یاران چشم‌گیر اردکانیان

روز گذشته درحالی که حسن روحانی رئیس‌جمهور از نخستین دقایق جلسه علنی به‌همراه برخی از وزرای کابینه و به‌منظور دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان وزرای پیشنهادیاش برای ۲ وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو وارد صحن علنی مجلس شد، علی مطهری نایب رئیس مجلس رسماً از وی استقبال کرد. این درحالی بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز روحانی را همراهی کرده و سیدمحمودواعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و سورنا ستاری معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور نیز به‌همراه روحانی به صحن علنی مجلس آمدند. در این میان محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید و بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم روحانی را هنگام ورود به صحن همراهی کردند. در ادامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز به صحن علنی مجلس آمد و این درحالی بود که هنگامی که روحانی پس از اتمام سخنانش، صحن راترک کرد، جهانگیری همچنان به همراه چند نفر دیگر از اعضای کابینه در صحن ماند. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و امیرحاتمی وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیز از جمله وزرا و اعضای کابینه دولت دوازدهم بودند که در صحن حضور داشتند. در این میان به نظر میرسد حضور حاتمی که بیشترین رای را در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم کسب کرد، در کنار ظریف، زنگنه و علوی که همگی جز کسانی بودند که با کسب رای بالا از مجلس به کار خود در دولت دوازدهم ادامه دادند، به نوعی نشانه‌ای بود از سوی روحانی برای تکرار رای اعتماد به وزرای جدید.
* گردش به راست روحانی
در ادامه اما نطق روحانی در دفاع از ۲ وزیر پیشنهادی نیرو و علوم نیز با حواشی جالبی همراه بود اما شاید مهمترین مسئله در این نطق، سویه و گرایش کلی آن بود، تا آنجا که روحانی در سخنانش در چند نوبت با اتخاذ مواضع بیشتر اصولگرایانه سعی کرد، حال که به نظر می‌رسد چندان امیدی از کسب رای کامل فراکسیون امید به ویژه برای وزیر پیشنهادی علوم ندارد، حداقل تمام آرای اصولگرایان مجلس را برای این وزیر پیشنهادی جمع کند. تاکید روحانی بر دشمنی و عداوت با آمریکا و انتقاد از سیاست‌های خصمانه و جنگ‌افروزانه ایالات متحده در منطقه که منجر به ایجاد وضعیت نابه‌سامان در سوریه و عراق شد، از جمله دیگر نکات جالب توجه در نطق روحانی بود که با حمایت نمایندگان روبرو شد. نمایندگان در این بخش از سخنان روحانی، با شعار مرگ بر آمریکا از رئیس‌جمهور حمایت کردند.
* یادی از هاشمی و خاتمی


در ادامه نطق نمایندگان مجلس نیز خالی از حاشیه نبود که در این میان شاید سهم جهانبخش محبی‌نیا بیش از سایرین بود. این نماینده اعتدالگرا که از قضا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم نطق می‌کرد، سخنانش را با نام بردن از مرحوم آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی آغاز کرد. محبی‌نیا در همان ابتدای نطق خود، در سخنانی کنایه‌آمیز، با یاد کردن از مرحوم هاشمی و خاتمی بهنوعی به این مسئله اشاره کرد که روحانی، ریاست‌جمهوری خود را مدیون این دو چهره محبوب سیاسی است.
* کنایه به حدادعادل و لبخند لاریجانی
با این حال، این پایان اظهارات کنایی محبی‌نیا خطاب به مسئولان ارشد کشور نبود. این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش با انتقاد از وضعیت تدریس علوم انسانی در کشور گفت که متاسفانه باوجود سپری شدن چند دهه، هنوز سرفصل دروس علوم سیاسی ما تغییری نکرده و این سرفصل دروس توسط کسی تهیه شده که خودش فیزیک خوانده و ادعا میکند که فلسفه هم می‌داند؛ اشارهای غیرمستقیم به غلامعلی حدادعادل چهره سیاسی و فرهنگی اصولگرا و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی که از قضا با واکنش ظریف لاریجانی نیز روبرو شد. رئیس مجلس بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد، هنگامی که متوجه منظور محبی‌نیا شد، تا دقایقی با لبخند به سخنان او گوش داد.
* وزرایی که با سریش هم نمی‌چسبند
نمايندگان موافق و مخالف طبق روال معمول با قرار گرفتن پشت تريبون به توضيح دلايل خود در حمايت و انتقاد از گزينه پيشنهادي نیرو پرداختند اما در این میان صحبت‌های هاشم زايي عضو فراكسيون اميد در موافقت با اردکانیان نیز جالب توجه بود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: از روحانی متشکرم که بالاخره وزیری معرفی کرد که بتوان از او حمایت کرد. اولین بار هست كه مي‌خواهم در مورد يك وزیر صحبت كنم و اصلا بنايی براي اين كار نداشتم اما آن‌قدر آقاي اردكانيان وزير مقبولي است كه تصميم به حمايت گرفته‌ام. ايشان يك شخصيت ملي است. او در بخش ديگري از دفاعياتش با اشاره به اين موضوع كه بدنه وزارت نيرو موافق اردكانيان است، اظهار كرد: اردکانیان از 35 سال پیش در وزارت نیرو کار می کرده و بدنه وزارتخانه او را قبول کرده است، اگر بدنه وزارتخانه ای یک وزیر را قبول نکند، با سریش هم نمی توانیم او را بچسبانیم.
* جنب و جوش میرزایی‌نیکو
در این میان گعده‌های گاه و بیگاه نمایندگان در گوشه و کنار صحن نیز در این جلسه رای‌اعتماد همچون جلسات مشابه ازجمله دیگر حواشی جالب توجه مجلس بود که البته در قیاس با دفعات قبل، تاحدودی کمتر مشاهده می‌شد. اما شاید بتوان گفت قاسم میرزایی نیکو ازجمله فعال‌ترین نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته بود. این نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند که ازجمله مخالفان وزیر پیشنهادی علوم بود، باتردد در گوشه و کنار صحن با تعدادی از دیگر نمایندگان، از علی مطهری نایب رئیس مجلس گرفته تا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی را خطاب قرار داده و با آنها صحبت می‌کرد. بعد از پایان اظهارات مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، توضیحات برنامه‌های غلامی و اردکانیان، مجلس وارد رای گیری از نمایندگان شد. همراه با آغاز رای گیری، هیات دولت از جلسه مجلس خارج شده و کارتهای اعلام رای بین نمایندگان توزیع شد.
* ۲۲۵ رای برای اردکانیان
نمایندگان مجلس پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۲۵ رای موافق با تصدی وزارت نیرو توسط رضا اردکانیان موافقت کردند. این در حالی بود که موافقان بسیار اردکانیان در درون و بیرون مجلس کار وی را از ابتدا راحت می‌نمود و روز گذشته نیز مخالفت‌های کمتر مایه دار در کنار موافقان بسیاری نشان داد اردکانیان برای تصدی سمت وزارت با همراهی خوبی از جانب مجلسیان روبه‌رو است. گفتنی است که در جریان معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور حبیب‌الله بیطرف را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد اما مجلس به او رای اعتماد نداد و با گذشت کمتر از سه ماه رضا اردکانیان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شد که مجلس با آن موافقت کرد. همچنین نمایندگان مجلس با ۱۸۰ رای موافق در برابر مواضع مخالف بسیاری از دانشگاهیان و دانشجویان و همچنین بخش قابل توجهی از اعضای فراکسیون امید.  مجلس به غلامی برای حضور در وزارت علوم اعتماد کردند.