تحریم‌های جدید کنگره علیه‌ ایران با حفظ برجام

آرمان: آمریکا از همه توان خود برای به بن‌بست کشاندن برجام و تحت فشار قرار دادن ایران بهره می‌برد. حتی اگر این فشارها از طریق اعمال تحریم‌های غیر هسته‌ای باشد تا به خیال خود ایران را از پا در آورد و او را وادار به خروج یکجانبه از برجام کند. به همین دلیل کنگره آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به عدم تایید پایبندی ایران به برجام، ضمن حفظ توافق هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه‌ ایران با هدف توقف برنامه موشکی کشورمان به تصویب رساند. بر این اساس مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با تصویب کمک مالی به اوکراین و تحریم روسیه، قطعنامه‌ای تحت عنوان «قانون اجرایی برنامه موشکی بالستیک ایران و تحریم‌های بین‌المللی» را با اکثریت آرا به تصویب رساند. این در حالی است که‌ ایران همواره اعلام کرده برنامه موشکی در جهت تقویت قدرت دفاعی بوده و علیه هیچ کشوری نیست و به‌همین دلیل بر سر توان دفاعی کشور با کسی مذاکره نمی‌کند. با این حال وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ادعاهای تکراری خود مبنی بر نفوذ ایران در عراق، سخنانی بی‌پایه و اساس مطرح کرد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه به آن واکنش نشان داد و گفت: تلاش برای ایجاد تفرقه میان مردم و مسئولان کشورمان بی‌ثمر است و تنها نتیجه آن تقویت همبستگی و وحدت ملی است. همچنین شایان ذکر است که ا...‌نور نوراللهی مشاور فرماندهی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) در نخستین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم محمد اتابه، در مسجد جامع گوراب‌زرمیخ صومعه‌‌سرا اظهار داشت: «قدرت تکنولوژی ایران از نظر انبوه‌سازی موشک‌های پیشرفته و سلاح‌های پدافند هوایی به‌اندازه‌ای است که وزیر دفاع آمریکا آن را تهدیدی جهانی ‌می‌داند. وی گفت: حدود ۵۰پایگاه متحدان آمریکا در آماج موشک‌های ایران از ۱۱۰پایگاه عملیاتی و سکوی آماده شلیک قرار دارند. از این رو دشمن حق دارد در هراس باشد.»
تحریم بدون لغو برجام
بر اساس این گزارش، از آنجا که ترامپ سرنوشت برجام را به کنگره سپرده بود و تنها به اقدام بی‌خردانه عدم تایید پایبندی ایران به برجام اکتفا کرد تا دموکرات‌ها و جامعه جهانی او را به خروج از برجام متهم نسازند، روز پنجشنبه کنگره ضمن حفظ برجام تحریم‌های جدیدی علیه ‌ایران را با هدف متوقف ساختن برنامه موشکی کشورمان تصویب کرد. بر این اساس به نقل از آسوشیتدپرس، مجلس نمایندگان آمریکا طرح فراجناحی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ‌ایران بر سر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را بدون لغو توافق هسته‌ای سال 2015 که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است از آن خارج می‌شود، به تصویب رساند. مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه با 423 رای موافق در برابر 2رای مخالف چهار قطعنامه را علیه‌ ایران و حزب‌ا... لبنان تصویب کرد. این قطعنامه با هدف متوقف ساختن برنامه موشکی بالستیک ایران به تصویب رسیده است. همچنین در قطعنامه‌های دیگر از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا حزب‌ا... لبنان را یک سازمان تروریستی بداند. این اقدام کنگره در راستای سیاست دولت ترامپ برای متوقف کردن توسعه برنامه موشکی ایران انجام شد. درحالی که مقامات کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بودند که هرگونه توافق با ایران علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران باید شامل همه اختلافات از جمله برنامه موشکی ایران نیز باشد، مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که تغییر در برجام امکانپذیر نیست. مقامات کشورمان نیز همواره تاکید کرده‌اند که‌ایران بر سر توانایی‌های دفاعی خود مذاکره نمی‌کند.
مزاحمت ایران در سوریه!


ادعاهای آمریکا علیه ‌ایران در منطقه و دخالت‌های ایالات متحده در مسائل ایران و کشورهای منطقه تازگی ندارد. این ادعاها در حالی است که‌ ایران همواره با هدف مبارزه با تروریسم به دنبال بازگشت ثبات و امنیت درمنطقه و میان همسایگان خود بوده است. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ژنو در پاسخ به سوالی درباره آشتی در روابط عراق و عربستان و اینکه نخست وزیر عراق، با این حال راهی تهران شده است، گفت: به‌نظرم ما باید واقعگرا باشیم و این موضوع را درک کنیم که عراق مرزی طولانی با ایران دارد. روابط میان دو کشور قدیمی است، برای چند دهه وجود نداشته، بلکه روابط آنها برای قرن‌ها وجود داشته است. روابط مشروعی نیز در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و شبیه آن وجود دارد که باید ادامه پیدا کند. بنا به گزارش پایگاه‌ اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون ادامه داد: آنچه ما به عراقی‌ها می‌گوییم این است که باید ظرفیتی ایجاد کنید که بتوانید روی پای خود بایستید و در برابر این نفوذ ایستادگی کنید. وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات برخی دیپلمات‌های اروپایی که سوریه را یک پیروزی برای ایران می‌دانند، چراکه‌ ایران برای رئیس جمهور اسد ضروری است، گفت: من سوریه را یک پیروزی برای ایران تلقی نمی‌کنم. بلکه‌ ایران را مزاحم می‌بینم. روسیه در آنجا موفقیت‌هایی داشته است، ما نیز موفقیت‌هایی داشته‌ایم. بنابراین نباید به‌ایران برای مقابله با داعش در سوریه اعتبار داده شود.
ادامه صفحه6