ادامه سریال زنبیل قرمز: بست نشینی در حرم

حمید بقایی، معاون رئیس دولت دهم صبح روز گذشته به جای حضور در سومین جلسه رسیدگی به پرونده اش پس از صدور اطلاعیه ای به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) رفت تا جلسه دادگاهش بدون حضور او برگزار شود. او که دو جلسه پیشین دادگاهش نیز با حاشیه هایی از جمله حضور با زنبیل قرمز همراه بود، به همراه حبیب خراسانی و علی اکبر جوانفکر اطلاعیه ای صادر کرد. به گزارش دولت بهار وی در این اطلاعیه با اشاره به این که از روز چهارشنبه (دیروز) به حرم حضرت عبدالعظیم خواهد رفت، ضمن طرح ادعاهایی علیه دستگاه قضایی اظهار کرد: «تحت فشار قرار دادن و محدود کردن ما و اعمال تصمیمات از قبل گرفته شده تحت عنوان رسیدگی قضایی آشکار است. برای شکایت از اقدامات خلاف قانون مقامات قضایی، مرجعی جز خودشان وجود ندارد و مع الاسف شکایات ما در این مسیر نیز مورد رسیدگی قرار نگرفته است. بنا بر این راهی جز التجا و پناه بردن به اهل بیت عصمت و طهارت برای رهایی از این ظلم آشکار در برابر خود نمی یابیم.» 
اتهامات بقایی چیست؟
چندی قبل غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران درباره اتهامات بقایی و این که گفته می شود این اتهامات سیاسی است توضیح داده بود: «تمام پرونده مالی است و خیلی‌ها سعی می‌کنند وانمود کنند تحت تعقیب گرفتن آن ها تحت تاثیر موضوعات سیاسی است. این پرونده ابتدا تا انتها صددرصد موضوعات مالی است و اصلا بعد سیاسی ندارد. تصرف غیرقانونی، اختلاس، حیف و میل بیت‌المال و این گونه مسائل در پرونده ایشان مطرح است و هیچ اتهام سیاسی وجود ندارد.»
بدرقه حمید بقایی و جوانفکر توسط احمدی نژاد


در سایت دولت بهار که توسط هواداران رئیس جمهور سابق اداره می شود، روز گذشته تصاویر و فیلم هایی از بدرقه حمید بقایی و جوانفکر توسط احمدی نژاد منتشر شده است. به گزارش جماران، بقایی در کانال تلگرامی خود با انتشار تصویر اعدام شیخ فضل ا... نوری نوشت: «در جریان مشروطیت شیخ فضل ا... نوری در اعتراض به اقدامات ضددینی برخی از سران، درحرم عبدالعظیم به بست نشست.»همچنین عصر روز گذشته تصاویری از حضور احمدی نژاد و مشایی در حرم حضرت عبدالعظیم منتشر شد.
واکنش های کاربران به اقدام بقایی؛ نایب الزیاره ما هم باش!
بست نشینی بقایی واکنش های گسترده ای در بین کاربران فضای مجازی داشت. کاربری با تقبیح این رفتار نوشت: «اگر مشکلی نداری برو دادگاه از خودت دفاع کن» فرد دیگری در همین زمینه نوشت: «به جای رفتن به دادگاه و پاسخ گویی بست نشینی در حرم را انتخاب می کنند تا مردم را فریب دهند.» همچنین توئیتی دیگر خطاب به بقایی تصریح کرد: «نادم که نیستید، حداقل به حرمت زلزله‌زده‌ها نمایش مظلوم‌نمایی را تمام کنید!» فرد دیگری هم مدعی شد «هدف موج سواری رسانه ای با استفاده از فضای هیجانی این مکان مقدس در روزهای شلوغ 28 و 30 صفر است.»عطاءا... مهاجرانی هم در توئیتر  دراین باره نوشت: «بقایی و یاران در حرم حضرت عبدالعظیم بست نشسته اند. باید دادگاه می رفت و در دادگاه پاسخ گو بود.به نظرم این بست نشینی شبیه بازی زنبیل سرخ است!» عده بیشتری از کاربران هم به سنت همه اتفاقات مشابه با رویکرد طنز به ماجرا ورود کردند؛ فردی نوشت: «احمدی‌نژاد و یاران به تنهایی همه وقایع تاریخی ایران رو تکرار کرده اند از قحطی و سفر به فرنگ تا بست نشینی، فقط مونده تحریم توتون و تنباکو!»  فرد دیگری هم خطاب  به بقایی نوشت: «التماس دعا! نایب الزیاره ما هم باش!»
اظهارات قانون گریزانه احمدی نژاد
 در همین حال در فیلم هایی که در فضای مجازی منتشر شده، رئیس دولت دهم ضمن دیدار با بقایی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، در سخنان تندی  باانتقاد شدید از  رؤسای قوای مقننه و قضاییه، گفت: «ما تا آخر ایستاده ایم، کوتاه هم نمی آییم، اگر بخواهند این کار را بکنند باید از جنازه من رد شوند.»
اسماعیلی: برخی با شانتاژ‌های تبلیغاتی نمی‌توانند برای خود وجهه و آبرو درست کنند
در همین حال اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در واکنش به حضور نداشتن حمید بقایی در سومین جلسه محاکمه‌اش با بیان این که برخی با شانتاژ‌های تبلیغاتی نمی‌توانند برای خود وجهه و آبرو درست کنند، تأکید کرد: جلسه بعدی دادگاه هم برگزار خواهد شد.
 
نکته
درباره «نمایش خیابانی» دیروز
یزدان پناه- «نمایش خیابانی»؛ این تنها عنوانی است که می توان به رفتار اخیر رئیس جمهور سابق داد. درحالی که مردم ایران در گوشه و کنار کشور به دنبال کمک به مردم زلزله زده هستند چند نفر در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جمع شده اند و تمام استدلال شان این است که به نحوه رسیدگی به پرونده شان و اصلا به روسای دو قوه کشور انتقاد دارند. گویی برخی هستند که اگر به چیزی نقد دارند باید آن را خیابانی کنند و با خیابان کشی و ایجاد اختلاف در میان مردم و دوقطبی سازی جامعه  حرف شان را بزنند. درحالی که مسئله اصلی کشور و مردم این است که گره از موانع اقتصادی و معیشتی مردم باز شود  و تولید در کشور رونق بگیرد، این گونه رفتارهای قانون گریزانه و خود را فراتر از قانون دیدن از سوی رئیس دولت های نهم و دهم و اطرافیانش موضوعات و مسائل انحرافی در جامعه ایجاد می کند که فرسنگ ها از مسائل و دردهای اصلی مردم دور است. آن هم درست در شرایطی که کشور باید توان مدیریتی و تمرکز خود را بر مدیریت بحران مناطق زلزله زده بگذارد و مهم تر آن که شرایط منطقه و فشارهای بین المللی علیه ایران را مدیریت کند. واضح است که این حاشیه سازی ها مغایر منافع ملی است. حاشیه هایی که یادآور همان جمله معروف رئیس جمهور سابق است که گفته بود:«کابینه خط قرمزی است» که نباید به آن دست‌اندازی کنند. کابینه ای که بعدا یکی از پرونده هایش به محکومیت محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم منجر شد.بگذریم.