همچنان اختلاف ‌نظر وزارت خارجه و قوه قضائیه بر سر «دری اصفهانی» ادامه دارد قاسمی: با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند، ارتباط داریم

قاسمی: سفارت سوئیس حافظ منافع ایران در جده خواهد بود
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز گذشته در نشست هفتگی خود به موضوعاتی چون اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان، تغییر در ساختار وزارت خارجه، سفر حماس به ایران، پرونده دری اصفهانی و... پرداخت. بخشی از اظهارات او را به نقل از ایسنا می خوانیم:
دستور کار اجلاس ایران، روسیه، آذربایجان
قاسمی گفت: دستور کار اجلاس سه‌جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان شامل موضوعاتی از قبیل مسائل دوجانبه،‌ منطقه، بین‌الملل و آخرین فعل و انفعالات هر سه کشور خواهد بود. او ادامه داد: مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌ها در این زمینه نیز از موضوعات این اجلاس خواهد بود.


روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد
قاسمی با بیان اینکه روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد، گفت: بر اساس چارت وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی و معاونت سیاسی در این وزارت‌خانه تشکیل می‌شود. هنوز نفراتی که باید مسئولیت این دو معاونت را برعهده بگیرند، قطعی نشده و آنچه که در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌ای بیش نیست.
با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر گروه عالی‌رتبه حماس به تهران آیا این امکان وجود دارد که ایران بخواهد بین روابط حماس و دمشق میانجی‌گری کند، اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع مقاومت در منطقه روشن است و ما با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم؛ باوجود دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از حوزه‌ها با آن‌ها داشته باشیم. وی افزود: این رفت‌وآمدها باوجود دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از زمینه‌ها وجود داشته باشد، برقرار است. اما صحبت از اینکه آیا قرار است ما وارد بحث میانجی‌گری شویم، زود است و باید صحبت در مورد این موضوع را به آینده موکول کنیم.
در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران بحثی در دستور کار نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر اخیر آقای آمانو به تهران صحبتی بین وی و مقامات ایران در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران صورت گرفته یا نه، اظهار کرد: سفر آقای آمانو به تهران سفر خوبی بود. انجام این‌گونه سفرها بین تهران و آژانس پیش از این وجود داشته و ادامه خواهد داشت. ارتباط خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد. قاسمی با بیان اینکه آژانس به‌عنوان یک سازمان تخصصی و وابسته به سازمان ملل وظایف خود را براساس قانون پیگیری می‌کند، گفت: در مورد موضوعی که شما اشاره کردید، بحثی در دستور کار نیست و در جریان این سفر در مورد همکاری‌های دوجانبه بین ایران و آژانس صحبت شد.
اقدامات خصمانه عربستان را رصد می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی اخبار منتشرشده در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به ریاض، دولت عربستان دعوت‌نامه‌هایی را به سران برخی از قبایل عراقی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته که با عربستان، علیه ایران متحد شوند، نگاه ایران به این موضوع چیست و آیا تهران برنامه‌ای دارد که با برخی از گروه‌های مطرح و صاحب نفوذ عراق گفت‌وگو و رایزنی‌هایی داشته باشد، گفت: عربستان با توجه به سیاستی که پیش از این اشاره کردم و همچنین عدم شناخت درست از واقعیت‌های منطقه، سعی می‌کند که در روابط سایر کشورها با ایران اخلال ایجاد کند. وی ادامه داد: ما رفتار عربستان را رصد می‌کنیم و اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم. در رابطه با عراق با توجه به پیشینه روابط و ارتباطاتی که بین دو ملت وجود دارد، ما با تمام گروه‌ها و اقوام مختلف در عراق در تعامل هستیم و ارتباط خوبی با مجموعه‌ای از اقوام و گروه‌ها در عراق اعم از شیعه و سنی و عرب و کرد داریم. این ارتباطات در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می‌شود و در واقع یک بحث تاریخی و فرهنگی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوئیس حافظ منافع ایران و عربستان در تهران و ریاض شده است، چه زمانی دیپلمات‌های ایرانی و سعودی راهی دو کشور خواهند شد تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند، گفت: براساس آنچه که امضا شده،‌ کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور انتخاب شده است و قرار است در آینده دفتر حافظ منافع ما در جده ایجاد شود. زمان گشایش این دفتر و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده مشخص نیست. تاریخ دقیقی در این ارتباط در نظر گرفته نشده و در زمانی که موضوع قطعی شد در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.
موضوعات اجلاس آستانه 7
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد دستور کار نشست آستانه 7 که امروز و فردا در قزاقستان برگزار می‌شود، گفت: روز گذشته نشست‌های کارشناسی برگزار شد و قرار است امروز و فردا نیز اجلاس آستانه با حضور مقامات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار شود. وی با بیان اینکه مین‌زدایی و همچنین مبادله زندانیان، کشته‌شدگان و مجروحان، دو محور اصلی گفت‌وگو در نشست آستانه 7 است، خاطر نشان کرد: امیدواریم که سه کشور بتوانند در این نشست به تفاهمات لازم دست پیدا کنند. قاسمی با موفق ارزیابی کردن روند آستانه تاکنون، اظهار کرد: امیدواریم این روند بتواند هرچه بیشتر به ایجاد ثبات و امنیت در سوریه کمک کند.
