
رئیس جمهور آمریکا با هدف سیاهنمایی برجام در سازمان ملل و سپس دو روز قبل از روز موعود تایید پایبندی ایران به توافق به‌ایراد سخنرانی جنجالی و بی‌مایه‌ای علیه برجام پرداخت تا با ایجاد بی‌انگیزگی در اتحادیه اروپا، چین و روسیه، آنها را نسبت به سرمایه‌گذاری و انعقاد قراردادهای اقتصادی با ایران دلسرد کند، اما به نظر تیرش به سنگ خورد، زیرا برخلاف سیاهنمایی‌های ترامپ، اتحادیه اروپا همچنان به برجام وفادار بوده و مایلند در ایران سرمایه‌گذاری کنند که سفر اخیر هیات پارلمانی هلند برای سرمایه‌گذاری در ایران به‌خوبی این مهم را اثبات می‌کند. براین اساس، علی اکبر ولایتی صبح دیروز در حاشیه دیدار با ریموند کناپس رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان هلند در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در پاسخ به سوالی در خصوص ملاقات انجام‌شده با هیات هلندی و نظر آنها در خصوص اجرای برجام گفت: آن‌طور که در مذاکرات شنیدم آنها مایل به گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند و کاملا از برجام حمایت می‌کنند. عضو هیات عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه هلندی‌ها کاملا با سیاست آمریکا مخالف هستند، خاطرنشان کرد: باتوجه به‌اینکه اعضای ‌این هیات پارلمانی هستند، رویکردی روشن‌تر داشته و از آمریکایی‌ها نسبت به عهدشکنی‌ای که داشتند انتقاد کرده و بر پایبندی خود به برجام تاکید کردند. ولایتی ادامه داد: هیات هلندی در گفت‌وگوی انجام شده اعلام کردند که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و درمورد شرایط بازگشت سرمایه به کشورمان پرس و جو می‌کردند. او با بیان اینکه هیات هلندی بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با تهران تاکید کردند، افزود: در مذاکره انجام شده آنها گفتند که سیاست‌های اروپا و به ویژه هلند با آمریکا متفاوت بوده و به هیچ وجه عهدشکنی آمریکایی‌ها را قبول نداشته و هلندی‌ها به قرارداد امضا شده با ایران پایبند بوده و تلاش می‌کنند در آینده در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
روابطی بر پایه حسن هم‌جواری


طی سال‌های گذشته حمایت مستشاری ایران از عراق و احساس مثبت مردم عراق به‌ایران به دلیل کمک به‌ این کشور برای بازگشت ثبات و امنیت به عراق، بر روابط دو کشور تاثیر بسیار زیادی گذشته است تا آنجا که به نظر می‌رسد روابط دو کشور امروز فراتر از یک روابط استراتژیک و دیپلماتیک باشد. بر این اساس، علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سفر قریب الوقوع حیدر العبادی نخست وزیر عراق به‌ایران گفت: رابطه بین ایران و عراق استراتژیک و بر پایه حسن هم‌جواری و برادری بوده ودر روزهای سخت عراق مردم ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری به کمک مردم و دولت عراق رفتند و آنها با کمک ایران توانستند با اقتدار تمامیت ارضی خود را حفظ و بر دشمنان داخلی و خارجی پیروز شوند. او ادامه داد: رفت و آمد‌های دو کشور به خصوص در سطوح عالی امری طبیعی و مورد نیاز است و هرچه در فواصل کوتاه‌‌تر این رفت و آمدها بیشتر شود امکان تبادل نظر بیشتر می‌شود. هر زمان آقای عبادی یا هریک از مسئولان عراق به ‌ایران سفر ‌کنند مورد استقبال ما قرار می‌گیرند. ولایتی افزود: این سفرها به ویژه سفر حیدر العبادی سفری صرفا دیپلماتیک نیست بلکه سفری حیاتی است، آن هم در این شرایط حساس. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حمله به کنسولگری ایران در اربیل خاطرنشان کرد: اکثریت مردم کرد با آنچه اتفاق افتاده مخالف بوده و حامی حفظ تمامیت ارضی و اقتدار عراق هستند. از تجزیه عراق چیزی جز ضعف بر نمی‌آید.