کره‌شمالی در آماد‌ه‌باش جنگی

درحالی‌که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش یافته، برخی منابع مدعی شدند کره‌شمالی در چند شهر خود مانور تخلیه گسترده و آمادگی برای جنگ برگزار کرده است‌.
به نوشته میرور، کره‌شمالی به منظور آمادگی برای جنگ، مانور خاموشی برگزار کرده است‌. چندین منبع -در حالی که خواستند نام‌شان فاش نشود- اعلام کردند این رزمایش نادر طی هفته گذشته در شهر‌های درجه دو و سه برگزار شد‌.
به گفته این منابع، اما این رزمایش در پیونگ‌یانگ برگزار نشد و تنها در بخش‌های شرقی این کشور برگزار شد‌. براساس این ادعا، در این رزمایش که مانور خاموشی نیز نام دارد، افراد در حالی کار می‌کنند که به برق دسترسی ندارند تا از مشخص شدن مکان این افراد برای دشمن جلوگیری شود‌.
ژنرال سابق ارتش کره‌جنوبی گفت: من قبلا هرگز چیزی درباره این نوع رزمایش در کره‌شمالی نشنیدم، اما متعجب هم نشدم‌. او همچنین گفت: آنها باید درک کنند که اوضاع تا چه اندازه جدی است‌. یک ژنرال دیگر هم گفت: هرگز نشنیدند که چنین رزمایشی در حال برگزاری باشد‌.


یک منبع ناشناس گفت: در سال ۲۰۰۳، رزمایش‌های حمله هوایی برگزار شد، اما از آن زمان به بعد چنین رزمایشی برگزار نشد‌. این منبع افزود: تخلیه جمعی بدون اطلاع رسانی به افراد غیرممکن است‌. یک منبع سوم نیز تاکید کرد: من قبلا هرگز چیزی درباره رزمایش تخلیه نشنیده بودم‌.
ان کی نیوز هم گزارش داد این تحولات در زمانی رخ می‌دهد که تنش‌ها بین کره‌شمالی و غرب تشدید شده است‌. احتمالا کیم جونگ اون، در حال برنامه‌ریزی برای انجام دادن یک آزمایش موشکی بالستیک قاره‌پیمای دیگر باشد‌.
کره‌شمالی: به تمام اهداف هسته‌ای خود دست یافته‌ایم
به نوشته رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب حاکم کره‌شمالی، این کشور به تمام اهداف خود در راستای تکمیل تسلیحات هسته‌ای و توسعه موشکی دست یافته و تنها کار باقیمانده برای کره‌شمالی این است که شهامت خود را به نمایش بگذارد‌.
کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند که کره‌شمالی با انتشار این خبر نشان داده در برنامه تسلیحات هسته‌ای و توسعه موشکی اش پیشرفت بیشتری به دست آورده است‌. در همین حال کمیته صلح آسیا - اقیانوس آرام که یکی از سازمان‌های زیر مجموعه حزب حاکم کارگران کره‌شمالی است هم شنبه گذشته با انتشار بیانیه مطبوعاتی خطاب به ژاپن نسبت به تلاش برای افزایش فشار بر این کشور در همکاری نزدیک با آمریکا هشدار داد‌.
در این بیانیه آمده است که نخست‌وزیر ژاپن در سفر ترامپ از او خواهد خواست تا فشارها بر کره‌شمالی را بیش از پیش افزایش دهد‌. این بیانیه می‌افزاید: ژاپن باید آگاه باشد در صورتی که این کشور ندانسته مانند دست نشانده آمریکا عمل کند، تمام مجمع الجزایر ژاپن زیر آب خواهد رفت‌.
این بیانیه همچنین به انتخابات مجلس نمایندگان ژاپن که پیش‌تر در ماه جاری برگزار شد، اشاره کرده و گفته است دولت آبه نسبت به تهدید هسته‌ای کره‌شمالی و همچنین موضوع ربوده‌شدگان جنجال به پا می‌کند‌.
به گفته صاحبنظران با توجه به سفر نزدیک دونالد ترامپ به چند کشور آسیایی، دولت کره‌شمالی موضع مهاجمانه فزاینده‌ای را در پیش گرفته است‌.
از هنگامی که کره‌شمالی اولین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد، ۱۱ سال می‌گذرد. روز نهم اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی، این کشور اولین آزمایش هسته‌ای خود را در مکانی واقع در شمال شرقی کره‌شمالی انجام داد‌.
این کشور تاکنون شش‌بار دست به آزمایش اتمی زده که سه مورد آن به ترتیب در سال‌های 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز در سال گذشته میلادی (2016) و یک مورد هم که یک بمب هیدروژنی قدرتمند بود سوم سپتامبر امسال صورت گرفت‌. هدف کره‌شمالی کوچک‌سازی سلاح‌های هسته‌ای به‌گونه‌ای است که بتوان آنها را روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما سوار کرد‌.