درباره نظرات سخنگوی قوه قضائیه صحبتی ندارم
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نگاه وزارت خارجه به پرونده دری اصفهانی و اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده این فرد، اظهار کرد: آنچه که سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرده است نظرات این حوزه است و نظرات این حوزه به عنوان یک قوه مستقل، متین و مورد احترام ما است و من در مورد نظراتی که ایشان مطرح کرده‌اند صحبتی ندارم.وی گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام، آقای دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبوده‌اند و توسط دستگاه‌های دیگری به ستاد برجام به‌عنوان مشاور معرفی شده‌ بودند. مشاوران زیادی توسط ارگان‌های ذی‌ربط به وزارت خارجه معرفی شده‌اند و ایشان نیز جزو این افراد بود. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سوابق دری اصفهانی در دهه‌های گذشته گفت: ایشان با بسیاری از سازمان‌های دولتی همکاری‌های جدی داشته‌اند و خدمات ارزنده‌ای را برای کشور به ارمغان آورده‌اند. وی در بحث بازگشت 1.7 دهم میلیارد به کشور و همچنین محموله طلا مشارکت داشتند و این موضوعات ازجمله خدمات شایان ایشان بوده است.قاسمی با بیان اینکه ملاک ما در وزارت خارجه نهادهای امنیتی هستند که می‌توانند در مورد روابط پنهان افراد تحقیق و قضاوت کنند و اطلاعات لازم را ارائه کنند، گفت: وزارت خارجه در مورد افرادی که با این وزارت‌خانه همکاری می‌کنند یا مشاوره می‌دهند، این صلاحیت و ابزار را ندارد که در مورد روابط پنهان آن‌ها و درونیاتشان تحقیق کند و این وظیفه نهادهای امنیتی کشور است که این اقدامات را انجام دهند و اگر مشکلی بود، آن را به نهادهایی همچون وزارت خارجه اطلاع دهند. وی به صحبت‌های اخیر وزیر اطلاعات در مورد دری اصفهانی اشاره کرد و گفت: صحبت‌های وزیر اطلاعات نشان داد که از دیدگاه این وزارت‌خانه که یکی از اساسی‌ترین دستگاه‌های بررسی این موضوعات است، برخی از اتهامات وارده به این شخص درست نیست و ایشان حتی همکاری‌هایی را نیز با این وزارت‌خانه داشته‌اند.
از صحبت‌های عراقچی سوءبرداشت شده است
قاسمی همچنین در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه اخیراً توئیتی منتشر شده مبنی بر اینکه آقای عراقچی در جمع دانشجویان گفته‌اند که با مقامات اروپایی در مورد بحث موشکی مذاکره نکرده‌ایم، ولی گپ و گفت‌هایی داشتیم. چنین موضوعی دارد؟ گفت: آنچه که شما اشاره کردید را من ندیدم. آقای عراقچی بر اساس وظایفشان، مانند سایر معاونان در طول هفته با سفرای خارجی و هیات‌های خارجی دیدار می‌کنند و گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهند. در بحث موشکی موضع ما روشن است؛‌ همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم، ما در مورد مسائل موشکی با هیچ‌کس و هیچ کشوری گفت‌وگو نمی‌کنیم. مسائل موشکی جزو مسائل دفاعی ایران است و تجربه‌های تاریخی، جنگ تحمیلی،‌ مسائل منطقه،‌ بدعهدی‌ها و شیطنت‌ها به مردم ایران آموخته که باید در دفاع از کشور بر توان و ایستادگی خود تکیه کنند. وی ادامه داد: آنچه که شما مطرح کردید شاید سوءبرداشت از یک گفت‌وگو بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از آثار سینمایی توقیفی گفت همچنان اختلاف ‌نظر وزارت خارجه و قوه قضائیه بر سر «دری اصفهانی» ادامه دارد قاسمی: با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند، ارتباط داریم سردار نجات: محسن آرمین بازجو بوده است ‍‍ رئیس قوه قضائیه: تشخیص موارد خلاف شرع توسط شورای نگهبان محدودیت زمانی ندارد مرجع حل اختلاف پرونده سپنتا نیکنام؛ شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام؟ زنان عربستانی از ابتدای سال 2018 رسماً به ورزشگاه می‌روند تلاش می‌کنیم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را با سرعت به جریان بیندازیم نوشته‌ای به بهانه سوختن و شهادت دو تن از پرسنل دکل حفاری 95 فتح در میدان نفتی رگ سفید «نادر فتوره‌چی» و «محمدرضا نیک‌نژاد» از جزئیات اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و روش‌های تازه فساد اقتصادی به «همدلی» گفتند شمخانی: واژه حصر واژه درستی نیست، آقایان در حصر نیستند حصری در کار نیست «احسان مازندرانی» آزاد شد این روزها تصویر یک مرد اهل خوی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود که از رئیس‌جمهور طلب استمداد دارد وعده جدید برای کاسپین پرداخت‌ها شروع می‌شود دلار و سکه کاهشی شدند مردم ایران به واژه‌های جدید عادت کرده‌اند این بار «کاتسا» اخراج از نظام ؟! ولی‌الله شجاع‌پوریان واکنش دوگانه؛ خلیج فارس و کوروش