چالش غلامی با فراکسیون امید

آرمان- محمد طاهری‌جو: روحانی پس از انصراف گزینه مد نظرش برای وزارت علوم، تصمیم گرفت از فرصت سه ماهه استفاده کرده و در مهلتی بیشتر به دنبال فردی دیگر بگردد. گزینه جدیدی که با انتظارات تفاوت‌های بسیاری داشت. از سویی با عدم رای‌آوری بیطرف در مجلس وزیر نیرویی باید به مجلس معرفی می‌شد تا دغدغه‌های نمایندگان در حوزه آب را در نظر داشته باشد. در فاصله یک روز مانده به جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، هر کدام وضعیتی متفاوت دارند.
سابقه درخشان
رضا اردکانیان دانشیار دانشگاه صنعتی شریف و متخصص بین‌المللی مدیریت منابع آب و محیط زیست است. او در دوره اصلاحات قائم مقام و معاون وزیر نیروی وقت حبیب‌ا... بیطرف بوده و پیش از آن در دوران دفاع مقدس معاون علی‌اکبر محتشمی‌پور در وزارت کشور بود. اردکانیان سابقه گسترده‌ای در حوزه‌های بین‌المللی دارد که حتی باعث ابهاماتی در مورد دوتابعیتی بودنش شد، اما با تکذیب خود وی مواجه گشت. در سال‌های اخیر اردکانیان به عنوان مدیر مؤسس دفتر دهه بین‌المللی آب سازمان ملل متحد در شهر بن آلمان مشغول به کار بود. او در این مدت همکاری مستقیمی با همه آژانس‌های سازمان ملل که در فعالیت‌های آب، بهداشت و محیط زیست فعال هستند شکل داد که در نتیجه آن ۱۷۵ پروژه ظرفیت سازی عمدتا در مناطق در حال توسعه دنیا به اجرا درآمد. با توجه به سابقه قوی او در حوزه آب (به عنوان یکی از ضرورت‌های حال حاضر کشور) و ارتباطات خوبی که در این مدت با نمایندگان مجلس داشته به نظر می‌آید اردکانیان مسیری هموار برای رسیدن به ساختمان بولوار کردستان داشته باشد. روز گذشته مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید گفت: اردکانیان دارای تجربه کاری و سوابق فنی بسیار خوبی بوده که در طی سالیان اخیر نیز این روند مناسب را حفظ کرده است، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر سابقه اردکانیان اظهار داشت: فضای مجلس برای وزارت ایشان منفی نخواهد بود و به احتمال زیاد رای بالایی از مجلس کسب خواهد کرد، علی اصغر یوسف‌نژاد یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید تصریح کرد: سابقه و رزومه آقای اردکانیان قابل دفاع است و ایشان در جلسات فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس مسلط ظاهر شده است. محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد گفت: قطعا اردکانیان با رأی خوبی از مجلس بیرون می‌آید. سیدتقی کبیری دیگر عضو کمیسیون اقتصادی پنجشنبه خاطرنشان کرد: اردکانیان تجربیات خوبی در زمینه مسائل مربوط به آب دارد و کارهای ستادی متفاوتی در وزارت نیرو در این بخش انجام داده است؛ بنابراین می‌توان گفت تسلط وی در این وزارتخانه بسیار بالاست. از اظهارات نمایندگان در آستانه جلسه رای اعتماد برمی‌آید که اردکانیان به عنوان مدیری اصلاح‌طلب رایی بالا از هر سه فراکسیون مجلس کسب خواهد کرد و توانسته اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند.
غلامی، لب مرز


منصور غلامی اما شرایطی متفاوت با اردکانیان دارد. مخالفت‌های شدید و بی‌سابقه‌ای از سوی فعالان دانشجویی با وی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به بیانیه 142 تشکل دانشجویی خطاب به روحانی اشاره کرد. همچنین دانشجویان در دانشگاه‌های پلی‌تکنیک، علامه، امام خمینی قزوین، هنر، علم و صنعت و فردوسی مشهد تجمع‌های اعتراض‌آمیز زنجیره‌ای را تشکیل دادند که امروز هم با تجمع در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف و رازی پی گرفته می‌شود. از سویی پیامک‌های پی در پی دانشجویان به نمایندگان و ابراز نگرانی از حضور غلامی شرایط را برای موفقیت غلامی سخت کرده است. فارغ از گرایش سیاسی غلامی، عملکرد متناقض وی موجب بسیاری نگرانی‌ها در سطح دانشگاه است که به طور نمونه می‌توان به افشا شدن حکم انضباطی برای یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه بوعلی با اتهامات سیاسی اشاره کرد. غلامی گفته بود در دوره ریاست وی بر این دانشگاه هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده است. دانشگاهیان به‌این دلیل که توقع معرفی افرادی خوشنام برای مدیریت وزارت علوم داشتند، نمی‌توانند حضور فردی مانند غلامی که از آزمون ریاست دانشگاه بوعلی با موفقیت بیرون نیامده را قبول کنند. این حجم نارضایتی‌های گسترده بر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز تاثیر گذاشته است. پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس دیروز در مورد جلسه با غلامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: متاسفانه پاسخ‌های ايشان به سوالات و توضيحات ايشان اصلا قانع كننده نبود و در قامت يك وزير، آن هم وزارتخانه‌اي به اهميت وزارت علوم ظاهر نشدند. وی ادامه داد: اين نكته كه دانشجويان را قبل از انتخابات آگاه ناميده و بعد از انتخابات آنان را احساساتی خطاب كنيم، نه اخلاقی است و نه سياسی. همچنین قاسم میرزایی نیکو نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در روزهای پیش بر مخالفت با غلامی اصرار داشت و تاکید کرد به وی رای منفی خواهد داد. یوسف‌نژاد هم که از اردکانیان حمایت کرده بود شانس غلامی را پنجاه پنجاه دانست و گفت: آقای غلامی به نظر می‌رسد با سابقه رزومه و سطح بندی مورد نیاز برای یک وزیر تطبیق چندانی ندارد. نمایندگان دیگری هم در روزهای اخیر به انتقادات ملایم‌تری از وی پرداخته‌اند و از گوشه و کنار منتظر جرقه‌ای هستند تا به غلامی رای مخالف دهند. در این میان اما حمایت محمود صادقی به عنوان یک چهره دانشگاهی و همراه دانشجویان منتقد جای سوال دارد که می‌توان آن را با عضویت وی و غلامی در انجمن اسلامی مدرسین و ارادت تشکیلاتی مرتبط دانست. به هر روی این «گزینه بیستم به بعد روحانی» وضعیتی نامعین و مخالفانی سرسخت دارد. احتمال وزیر شدن او احتمالا بیشتر است اما در آن صورت نیز کاری بسیار دشوار در مسیر مدیریت این وزارتخانه پرحاشیه خواهد داشت.