از«تدي» و«سپنتا» تا ۱۴۰۰

آرمان- مطهره شفیعی: شاید سپنتا نیکنام هیچ‌گاه حتی در خواب هم تصور این حجم شهرت را نداشت؛ شهرتی که با رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو عضویت او در شورای شهر یزد به‌دلیل زرتشتی‌بودن حاصل شد. در این میان، برخی دیگر هم از این فضا برای نیل به اهداف خود استفاده می‌کنند که البته نمی‌توان به‌طور قاطع این موضع را تایید کرد. به هر حال وقتی اکثر اصولگرایان مخالف حضور نیکنام در شورای شهر یزد هستند، اما عزت ا... ضرغامی علم مخالفت با حذف او را بلند می‌کند، طبیعی است که حدس‌وگمان‌هایی مطرح شود، مانند آماده‌شدن او برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400!
حمایت ضرغامی از نیکنام
رئیس اسبق سازمان صداوسیما که چهره‌ای اصولگراست، پنجشنبه گذشته در کانال تلگرامی خودش نوشت: «شورای محترم نگهبان به وظیفه شرعی و قانونی خود در مورد لغو عضویت آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد رأی داده است. آن را محترم بشماریم و اجازه دهیم که آنان به‌دور از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی، وظیفه‌شان را به درستی انجام دهند. تعجب من از این است که دستگاه‌های تشخیص مصلحت که خوشبختانه در کشور کم هم نیستند، در تشخیص این مصلحت واضح تعلل می‌کنند؟ ضرورت احترام به افکار عمومی به‌ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رأی داده‌اند، بهترین دلیل در تایید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است. به اعتقاد من حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است. جامعه را به سمت دوقطبی‌های کاذب سوق ندهیم و برای بوق‌های تبلیغاتی جهانی سوژه و لقمه آماده فراهم نکنیم. ضمنا مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم دو زرده‌ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟»
ضرغامی در فضای مجازی


البته این متن تلگرامی تنها مصداق آماده‌شدن ضرغامی برای رسیدن به پاستور نیست. وقتی هم موضوع نحوه مواجهه حجت‌الاسلام قرائتی با حسین نمازی معروف به آقادوربینی در جامعه مطرح شد، او با قرائتی تماس گرفت و ماحصل این گفت‌وگو را در اینستاگرامش منتشر کرد تا نشان دهد همراه مردم است! روزی دیگر درباره جمیله بحیره، بانوی مبارز الجزایری، می‌نویسد که در جریان یک مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران فرانسوی محکوم به اعدام شد. ضرغامی نوشت: «مادر، اموات را فراوان یاد کنید. به‌ویژه شب‌های جمعه، پدر و مادر هم حق بزرگی بر گردن ما دارند. به‌خصوص مادر. در جوانانی نقش شهدا را درجه اول می‌دانستم و نقش والدین آنان را درجه دوم! امروز و در این سن به ‌این نتیجه رسیده‌ام که اگر درجه‌بندی کار درستی باشد، مادر شهید درجه اول است.» عزت‌ا... ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما 13 مهر به مناسبت درگذشت جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق، مطلبی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «جلال طالبانی، مبارز، روشنفکر، مردمی، عاقل و بابصیرت بود. او کُرد و سنی بود، ولی از این دو ویژگی همواره در جهت همگرایی استفاده کرد و اصولا با اختلاف و تفرقه میانه‌ای نداشت. او مورد علاقه و احترام همه کردها بود. ایرانی، عراقی، سوری و ترک! در ملاقاتی که با او داشتم، به‌شوخی می‌گفت من «شُنی» هستم! یعنی ترکیبی از شیعه و سنی! منظورش اوج نزدیکی، همدلی و تقریب بین شیعه و سنی بود. او واقعا همین‌طور بود.»
در جست‌وجوی تدی
اما آنچه ضرغامی در اواسط مهر نوشت، از همه جالب‌تر بود. ضرغامی اصولگرا به‌دنبال پیدا کردن«تدی»، سگ گمشده، بود. او درکمال حیرت همگان در اینستاگرامش نوشت: «دیشب، پایین‌تر از میدان تجریش، در پشت چراغ قرمز این اطلاعیه را دیدم! هر کسی از «تدی» سراغ داره به اون شماره‌ها زنگ بزنه و مژدگانی بگیره! پورسانت ما هم فراموش نشه! تازگی‌ها آدم‌ها را بیشتر درک می‌کنم. هر کس به هر دلیلی که شاد می‌شود، خوشحال می‌شوم، به‌شرطی که با این شادی، دیگری را غمگین نکرده باشد.» ضرغامی البته برای آینده هم برنامه دارد، چنان که تصمیم گرفته نوشته‌های خود در فضای مجازی را به شکل کتاب منتشر کند که ‌این خبر را هم در صفحه‌ اینستاگرامش اعلام کرد.
حامیان ضرغامی
اگر فرضیه آماده‌شدن ضرغامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری جدی باشد، باید به حامیان او پرداخت. به‌طور قطع اصولگرایان غیرسنتی حمایتی از رئیس سابق سازمان صداوسیما نخواهند داشت، چرا که او عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است، نه عضو حزبی خاص، و از سوی دیگر، گاه انتقاداتی را نی روانه اردوگاه اصولگرایان می‌کند، مانند 17 فروردین سال جاری که با اشاره به‌ اینکه «جریان اصولگرایی در جلب افکار عمومی ناتوان عمل کرده است»، اظهار داشت: «جبهه انقلاب در دو دوره اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نبوده است، چرا که نوع مواجهه آنان با مردم به‌گونه‌ای بوده که نتیجه عکس به‌دست آمده است.» به‌نظر می‌رسد آنانی از ضرغامی حمایت خواهند کرد که زمانی حامی محسن رضایی بودند و البته برخی اصولگرایان سنتی هم که تعدادشان کم است، از او حمایت خواهند کرد، اما در نهایت ضرغامی نباید نقشه راه خود در 1400 را به سمت پاستور طراحی کند، چرا که امکانش بسیار پایین است.