ما با همه گپ می زنیم

«جهان صنعت»- محدودسازی قدرت موشکی ایران از جمله اهدافی است که نه فقط ایالات متحده آمریکا و شخص ترامپ بر آن تاکید کرده است‌. بلکه اروپایی‌ها نیز گاهی به آزمایش‌ها و قدرت موشکی ایران اعتراض کرده‌اند و تلویحا آن را با روح توافق هسته‌ای و حسن‌نیت ایران مغایر دانسته‌اند‌. این درحالی است که مقامات کشورمان همواره محدودسازی قدرت دفاعی ایران را رد و به ویژه بر توسعه توان موشکی ایران پافشاری کرده‌اند‌. با این همه طی هفته‌های اخیر مسایلی مطرح شد که برخی تحلیلگران آن را نشانه آمادگی تهران برای گفت‌وگو درباره توان و آزمایش‌های موشکی دانسته‌اند، از جمله این مسایل، اظهارات روحانی است که گفته بود (نقل به مضمون)‌: «اروپایی‌ها می‌خواهند بیایند گپ بزنند، خب بیایند، ما هم گپ می‌زنیم‌.» علاوه بر این سیدعباس عراقچی در توئیتری درباره مذاکرات موشکی اظهار داشته بود‌: «در این مورد (توان موشکی) مذاکره نکرده‌ایم اما در این مساله مشغول گپ‌زدن هستیم! مثلا دیروز با سفیر آلمان در این مورد گپ زدیم‌. دیروز در کنفرانس خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه، خبرنگار «جهان‌صنعت» با یادآوری گپ زدن‌هایی که بیانات رییس‌جمهور و معاون وزیر امور خارجه بود، پرسید آیا این گپ زدن مقدمه مذاکره موشکی است؟ در غیر این صورت گپ زدن چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ بهرام قاسمی دراین باره توضیح داد‌: «به هر حال با خیلی‌ها گپ می‌زنیم‌. صبح تا شب با خودمان، دوستانمان، خانواده و دیگر مقامات براساس حوزه کاری خودمان گپ می‌زنیم‌. این یک موضوع عمومی است و مساله خاصی نیست‌.
وقتی سفارتخانه‌ها در کشورها فعال هستند و ارتباطات وجود دارد قطعا گپ و گفت جزیی از کارهای اولیه است ولی اگر منظور شما مذاکرات با کشورهای اروپایی در حوزه مسایل خاص است آن بحث دیگری است که باید براساس نوع موضوع و مسایلی که می‌تواند مطرح باشد که قابل تبیین، تفسیر و مطالعه است در مورد آن تصمیمات لازم را اتخاذ کرد‌.»
البته بهرام قاسمی گپ زدن درباره مسایل موشکی مقدمه مذاکره جدی دراین باره است را رد نکرد‌. وی پاسخگویی در این باره که آیا مذاکرات در حوزه مسایل خاص با کشورهای اروپایی انجام می‌شود یا خیر را به بعد موکول کرد و گفت‌: « اگر منظور مذاکرات است، مذاکرات سیاسی است و مذاکره در موضوع خاص است و آن خبر دیگری است که در جای دیگری باید درباره آن توضیح بدهم‌.»
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه این سخنان ابهام دارد، آیا مساله مذاکرات موشکی صحت دارد یا نه ؟ پاسخ داد‌: صحبت‌های آقای عراقچی را ندیدم‌. قطعا ایشان همچون سایر معاونان در هفته مذاکراتی را با سفرای مقیم تهران داشته باشد و این مساله‌ای بدیهی است‌. وی در ادامه افزود‌: «در مورد موضوع موشکی موضع ما روشن است‌.


ما درباره مسایل موشکی با هیچ کشوری گفت‌و‌گو نخواهیم کرد چراکه این مساله بخشی از مسایل دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. تجربه تاریخی‌، شرایط منطقه و بدعهدی‌های آمریکا و شیطنت‌های دیگران به ما و ملت ایران آموخته است که باید در دفاع از کیان مردم جمهوری اسلامی ایران بر توان و ایستادگی خودمان بایستیم‌.
موضع برنامه موشکی مساله‌ای داخلی است که به خود ما مربوط می‌شود که درباره آن تصمیم بگیریم‌. هر آنچه را که بخواهیم، در این باره اقدام می‌کنیم‌. بارها اعلام کرده‌ایم بحث موشکی ایران هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 نخواهد داشت و سیاست‌های موشکی ایران کماکان ادامه خواهد یافت‌. این سیاست دفاعی است و تهاجمی و علیه هیچ کشوری هم نیست‌. باید بتوانیم در شرایط لازم از خودمان دفاع کنیم، کشورهایی که در این باره صحبت می‌کنند، باید توجه داشته باشند که در بودجه‌های خودشان سالانه چه مقدار تسلیحات مخرب و کشتار جمعی را به کشورهای منطقه صادر می‌کنند‌. بودجه نظامی ایران را ببینید که چقدر است‌. فکر می‌کنم ایران یکی از کمترین میزان بودجه‌های نظامی در منطقه را دارد چراکه به توان ملی خودش متکی است‌. با صراحت تمام اعلام می‌کنم در مورد مباحت موشکی مطرح شده آن موضوع سوءتفاهمی است که در یک گفت‌وگو یا نشست ایجاد شده است‌.»
برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران
قاسمی در رابطه با محورهای رایزنی نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران یادآور شد‌: نخستین اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان سال گذشته در باکو برگزار شد‌. روز چهارشنبه دومین دور این اجلاس برگزار می‌شود‌. در کنار این اجلاس، دیدارهای دوجانبه نیز خواهیم داشت‌.
دستور کار اجلاس بسیار وسیع است و شامل موضوع‌های متعددی در مسایل منطقه، سه‌جانبه و بین‌المللی، مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌های بیشتر خواهد بود‌. وی با تاکید بر اینکه از بامداد تا شامگاه چهارشنبه مهمانان را در تهران خواهیم داشت، بیان کرد‌: مقدمات این اجلاس انجام شده است‌. هیات‌های مهمان همراه افراد عالی‌رتبه هستند و فکر می‌کنم فرصت خوبی است که بتوانیم در مجموع در مورد مسایلی که هر سه کشور به ویژه منطقه ما با آن روبه‌رو است، رایزنی و در حوزه‌هایی که می‌توانیم تفاهم داشته باشیم، تصمیم‌گیری کنیم‌.
برخی اتهامات وارد شده به دری‌اصفهانی درست نیست
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دری‌اصفهانی و اظهارات روز گذشته محسنی‌‌اژه‌ای و نهاوندیان در این باره گفت‌: در این باره پیشتر گفتم و تکرار می‌کنم آنچه قوه قضاییه مطرح می‌کند، نظرات این قوه به عنوان قوه متین است و من درباره مباحثی که توسط این قوه بیان شده، نظری ندارم‌. آنچه برای ما مهم است و اطلاعات ما در وزارت امور خارجه بر آن صحه می‌گذارد، و از سوی وزیر اطلاعات نیز بعد از صحبت من مطرح شد، این است که آقای دری‌اصفهانی عضو وزارت امور خارجه نبودند و توسط ارگان‌های دیگر به ستاد برجام به عنوان مشاور معرفی شدند‌.
وی با بیان اینکه تعداد این مشاوران معرفی‌شده در ستاد برجام توسط ارگان‌های ذی‌ربط بسیار بالاست، اظهار داشت‌: آقای دری‌اصفهانی سوابقی دارد‌. وی طی دهه‌های گذشته با بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها همکاری مبسوطی داشته است، با وزارت دفاع همکاری زیادی داشته و خدمات زیادی به ارمغان آورده است‌. یک میلیارد و 700 میلیون دلاری که به کشور بازگشت و موضوعی که به محموله طلا برمی‌گشت، از خدمات ایشان برای کشور بود‌.
قاسمی با بیان اینکه ما صلاحیت بررسی درون افراد و روابط پیدا و پنهان آنها را نداریم، تصریح کرد‌: این کار وظیفه نهادهای امنیتی کشور است که اگر مشکلی است، باید به اطلاع برسانند‌. همچنین صحبت‌های وزیر اطلاعات نشان داد دیدگاه این وزارتخانه به عنوان یکی از رکن‌های اساسی این مساله حاکی از آن است این فرد حتی همکاری با خود این وزارت را داشته است و برخی اتهامات واردشده به ایشان درست نیست‌. وی ادامه داد‌: درباره سایر افراد اطلاعاتی ندارم چون هیچ مقام قضایی گزارشی درباره سایر افراد به ما نداده و من از ماهیت فکری و مشخصات این افراد بی‌اطلاع هستم مگر اینکه در آینده اطلاعاتی به ما بدهند‌.
وزارت کشور در مسایل مرزی با دولت عراق تماس دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با بسته بودن مرز شلمچه و باز نشدن مرز خسروی هم خاطرنشان کرد‌: در بحث اربعین از ماه‌های پیش ستادی در وزارت کشور با حضور همه نهادهای ذی‌ربط تشکیل شده که به طور مکرر و هفته‌ای چند بار جلسه داشته و همه مسایل را تحت نظر داشته و پیش‌بینی‌ها لازم را داشته است‌.
قاسمی با بیان اینکه در مورد مسایل مرزی وزارت کشور و ارگان‌های ذی‌ربط تماس‌های مکرر با دولت عراق دارند و اگر مشکلی باشد، قابل حل است، ابراز داشت‌: برخی مسایل مقطعی ممکن است به دلایل شرایط مرزی و امنیتی باشد که قابل استناد نیست‌.
باید نهایت کار و ایام اربعین را دید و زمانی که مردم شریف ایران به سمت عراق حرکت می‌کنند‌. فکر می‌کنم بحث خاصی نیست و رفت و آمد هیات‌های ذی‌ربط در حوزه‌های امنیتی و غیرامنیتی در هفته‌های گذشته با جدیت ادامه داشته است‌.
همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که طی روزهای اخیر شاهد کارشکنی برخی طرف‌ها هستیم‌ و توتال گفته است منتظر تصمیم کنگره است، بیان کرد‌: وزارت امور خارجه هر ۲۴ ساعت با تمام توان درصدد کاهش تخریب‌ها علیه برجام و بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکاست تا اجازه ندهد اینها در مسیر روان‌تری حرکت کنند‌. تخطی آمریکا بسیار است‌. در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس که باید سه ماه یک بار توسط ما تعیین و به مجلس داده می‌شد، این موارد گفته شده و طی روزهای آینده اعلام می‌شود‌.