ماتیس: دیپلماسی گزینه ارجح
وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر یک هفته‌ای به آسیا توقفی در کره‌جنوبی داشت و گفت واشنگتن به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای کره‌شمالی است و آن را یک روش ارجح نسبت به سایر گزینه‌ها می‌داند‌.
جیمز ماتیس پس از بازدید از منطقه غیرنظامی شده میان دو کره و دیدار با رییس‌جمهور کره‌جنوبی در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور گفت: تهدید فزاینده کره‌شمالی ضرورت تازه‌ای برای همکاری‌های دیپلماتیک و نظامی با کره‌جنوبی ایجاد کرده است‌.
وی گفت: تهدید کره‌شمالی از سفر پیشین من با اینجا در اوایل سال‌جاری به صورت قابل توجهی افزایش یافته است‌. این کشور با برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود تهدیدی فزاینده علیه همسایگان و جهان است‌. وی گفت: نمی‌توانم شرایطی را تصور کنم که ایالات متحده آمریکا بتواند کره‌شمالی را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای بپذیرد‌.
با این حال، این مقام‌ دفاعی آمریکا افزود دیپلماسی همچنان گزینه ارجح برای رسیدگی به بحران با پیونگ‌یانگ است‌. این اظهارات از تغییر لحن آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای کره‌شمالی حکایت دارد‌.
همچنین ماتیس به پیونگ‌یانگ هشدار داد: ارتش کره‌شمالی از نظر قدرت و انسجام در حد ائتلاف دیرینه آمریکا – کره‌جنوبی نیست و هر حمله به آمریکا یا متحدانش شکست خواهد خورد و هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای از سوی کره‌شمالی با واکنش نظامی گسترده روبه‌رو می‌شود که اثرگذار و غافلگیرکننده خواهد بود‌.
وزرای دفاع آمریکا و کره‌جنوبی همچنین درخواست برخی از سیاستمداران محافظه‌کار سئول مبنی بر بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا که دهه ۹۰ میلادی از شبه‌جزیره کره خارج شده بود را رد کردند‌.
هشدار کیسینجر درباره اشاعه سلاح‌های هسته‌ای
هنری کیسینجر هشدار داد، کشورهای همسایه کره‌شمالی تلاش خواهند کرد ظرفیت‌های دفاعی خود را با سلاح‌های هسته‌ای کیم جونگ اون تطبیق دهند تا تهدیدهای او را خنثی کنند که این خود امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد‌.
این در حالی است که اخیرا وزیر دفاع ژاپن هشدار داده است، تهدیدهای کره‌شمالی به سطح قریب‌الوقوع و حیاتی رسیده است‌. اخیرا نیروهای دریایی ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا رزمایش‌های نظامی خود را به بهانه مقابله با تهدید کره‌شمالی افزایش داده‌اند‌. هنری کیسینجر که در زمان جنگ سرد استراتژیست هسته‌ای دولت آمریکا بود و ریاست وزارت خارجه این کشور را نیز در کارنامه دارد، فاش کرد تردیدی درباره اینکه وضعیت امور در چه مسیری قرار گرفته، ندارد‌.
او گفت: اگر کره‌شمالی به داشتن سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد، سلاح‌های هسته‌ای در دیگر نقاط آسیا نیز گسترش می‌یابد‌. کیسینجر ادامه داد: قرار نیست کره‌شمالی تنها کشوری باشد که سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد‌. آن هم بدون اینکه کره‌جنوبی تلاشی برای تطبیق دادن خود با آن بکند‌. همچنین قرار نیست ژاپن هم تنها نظاره‌گر باشد بنابراین ما درمورد مساله اشاعه هسته‌ای صحبت می‌کنیم‌.
این در حالی است که کره‌شمالی تهدید کرده که ژاپن در صورت بروز جنگ در شبه‌جزیره کره هرگز نمی‌تواند امنیت داشته باشد‌. کره‌شمالی همچنین هشدار داده در این وضعیت هر چیزی که در ژاپن برای جنگ بسیج شده باشد می‌تواند نابود و تکه‌تکه شود‌.
این در حالی است که ژاپن اگرچه بعد از شکست در جنگ جهانی دوم یک کشور صلح‌طلب بوده اما اخیرا حمایت‌ها از تقویت ارتش افزایش پیدا کرده و نخست‌وزیر ژاپن وعده داده که قانون اساسی صلح‌طلب این کشور را تا سال 2020 اصلاح کند و تغییر دهد‌. کارشناسان معتقدند حمایت عمومی در ژاپن از افزایش جسارت نظامی این کشور به دلیل تحریک‌های اخیر کره‌شمالی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است‌.
کره‌جنوبی نیز در ماه آگوست بعد از شلیک دو موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی از آمریکا تقاضا کرد تا محدودیت مربوط به قوای موشکی در کره‌جنوبی را کمتر کند‌. سخنگوی پنتاگون بعد از این درخواست گفت: در حال حاضر محدودیتی برای موشک‌ها و اندازه کلاهک‌هایی که کره‌جنوبی می‌تواند داشته باشد وجود دارد ما این مساله را فعالانه در دست بررسی و ملاحظه قرار می‌دهیم‌.