بحران اسپانيا بالا گرفت

پس از آنکه پارلمان کاتالونیا قطعنامه استقلال از مادرید را به تصویب رساند، مجلس سنای اسپانیا نیز با رأی به فعال‌سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی، خودمختاری این منطقه را سلب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، پارلمان کاتالونیا روز جمعه پس از رأی‌گیری فردبه‌فرد نمایندگان پارلمان اعلام کرد که استقلال از اسپانیا مورد تصویب قرار گرفته است.
تصویب استقلال کاتالونیا
قطعنامه اعلام جدایی و استقلال کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا با ۷۰ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید. یورونیوز در خبری فوری در این‌باره اعلام کرد که ماریانا راخوی نخست‌وزیر اسپانیا در واکنش به این اقدام کاتالونیا اعلام کرد که با حفظ آرامش، حاکمیت قانون را به این منطقه بازخواهد گرداند.
شادی مردم


تصاویر منتشره در رسانه های خبری از تجمع مردم کاتالونیا در مرکز شهر و جشن و پایکوبی به این مناسبت حکایت دارد. «کارلس پوجدمون» رئیس کاتالونیا در صحن پارلمان در حال تشویق نمایندگانی بود که به این قطعنامه رأی دادند. این در حالی است که شواهدی دال بر شکایت مقامات عالی‌رتبه اسپانیا به دادگاه عالی این کشور برای ابطال رأی استقلال پارلمان کاتالونیا از مادرید مشهود است. برخی رسانه های تصویری اروپا زیرنویس خبر «رأی‌گیری جدایی کاتالونیا از اسپانیا» را به «بحران در کاتالونیا» تغییر داده و در حال پخش تصاویری از موافقان و مخالفان این رویداد هستند. رئیس پارلمان کاتالونیا اعلامیه استقلال را قرائت و به مردم این منطقه تبریک گفت. تعداد زیادی از مردم و نمایندگان در حال سردادن شعار «آزادی» بودند. خودروهای پلیس کاتالونیا در حال گشت‌زنی در اطراف پارلمان این منطقه هستند. کابینه اسپانیا اعلام کرد در واکنش به اعلام استقلال پارلمان کاتالونیا جلسه اضطراری برگزار می‌کند.
مجلس سنا خودمختاری را لغو کرد
رأ‌ی‌گیری در پارلمان اسپانیا برای فعال سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی برگزار شد و سنای اسپانیا فعال‌سازی ماده ۱۵۵ را تصویب کرد. بر این اساس با اجرایی‌شدن ماده ۱۵۵ قانون اساسی توسط مجلس سنای اسپانیا، خودمختاری کاتالونیا سلب شد.خبرنگار یورونیوز اعلام کرد که باید درباره نحوه اجرایی‌کردن مصوبه سنای اسپانیا نگران بود. مجلس سنای اسپانیا با ۲۱۵ رأی موافق در برابر یک رأی ممتنع با فعال‌سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور، خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد.
