راه حل کلانتری برای بحران آلودگی هوای تهران؛

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دستور ویژه رییس‌جمهور برای پرداخت دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماند خبر داد.
به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی درخصوص وضعیت محیط‌زیست در تهران گفت: خبرهای خوبی برای مردم تهران داریم.
وی با بیان اینکه وضعیت آلودگی کلانشهرها به طور نسبی بهتر شده است، گفت: تعداد روزهای آلاینده کمتر از نصف روزهای آلاینده در سال ۹۱ بوده است اما به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهند. کمتر حرف بزنیم و تصمیم بگیریم که چه کنیم. به عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولا عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جا می‌گذارند.
حل مشکل آلودگی هوای تهران مستلزم رویارویی با «پدرخوانده‌ها»


رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: مشکل اصلی تهران، آلودگی هواست و ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شوند که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید که مشکلات حل شوند باید در مقابل (پدرخوانده‌ها) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.همچنین لازم است محیط‌زیست ساکن دائم در پالایشگاه‌ها شود تا سوخت‌هایی را که مدعی استاندارد بودن آن هستند تست کنند.رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد، گفت: این مناطق برای دیروز و امروز نیستند و جای سوال است که شهرداری در راستای این مهم چه کرده؟ چراکه برخی زباله و لاستیک را آتش می‌زنند تا فلزات موجود در آن را بردارند و برهمین اساس یکی از قوی‌ترین مدیرکل‌های محیط‌زیست را به تهران آوردیم تا ظرف سه ماه آینده این مشکل را حل کند. شهرداری تهران نیز باید وارد عمل شود چراکه شهرداری با یک متر ساختمان غیرمجاز برخورد می‌کند، اما این مشکلات را نمی‌بیند؟
کلانتری در مورد تاثیر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا گفت: وزیر صنایع این آمادگی را دارد که موتورهای غیراستاندارد را از رده خارج کند و اگر شورا و شهرداری هم کمک کنند به طور عملی وارد مبارزه با آلوده‌کنندگان هوای تهران خواهیم شد و حرف بس است و باید کار کنیم.وی با بیان اینکه ۴۲۲ صنعت آلاینده در تهران شناسایی شده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به آنها اخطار داده است، گفت: شهرداری جریمه این واحدهای آلاینده را باید صرف رفع آلودگی کند نه اینکه این جریمه را صرف کارهای دیگر کند و برای رفع کسری بودجه‌اش در نظر بگیرد.
منابع تامین آب تهران، محل شست‌وشوی گاو و گوسفند شده
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین به مشکلات منابع تامین‌کننده آب تهران اشاره کرد و گفت: به مدیرکل استان تهران دستور داده‌ایم شرایط را برای حل آلودگی اطراف منابع آبی تهران سختگیرانه‌تر کند چراکه شاید باورتان نشود جاهایی که محل تامین آب تهران هستند همچون سد لار، لتیان، کرج، جاجرود و... محل شست‌وشوی گاو و گوسفند شده و باید محل حفاظت‌شده را تشدید کنیم اما این مهم تا جایی است که زورمان برسد چراکه محیط‌بانان‌مان محکوم به کشته شدن هستند و اگر کارشان را هم انجام دهند، محکوم به قصاص می‌شوند. عیسی کلانتری در بخش دوم سخنان خود که پس از استماع دیدگاه‌های اعضای شورای شهر انجام شد، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران و کرج به دلیل فعالیت یک نیروگاه است و وزیر نفت نیز تاکید کرده که اگر پالایشگاهی سوختش غیراستاندارد باشد، تعطیلش کنید. نیروگاهی همچون نیروگاه شهید رجایی در روزهایی که وارونگی دما را شاهد هستیم، ۲۰ درصد آلودگی هوا تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه تعداد و وضعیت کارخانه‌های آلاینده در پایتخت مشخص است اما باید اراده و عزمی جدی در زمینه بهبود شرایط داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال ۵۰ کارخانه آلاینده در تهران داریم که تعطیلی آنها موجب بیکاری حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود. حال باید تصمیم بگیریم که اولویت ما هوای پاک است یا موضوعات دیگر. در این زمینه باید تصمیماتی گرفته شود.