این روزها تصویر یک مرد اهل خوی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود که از رئیس‌جمهور طلب استمداد دارد

از گربه هانیه تا توسل به روحانی
آساره کیانی ـ وقتی که یک فضای ناامن فکری و عدم اطمینان روحی در جوی نامیزان به‌وجود می‌آید، آدم از فعالیت امیدوارانه متمرکز و البته منطقی دور می‌شود و طبیعی است که کنش‌ها و واکنش‌ها اَشکالی غیرمنطقی به خود بگیرند.
شب پیش اعلامیه‌اش را گذاشته بود توی اینستاگرامش؛ عکس او را کنار عکس خود و این متن را هم نوشته بود:«بخواب مامان‌ جان، بخواب تنها دلخوشیم، بخواب شیرین‌‌عسلم، ببخش، دیگه آرزویی ندارم، دیگه هیچی نمی‌خوام از خدا، دیگه بی‌حس شدم، دیگه تموم شد، فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت، همین.»
روز بعد اما اینستاگرامش را بست و زیر اسمش نوشت:«دلیل اینکه گربه این‌قدر واسم ارزش داشت رو توی یه وُیس توی کانال گفتم(با علامت گریه)»


بله گُربه خانم بازیگر مُرده بود؛ نه اینکه نخواهیم احساسات یک انسان (متعلق به هر طبقه و قشر) و واکنش‌هایش را در لحظه‌های متفاوت زندگی(هر لحظه با لحظه بعد متفاوت است)، نادیده بگیریم؛ نه اینکه بخواهیم به حقوق حیوانات اهانتی کرده باشیم و نه اینکه تاثیر علل و عوامل بسیار زیادی را در جامعه بر شکل رفتار، عمل و عکس‌العمل فرد نبینیم و همه تنهایی‌های دنیای مدرن را هم نادیده بگیریم؛ نه. تنها می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر دو دیالوگ متفاوت در فضای مجازی؛ مردی است با کلاهی کِشی بر سر، و کُتی که به نظر بر تنش زار می‌زند و با دو انگشت، دو طرف یک مقوا را گرفته؛ بالای برگه با حروف درشت، رئیس‌جمهور را مورد خطاب قرارداده‌:«آقای روحانی؛ اینجانب، عروج قربانی، ساکن شهر خوی، روستای بدل‌آباد هستم، با روزی 30 هزار تومان کارگر قالیبافی هستم. من بی‌سواد می‌باشد. بدلیل مشکل انشعاب گاز، دهیار شما آقای جمیل امیری مرا یک‌سال به زندان می‌فرستد. من 3 تا بچه دارم. لطفاً به دادم برسید. من فقط 3 روز وقت دارم.
کمک کمک کمک
ارومیه خوی، روستای بدل‌آباد، کوچه سعادت»
مقصود، مقایسه عروج قربانی با هانیه توسلی نیست؛ از آقای قربانی تنها یک تصویر داریم و ‌نمی‌‌دانیم این ایده چه کسی بوده که او را کنار دیوار گذاشته و بعد عکس‌اش پخش شود توی اینستاگرام تا بعد از عکس‌های گُربه مرده، با کاغذ توی دستش زُل بزند به چشم‌های شما.
این‌ها دو دیالوگ متفاوتند از سوی دو شخص حقیقی و البته حقوقی(اگر قانون، برای دومی حقوقی قائل شود؛ هرچند که هنر هم در ایران مهجور است و هنرمند از حقوقش محروم؛ اینجا یک سرزمین واحد است و این آدم‌های متفاوت، یک رئیس‌جمهور واحد دارند؛ رئیس‌جمهور یک هنرمند که زمانی عکس پروفایلش را از همان با روحانی‌ها تا 1400، گذاشته بود و رئیس‌جمهور ده‌ها و صدها و هزاران «اروج» که حاضرند روزی هزار بار اسم روحانی را درشت‌تر از روز قبل بنویسند.
آقای روحانی هم دارد سخنرانی می‌کند؛ پشت همان تریبون‌های همیشگی؛ یک‌بار طرف آن‌هایی را می‌گیرد به او رای داده بودند یک‌بار طرف طیف مقابل، یک‌بار تلویزیون کلاً بایکوتش می‌کند و یک‌بار دیگر همه خبرهای رسانه ملی می‌شود رئیس‌جمهور، روحانی و همه از او تعریف می‌کنند؛ یک روز از حقوق زنان دفاع می‌کند و روز بعد به هیچ زنی پُست و مقام نمی‌دهد؛ یک روز دعوا می‌کند و روز بعد آشتی؛ اصلا یک روز اصول‌گرا می‌شود و روز دیگر اصلاح‌طلب؛ ما نمی‌دانیم؛ شاید می‌خواهد میان‌داری کند که پیش پای دست‌یابی به همه آن اهداف عالی قول‌داده‌شده، سنگ دُرُشتی، چیزی نیفتد.
کسی چه می‌داند؟ شاید آقای روحانی، مرگ گربه هانیه توسلی را هم تسلیت گُفت و چند قول دیگر برای بهبود وضعیت هنرمندان ایرانی ارائه کرد؛ شاید هم فرستاد بروند، اروج را پیدا کند و مثل آن پیرمرد فال‌فروش هوادارش یا میرزا آقای اردبیلی با آن چشم‌های پُراشک و آن‌های دیگر، او را مورد تفقد قرار دهند، بلکم وضعش بهتر شود.
سایر اخبار این روزنامه
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از آثار سینمایی توقیفی گفت همچنان اختلاف ‌نظر وزارت خارجه و قوه قضائیه بر سر «دری اصفهانی» ادامه دارد قاسمی: با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند، ارتباط داریم سردار نجات: محسن آرمین بازجو بوده است ‍‍ رئیس قوه قضائیه: تشخیص موارد خلاف شرع توسط شورای نگهبان محدودیت زمانی ندارد مرجع حل اختلاف پرونده سپنتا نیکنام؛ شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام؟ زنان عربستانی از ابتدای سال 2018 رسماً به ورزشگاه می‌روند تلاش می‌کنیم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را با سرعت به جریان بیندازیم نوشته‌ای به بهانه سوختن و شهادت دو تن از پرسنل دکل حفاری 95 فتح در میدان نفتی رگ سفید «نادر فتوره‌چی» و «محمدرضا نیک‌نژاد» از جزئیات اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و روش‌های تازه فساد اقتصادی به «همدلی» گفتند شمخانی: واژه حصر واژه درستی نیست، آقایان در حصر نیستند حصری در کار نیست «احسان مازندرانی» آزاد شد این روزها تصویر یک مرد اهل خوی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود که از رئیس‌جمهور طلب استمداد دارد وعده جدید برای کاسپین پرداخت‌ها شروع می‌شود دلار و سکه کاهشی شدند مردم ایران به واژه‌های جدید عادت کرده‌اند این بار «کاتسا» اخراج از نظام ؟! ولی‌الله شجاع‌پوریان واکنش دوگانه؛ خلیج فارس و کوروش