معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از آثار سینمایی توقیفی گفت

کلافِ سردرگمِ فیلم‌های توقیف‌شده کی باز خواهد شد؟
مشکلات جدی برای «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» به قوت خود باقی است
سعید قاضی نژاد ـ تکلیف فیلم‌های توقیف‌شده کی روشن خواهد شد؟ اساساً چرا باید فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته و پیش‌تر، فیلم‌نامه آن‌ها تائید شده، بعد از ساخت دچار توقیف شوند؟ مگر فیلم‌نامه پیش‌تر و توسط گروه‌های مختلف خوانده نمی‌شود؟ توقیف این فیلم‌ها در این ایام، چه دلیلی جز سلیقه می‌تواند داشته باشد؟ وقتی مخاطب به جدیدترین فیلم و سریال‌های روز دنیا، آن‌هم بدون سانسور دسترسی دارد، این قلع و قمع فیلم‌های داخلی، جز اخته کردن سینمایی که قدرت چندانی هم در زمینه تولید ندارد، چه فایده دیگری می‌تواند داشته باشد؟ جز اینکه از عمر گروهی کم کرده، چند نفر را بیکار کرده و زحمت و انرژی گروهی چند ده نفره را نادیده بگیرد، فایده دیگری هم دارد؟
قیچی سانسور حتی در یکی دو سال اخیر در مورد افراد و آدم‌ها تصمیمات جدید و جالبی می‌گیرد. مثلاً چند ماه پیش، محمدرضا مهدویان، کارگردان دو فیلم درخشان «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» برای فیلم‌نامه «لاتاری» تقاضای پروانه ساخت کرد. مدتی بعد، شورای نظارت اعلام کرد که فیلمنامه او رد شده است. چند روز بعد از آن، جمال شورجه، یکی از اعضای بازخوان فیلم‌نامه اعلام کرد که دلیل رد کردن فیلم‌نامه مهدویان، نه فنی که سلیقه‌ای بوده است. شورجه در گفت‌وگویی، به‌صراحت به این مسئله اشاره کرد که آن‌ها صلاح ندیده‌اند تا مهدویان فضای دیگری از فیلم‌سازی را، با توجه به دو فیلم اولش تجربه کند.«اعضای شورای پروانه ساخت صلاح ندیدند جوان خوش‌آتیه‌ای مثل آقای مهدویان ورود به موضوعی کند که ممکن است حاشیه‌هایی را به دنبال داشته باشد. آقای مهدویان نشان داده‌اند که از فیلم‌سازان خوش‌سابقه و خوش‌آتیه سینمای ایران هستند. از ایشان خواستیم فیلم‌نامه «لاتاری» را کنار بگذارند و پذیرفتند که این کار را بکنند و فیلم‌نامه دیگری ارائه بدهند. ما احساس کردیم با سابقه درخشان ایشان در چند کاری که ارائه داده‌اند، صلاح نیست این فیلم را بسازند و امیدوارم بتوانند کار بهتری در ادامه بسازند.»


به همین راحتی اعلام می‌شود که برای سلیقه شخصی یک کارگردان تصمیم گرفته شده است. شورجه در ادامه، مضمون اجتماعی! فیلم را یکی از دلایل رد شدن آن اعلام کرده است:«فیلم‌نامه «لاتاری» نسبت به دو فیلم قبلی مهدویان کاملاً متفاوت و در ژانر اجتماعی بود. به هر حال، این جنس کارها مشخصات و حساسیت‌های خاص خود را دارند و اثر ایشان مورد موافقت شورای پروانه ساخت قرار نگرفت و اعضا صلاح ندیدند چنین جوان خوش‌آتیه‌ای ورود به موضوعی کند که ممکن است حاشیه‌هایی را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه آقای مهدویان با بلندنظری و سعه صدر پذیرفتند.»
