کابینه امروز تکمیل می‌شود؟

آرمان: رئیس جمهور امروز به همراه تعدادی از وزرای کابینه برای دفاع از برنامه وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در جلسه علنی روز مجلس حاضر می‌‌شود. روحانی یک ساعت برای دفاع از آقایان غلامی و اردکانیان فرصت دارد و هر کدام از وزرا نیم ساعت زمان دارند که از برنامه خود دفاع کنند. همچنین برای هر وزیر پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف اظهار نظر خواهند کرد که ممکن است وقتشان را با نمایندگان دیگر تقسیم کنند. اما پیش از آغاز این مراسم سوالاتی مطرح است، از جمله‌ اینکه آیا امروز کابینه دوازدهم تکمیل می‌شود؟ امروز نمایندگان مجلس به رضا اردکانیان و منصور غلامی برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم رای مثبت می‌دهند؟ تا آغاز جلسه مجلس و پایان رای‌گیری نمی‌توان پاسخی به‌این سوالات داد، چرا که نظرات نمایندگان با توجه به اما و اگرهایی که درباره دو گزینه معرفی شده دارند تا لحظه آخر قابل تغییر است و ظاهرا فراکسیون‌های مجلس هم اعلام مواضع خود را به روز برگزاری بررسی صلاحیت‌ها یعنی فردا موکول کرده‌اند.
نظر مثبت
هر چند با توجه به دیدگاه‌های اعلامی فراکسیون‌های مختلف بهارستان «آری» بیش از «نه» متحمل است، گروه‌های سیاسی در مورد رضا اردکانیان که گزینه وزارت نیرو است، بحث زیادی نکردند، اما در مورد منصور غلامی شرایط فرق دارد و آن‌طور که تاکنون منتشر شده دانشجویان و دانشگاهیان چندان راضی به حضور او نیستند. شاید یکی از دلایل اصلی این تردید که بیشتر در دانشجویان نمایان شده، انتظار استفاده از چهره‌های دانشگاهی آشنا و اصلاح‌طلب از جمله رضا فرجی‌دانا برای وزارت علوم است اما چهره‌های دانشگاهی اصلاح‌طلب موضع سختی درباره منصور غلامی ندارند. چنان که علی محمد حاضری، عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، با اشاره به جلسه ‌این تشکل سیاسی صنفی اصلاح‌طلب با وزیر پیشنهادی علوم گفت: «پس از برگزاری این جلسه، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصمیم گرفت که از غلامی حمایت کند.» حاضری در ادامه به موضوعی اشاره کرد که تلاش برای غیراصلاح‌طلب نشان دادن غلامی را ناکام گذاشت. او گفت: «غلامی از اعضای با سابقه انجمن اسلامی مدرسین است و صرف نظر از بعضی انتقادهایی که در مورد عملکرد دوره اخیر مدیریتی وی در دانشگاه همدان وجود دارد، یک چهره علمی با سابقه و درخشان و همین طور سوابق روشن دفاع از اسلام خط امامی، خردورز و با مواضع اصلاح‌طلبانه است.» از سوی دیگر سخنگوی دولت هم چند روز پیش تاکید کرده بود: «وزیر پیشنهادی علوم گفت که او یکی از افراد خوش سابقه علمی است. دکتر غلامی یک عضو هیات علمی و مدیرآموزش عالی با کارنامه موفق بوده و از نظر علمی می‌توان او را یکی از افراد خوش سابقه ارزیابی کرد.» وی افزود: «از این جهت امیدواریم مجلس نیز با توجه به‌ این سوابق رای بالایی به وی دهد.» عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم به فرارو می‌گوید: «اکثریت فراکسیون امید هم به غلامی رای خواهند داد.» وی با اشاره به بعضی مخالفت‌ها از سوی دانشجویان به عنوان موکلان نمایندگان مجلس می‌گوید: «فضای شکل گرفته درباره آقای غلامی واقعی نیست و اعضای فراکسیون امید نباید تحت تاثیر این فضای غیرواقعی و مجازی قرار بگیرند.» ناصری معتقد است: «سابقه ریاست غلامی در دوران اصلاحات بسیار درخشان است و با وجود آنکه مدیریت 4 ساله او در دولت روحانی مانند دوران اصلاحات نیست اما در این دوران هم سابقه بدی از خود به‌جا نگذاشته است.»
اطمینان و تردید


البته نظر نمایندگان به‌ویژه فراکسیون امید درباره غلامی کمی متفاوت است. چنان که پروانه سلحشوری عضو فراکسیون امید روز جمعه با اشاره به نشست برخی اعضای فراکسیون امید با فعالان دانشجویی درباره وزیر پیشنهادی علوم گفت: «این فراکسیون هنوز درباره غلامی به جمع‌بندی نرسیده است.» سلحشوری در کانال تلگرامی خودش هم نوشت: «گرچه متاسفانه مدت جلسه کوتاه بود لیکن از آقای دکتر غلامی به عنوان کسی که دو دوره در زمان وزارت آقای دکتر معین و دولت اصلاحات، و همین‌طور یک دوره در دولت آقای روحانی ریاست دانشگاه را برعهده داشته، انتظار بیشتری داشتم.» از سوی دیگر علیرضا رحیمی عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید رای به غلامی را 50-50 می‌داند. نکته قابل تامل حمایت فراکسیون اصولگرایان از غلامی است که‌این حمایت کمی بر تردید امیدی‌ها افزوده است. سیدفرید موسوی عضو فراکسیون امید در مورد حمايت اصولگرايان از غلامي اظهار داشت: «اصلاح‌طلباني نيز هستند كه از آقاي غلامي دفاع مي كنند. در واقع افراد دانشگاهي منتسب به جريان اصلاح‌طلبي نيز از وي حمايت كردند. »
وضعیت خوب
از سوی دیگر وضعیت رضا اردکانیان که برای وزارت نیرو از سوی رئیس جمهور معرفی شده کمی متفاوت از منصور غلامی است. چنان که فراکسیون‌های مجلس درباره او نظرات مثبتی دارند. مانند یک عضو فراکسیون امید که با تاکید بر رویکرد متفاوت اردکانیان در تعامل با مجلس در قیاس با بیطرف، گفت: «ارnکانیان باتوجه به تخصص در حوزه آب، می‌تواند در مسیر کسب رای‌ اعتماد از مجلس موفق شود.» عبدالحمید خدری در پاسخ به سوالی درباره ‌اینکه با توجه به آنکه برخی مسائل قومیتی و منطقه‌ای مانع از توفیق بیطرف در کسب رای‌اعتماد مجلس شد، آیا اردکانیان قادر به جلب اعتماد مجلس خواهد بود، گفت: « به هر حال شانس اردکانیان برای کسب رای اعتماد بیشتر از غلامی است.»