همدستان زنجانی اعدامی نشدند

آرمان: اوایل سال94 بود که بابک زنجانی با شکایت وزارت نفت، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی بازداشت شد. پرونده او به‌همراه پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس‌زاده متهمان ردیف‌دوم و سوم به شعبه 15 دادگاه انقلاب‌اسلامی منتقل و دادگاه به‌ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. دادگاه متهمان، مطابق آنچه در کیفرخواست آمده بود، به‌اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان‌یافته به‌منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثربودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن، جعل 24فقره اسناد و صورتحساب بانکی، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ 1967‌میلیون یورو در 26جلسه برگزار شد. دادگاه بدوی پس از رسیدگی پرونده، سه متهم ردیف‌اول بابک زنجانی، حمید فلاح هروی و مهدی شمس‌زاده را به اعدام، رد مال به شاکی و پرداخت جزای نقدی معادل یک‌چهارم پولشویی محکوم کرد.
بدون جعبه سیاه
اما چندی‌بعد دیوان‌عالی کشور با بررسی پرونده، حکم اعدام زنجانی را تایید و حکم فلاح هروی و شمس‌زاده را نقض و برای رسیدگی به شعبه هم‌عرض ارجاع کرد که دادگاه تجدیدنظر دو متهم ردیف‌دوم و سوم در شعبه٢٨ دادگاه انقلاب‌اسلامی تهران به‌ریاست قاضی‌مقیسه برگزار شد. در انتها با توجه به نقض حکم اولیه، شرکای پرونده فساد بزرگ نفتی در دادگاه هم‌عرض، مفسد‌ فی‌الارض شناخته نشدند و برخلاف زنجانی از مجازات اعدام رهایی یافتند. البته ‌این حکم مانند احکام دیگر قابل تجدیدنظرخواهی در مراجع صالح تجدیدنظر است. غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، هفته‌گذشته از صدور حکم این دو متهم خبر داده بود. البته هنوز از نتیجه حکم فرد دیگری که درباره پرونده فساد نفتی بازداشت شده بود، خبری نیست. بر اساس آخرین اخبار علیرضا زیباحالت ‌منفرد از دیگر متهمان اصلی این پرونده است که دادستان تهران از او به‌عنوان جعبه‌سیاه یاد کرده و بنابر اعلام رئیس دادگستری استان‌تهران، این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارد. دیروز وکیل متهمان ردیف‌دوم و سوم پرونده فسادنفتی اظهار داشت: تاکنون رأیی به ما ابلاغ نشده است و اطلاع ندارم که حکم صادر شده است یا خیر. بهمن افشار گفت: تا زمانی که رأی به ما ابلاغ نشود، درباره آن صحبت نمی‌کنیم؛ همچنین اطلاع ندارم که رأی صادر شده است یا خیر.
اعدامی بدهکار!


از سوی دیگر با توجه به‌ اینکه حکم ‌زنجانی قطعی است و دیوان‌عالی کشور بر مفسدفی‌الارض بودن او مهر تایید زده، بسیاری در انتظار اجرای حکم او هستند. اما برخی از دولتمردان اعتقاد دارند با اعدام زنجانی مبالغی که قرار بوده توسط بابک زنجانی به‌عنوان واسطه به خزانه واریز شود، بازگردانده نخواهد شد. از قرار معلوم و بر اساس آنچه اعلام شده، دلارهای نفتی زنجانی در اختیار نزدیکان او در خارج از کشور قرار دارد که در صورت اعدام متهم در دست نزدیکانش خواهد ماند و زنجانی به اعدامی بدهکار تبدیل خواهد شد. با توجه به اعلام مقامات قضائی مبنی بر اینکه در صورت همکاری زنجانی و بازگشت بدهی‌ها در حکم صادره برای وی تجدیدنظر صورت خواهد گرفت، احتمال اینکه زنجانی هم در این راستا گام بردارد و موجبات تخفیف در حکم فراهم شود دور از ذهن نیست. حال باید دید در آینده وضعیت پرونده‌زنجانی چگونه رقم خواهد خورد و آیا حکم او اجرا خواهد شد یا اینکه در حکم او تخفیف داده می‌شود.