البته مهدویان بعد از اعلام نظر شورا، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، به این مسئله اعتراض کرده بود. به هر حال، روز یکشنبه معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به نمایشگاه مطبوعات رفت. اتفاقی که کاملاً عادی است. به‌صورت طبیعی، در ایام نمایشگاه مطبوعات، مسئولان بسیاری به اهالی قلم سرزده و از غرفه‌ها بازدید می‌کنند. اما آنچه این دیدار را مهم جلوه می‌دهد، اظهارنظر داروغه‌زاده در مورد فیلم‌های توقیفی است. در ماه‌های اخیر چند فیلم توقیفی مثل «خانه دختر»، درنهایت با جرح و تعدیل‌هایی روانه اکران شدند اما چند فیلم مهم دیگر هم‌چنان وضعیت نامشخصی دارند. به‌طور مشخص، اگر بخواهیم از آن‌ها نام ببریم، باید به فیلم‌های «رستاخیز»، «عصبانی نیستم»، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» و «خانه پدری» اشاره کنیم. داروغه‌زاده درباره فیلم‌هایی که همچنان اجازه نمایش ندارند اظهارنظر کرده است. حرف‌های او نشان می‌دهد دو فیلم «رستاخیز» و «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» بعید است از بند توقیف رها شوند!
ابراهیم داروغه‌‌زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بررسی فیلم‌های توقیفی گفته است:«در آخرین مرحله که پیش از این نیز اطلاع‌رسانی شده بود، ۱۲ فیلم بررسی شد که پنج فیلم مجوز گرفتند و اسامی آن‌ها نیز اعلام شد و یکی از آن‌ها به نام «خانه دختر» هم‌اکنون در حال اکران است.»
داروغه‌‌زاده همچنین درباره فیلم توقیف شده عبدالرضا کاهانی نیز گفت:«برخی فیلم‌ها مانند «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»، هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نظارت مورد مخالفت جدی قرار گرفتند. این فیلم نیاز به اصلاحات جدی‌تری دارد.»
با این اظهار نظر، ظاهراً باید پرونده فیلم کاهانی را فعلا بسته محسوب کرد. هرچند که کاهانی کارگردانی نیست که به این راحتی با چنین مسئله‌ای کنار بیاید. احتمالا در روزهای آینده در مورد این مسئله اظهار نظری از او منتشر خواهد شد. اما سینمای ایران در آستانه چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، هم‌چنان در قید و بند مجوز و بند و ماده‌های دست و پاگیر است. سینمایی که مهم‌ترین جوایز سینمایی جهان را یکی پس از دیگری فتح می‌کند نیازمند اعتماد و آرامش بیشتری است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از آثار سینمایی توقیفی گفت همچنان اختلاف ‌نظر وزارت خارجه و قوه قضائیه بر سر «دری اصفهانی» ادامه دارد قاسمی: با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند، ارتباط داریم سردار نجات: محسن آرمین بازجو بوده است ‍‍ رئیس قوه قضائیه: تشخیص موارد خلاف شرع توسط شورای نگهبان محدودیت زمانی ندارد مرجع حل اختلاف پرونده سپنتا نیکنام؛ شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام؟ زنان عربستانی از ابتدای سال 2018 رسماً به ورزشگاه می‌روند تلاش می‌کنیم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را با سرعت به جریان بیندازیم نوشته‌ای به بهانه سوختن و شهادت دو تن از پرسنل دکل حفاری 95 فتح در میدان نفتی رگ سفید «نادر فتوره‌چی» و «محمدرضا نیک‌نژاد» از جزئیات اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و روش‌های تازه فساد اقتصادی به «همدلی» گفتند شمخانی: واژه حصر واژه درستی نیست، آقایان در حصر نیستند حصری در کار نیست «احسان مازندرانی» آزاد شد این روزها تصویر یک مرد اهل خوی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود که از رئیس‌جمهور طلب استمداد دارد وعده جدید برای کاسپین پرداخت‌ها شروع می‌شود دلار و سکه کاهشی شدند مردم ایران به واژه‌های جدید عادت کرده‌اند این بار «کاتسا» اخراج از نظام ؟! ولی‌الله شجاع‌پوریان واکنش دوگانه؛ خلیج فارس و کوروش