واکنش مسئولان کاتالونیا
رئیس مجلس کاتالونیا گفت: تا کنون اسپانیا آزادی و حاکمیت را از ما گرفته بود. اما دیگر نمی‌توانیم اجازه این اقدام را به مادرید بدهیم. معاون رئیس کاتالونیا در سخنانی اعلام کرد: همچنین لازم است از آنچه در آینده می‌افتد مطمئن باشیم که ما همه به ارزش‌های جهانی، حاکمیت قانون، دموکراسی، ارزش‌های یک جمهوری مانند آزادی و عدالت پایبند خواهیم بود. معتقدیم که مردم از گروه‌های مختلف می‌توانند این ارزش‌ها را درک کنند. وی افزود: ما منافع مردم کاتالونیا را مورد تسامح قرار نمی‌دهیم. به نظر من، مردم ما در سراسر جهان، می‌خواهند تا آینده‌ای آزاد و خوب داشته باشند. می‌خواهیم امور خود را به‌صورت دموکراتیک ادامه دهیم. از همه می‌خواهیم تا از ما در این فرآیند حمایت کنند. «کارلس پوجدمون» رئیس کاتالونیا نیز در سخنانی در میان ۷۰۰ شهردار این منطقه خطاب به مردم اعلام کرد: به همه مردم، شهرداران و رئیس پارلمان سلام می‌کنم. امروز و در اینجا می‌خواهم بگویم که اقدام ما با مشروعیت همراه بود. پارلمان ما به شیوه کاملا قانونی به این قطعنامه رأی داد. وی ادامه داد: زمان آن فرارسیده است تا بگویم کشورم به قانون اساسی خود پایبند است. امروز نمایندگان مردم به این امر مهم رأی دادند و همه جهانیان شاهد آن بودند. ما باید کاتالونیا را به عنوان بخشی از اروپا بسازیم. جامعه‌ای هستیم که به رویدادها واکنش نشان خواهیم داد. زنده‌باد کاتالونیا. ۷۰۰ شهرداری که به دعوت پوجدمون به این مراسم دعوت شد‌ند، به نشانه حمایت از وی سرود این منطقه را همخوانی کردند. اما از آن سوی ماجرا، برخی رسانه ها اعلام کردند که نشست اضطراری ماریانا راخوی با اعضای کابینه این کشور درباره اعلام استقلال کاتالونیا برگزار شد.
شورای اروپا: فقط مادرید طرف مذاکره با اروپاست
دونالد توسک رئیس شورای اروپا در واکنش به این رویداد اعلام کرد: این رأی‌گیری چیزی را عوض نخواهد کرد. وی تاکید کرد که تنها اسپانیا را طرف مذاکره با این اتحادیه می داند. وی تاکید کرد که تنها اسپانیا را طرف مورد مذاکره با این اتحادیه می داند. توسک از راخوی خواست تا از توسل به زور برای حل‌وفصل این بحران خودداری کند.
مخالفت پارلمان اروپا
آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد اعضای اتحادیه اروپا اعلام جدایی یک‌طرفه کاتالونیا از اسپانیا را به رسمیت نخواهند شناخت.
مخالفت آمریکا
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کاتالونیا را بخش جدایی‌ناپذیر اسپانیا می‌داند و از اقدامات دولت اسپانیا برای حفظ اسپانیای واحد حمایت می‌کند.
مخالفت فرانسه
امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز با رد اعلام جدایی کاتالونیا، حمایت کامل پاریس از دولت مرکزی مادرید را اعلام کرد.
مخالفت آلمان
دولت آلمان اعلام کرد که منطقه کاتالونیا را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.
مخالفت انگلیس
انگلیس استقلال کاتالونیا را به رسمیت نشناخت.
در خبری دیگر دادگاه قانون اساسی اسپانیا، در پی تصمیم مجلس سنا، فرآیند قانونی سلب خودمختاری منطقه کاتالونیا را آغاز کرد. نمایندگان پارلمان کاتالونیا در میان شادی انبوهی از طرفداران استقلال این منطقه از ساختمان خارج شدند. «کارلس پوجدمون» نیز با تحسین مردم از ساختمان پارلمان خارج شد.از آنجا که اسپانیا پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت اعلام استقلال از سوی منطقه کاتالونیا، «کارلس پوجدمون» رئیس این منطقه را بازداشت می‌کند، یک منبع آگاه به یورونیوز خبر داد که بلژیک برای پناهندگی به وی در این صورت اعلام آمادگی کرده است. یوروینیوز با اعلام خبری فوری اعلام کرد: حزب اصلی طرفدار استقلال در کاتالونیا با انتشار بیانی‌ ای از کارکنان بخش‌های خدماتی خواست بدون توسل به خشونت از دستورات صادره از سوی دولت اسپانیا عمل نکنند.
اعلام جرم علیه رئیس کاتالونیا
سخنگوی دادستانی اسپانیا اعلام کرد که علیه رئیس منطقه کاتالونیا به اتهام شورش اعلام جرم خواهد کرد.