ورود 13 شرکت به لیست ممنوع‌المعامله‌ها

امیرحسین میراسماعیلی- آخرین فهرست ارائه‌شده نمادهای متوقف بورس اوراق بهادار تهران حاکی از آن است که تعداد این نمادها به 54 نماد رسیده و هر کدام به دلایلی مانند برگزاری مجمع عمومی یا تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. این‌بار اما نکته حائز اهمیت این است که پس از دستور وزیر اقتصاد و ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر عدم توقف نمادهای بورسی در تاریخ 12 مهرماه امسال همچنان نمادهایی در حال توقف هستند و باید پرسید که آن ابلاغیه و این توقف نمادها چه سنخیتی با هم دارند و چرا بازگشایی آنها سریع صورت نمی‌گیرد! با نگاهی به لیست منتشرشده از سوی بورس تهران که روز دوشنبه اول آبان‌ماه سال‌جاری منتشر شده، متوجه می‌شویم که قدیمی‌ترین نماد متوقف‌شده، «وبصادر1» متعلق به بانک صادرات است که در تایخ 29 تیرماه 1395 به علت عدم برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد و ظاهرا مدیران بانک صادرات نیز علاقه‌ای به بازگشایی مجدد نماد بانک‌شان ندارند. نماد «شمواد1» متعلق به شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی نیز پس از وبصادر از قدیمی‌ترین نمادهای متوقف شده است که در تاریخ 13 مردادماه 1395 و به علت «تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم» در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد.
از ابهام کنتورسازی تا بانکی‌ها
از سویی دیگر، دیگر نمادهای متوقف‌شده در سال گذشته نیز نماد شرکت‌های کنتورسازی ایران، سیمان کارون، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، پارس الکتریک، سرمایه‌گذاری نیرو و ماشین‌سازی اراک هستند که به یکی از سه دلیل اظهارنظر مردود حسابرس، تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و عدم برگزاری مجامع عمومی در حالت توقف به سر می‌برند. حال ببینیم در سال‌جاری چه نمادهایی از تالار شیشه‌ای کنار گذاشته شده‌‌اند. در تاریخ 30 خرداد 96 نماد «وسپا1» متعلق به سرمایه‌گذاری سایپا به دلیلی اعلام‌نشده متوقف شد، سپس نوبت به «فاذر» متعلق به صنایع آذرآب رسید تا در سوم تیرماه به‌طور موقت کنار گذاشته شود. چند روز بعد و در تاریخ 18 تیر 96 نوبت به توقف نماد شرکت پارس‌پامچال رسید و در بیست و پنجم همان ماه هم نماد «وکار» متعلق به بانک کارفرین به لیست توقفی‌ها پیوست. در 27 تیر 96 نماد بانک‌های اقتصاد نوین، سینا، تجارت و پست‌بانک به‌طور همزمان متوقف شدند تا سرمایه‌گذاری خریداران روی سهام هیچ بانکی عاقبت خوشی نداشته باشد و به نظر برسد که تصمیم‌گیرندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دیگر علاقه‌ای به فروش سهام بانک‌ها در بورس کشور ندارند. در این تاریخ همچنین نماد شرکت «آلومراد» هم به لیست متوقف نمادها اضافه شده است. تنها نماد توقف شده در مردادماه امسال اما متعلق به شرکت ایران‌ارقام بود که دلیل این توقف هم نامشخص اعلام شده، همان‌طور که در شهریورماه سال‌جاری نیز تنها نماد متوقف شده متعلق به شرکت پلی‌اکریل بود.
رکورد توقف نماد در مهرماه


آمار منتشرشده نشان می‌دهد که برخلاف ماه‌های مرداد و شهریور امسال، مهر شلوغ‌ترین ماه توقف نمادهای شرکت‌های بورسی بوده است. در 12 مهر 96 نماد شرکت سامان‌گستر اصفهان متوقف شده است، چهار روز بعد و در 16 مهر 96 نماد شرکت لبنیات کالبر و در 18 مهر 96 نیز نماد پتروشیمی فارابی به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم از تالار شیشه‌ای کنار گذاشته شد. یک روز بعد قرعه به نام نماد «وآذر» متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان رسید و در 22 مهر 96 نیز نماد شرکت «بیمه ما» به دلیل عدم برگزاری مجمع عمومی متوقف شده است. متوقفی‌های مهرماه همچنان ادامه پیدا کردند این در حالی است که از تاریخ 12 این ماه دستور عدم توقف نمادهای بورسی ابلاغ شده بود. در 23 مهر 96 نماد «کرازی» متعلق به کارخانجات تولیدی شیشه رازی متوقف شد، نماد سرمایه‌گذاری شاهد، فردای آن روز یعنی بیست و چهارم مهرماه متوقف شد و 25 مهر 96 نیز نماد شرکت‌های «کشت و صنعت چین‌چین»، «داده‌پردازی ایران»، «سرمایه‌گذاری پارس‌توشه» و «کشتیرانی ایران» به دلایل مختلف متوقف شدند که این توقف‌ها در بورس تهران چنان بی‌حاشیه هم نبود و اعتراض بسیاری از خریداران را در پی داشت.
موج آخر توقف‌ها
براساس این گزارش، 26 مهر 96 نوبت به توقف نمادهای «وصنا» و «فارس1» متعلق به شرکت‌های گروه صنایع بهشهر ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس رسید و سپس در بیست و ششم همین ماه نیز نماد پنج شرکت کربن ایران، نفت سپاهان، درخشان تهران، پارس‌مینو و گروه صنعتی سپاهان در لیست متوقفی‌های بورس اوراق بهادار تهران دیده شدند. در آخرین روز مهرماه امسال شاهد توقف نماد شرکت‌های پتروشیمی البرز، سیمان صوفیان و کارتن ایران بودیم و سرانجام دوشنبه همین هفته یعنی اول آبان‌ماه و با ابلاغیه جدید بورس تهران 13 نماد بورسی به حالت توقف درآمدند. صنایع لاستیکی سهند، حمل‌ونقل توکا، سایپاآذین، ایران‌خودرودیزل، صنایع ریخته‌گری ایران، سایپا، فنرسازی خاور، لنت ترمز ایران، شیمی‌دارویی داروپخش، سیمان خزر، سیمان هرمزگان، صنایع مس ایران و شرکت شیشه و گاز ایران، شرکت‌هایی بودند که نمادشان در این روز متوقف شد و باید دید که آیا طبق ابلاغیه جدید سازمان بورس پس از 10 روز مجددا بازگشایی خواهند شد یا آن زمان اجرایی شدن دستور وزیر اقتصاد هنوز نرسیده است.