مرهم مهربانی

سخنگوی وزارت بهداشت: یک نیکوکار سرپرستی تمام ایتام را برعهده گرفت
 
جزئیات حمایت های مالی دولت از زلزله زدگان کرمانشاه
هرچقدر آوار سهمگین زلزله و زخمِ سرما و کمبود امکانات به مردم کرمانشاه هجوم آورد و امان از مردم ایران گرفت، اما هیچ کدام از این سختی ها و کمبودها مانعی برای مهربانی مردم نشد. مردم ایران در سراسر کشور با جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی خود، ولو اندک و به ظاهر ناچیز، شکوه همدلی را تصویر کرده و می کنند و همراه با کاروان کمک های خود به مناطق زلزله زده، موج موج مهربانی به کرمانشاه، سرپل ذهاب، تازه آباد، ثلاث باباجانی و ... روانه می کنند تا زلزله را شرمنده مهربانی خود کنند. انسان هایی که می خواهند وجهه ای «مردمی» هم از مدیریت بحران نشان دهند. چرا نباید ببالیم به مردمانمان وقتی می بینیم یک روحانی یا یک هنرمند درس و کارش را رها و کودکان زلزله زده را با بازی مشغول می کند و به سان یک بچه با آن ها وارد بازی می شود تا شاید برای دقایقی تلخی های روزهای گذشته را فراموش کنند. این دقایق را کودکان روستای دالاهو تا پایان عمر فراموش نخواهند کرد. کودکانی که شاید به خاطر نمی آورند روستایشان حدود 30 سال پیش در 31 تیرماه سال 67 تجربه بمباران شیمیایی را با بمب های شیمیایی گاز خردل و اعصاب از سر گذرانده است. دیروز موج این کمک ها از سراسر ایران قابل رویت بود تاجایی که مردم در مناطق زلزله زده به استقبال این کمک ها آمدند و پلاکارد زدند که «هموطن عزیز کمک های شما را دریافت کردیم»


براساس گزارش مهر، «بازوند» استاندار کرمانشاه هم گفت که «بسترهای لازم برای ارسال مطمئن کمک های مردمی به زلزله زدگان استان فراهم شده است».
سیل خودروهای کمک رسان در مناطق زلزله‌زده‌
دیروز تسنیم گزارش داد که «سیل خودروهای خیران جاده‌های منتهی به روستاهای زلزله زده را شلوغ و پرترافیک کرده است و خیرانی که با خودروهای شخصی عازم این مناطق شده‌اند، سعی دارند انواع لوازم مورد نیاز را در اختیار آسیب‌دیدگان قرار دهند.» براساس این گزارش، مردم خیر از اغلب شهرهای کرمانشاه و استان‌های مجاور و حتی شرقی‌ترین استان‌های کشور با خودروهای سواری، وانت و کامیون، پوشاک، چادر، انواع خوراکی ها و لوازم بهداشتی و حتی غذای گرم را بین مردم آسیب‌دیده توزیع می‌کنند. ایلنا هم در گزارش میدانی خود از مناظق زلزله زده نوشت: «تعدادی از روستاهای نزدیک به سرپل ذهاب تا نیمه شب دوشنبه هیچ کمکی از سازمان‌ها و یا نهادها دریافت نکرده بودند؛ اما در ساعات پایانی شب گذشته(سه شنبه شب) این روستاها به چادر مجهز شدند؛ اهالی روستاهای توابع ازگله سه روز پس از حادثه شانس پیدا کردند که نیروهای امدادی سراغشان را بگیرند؛ یعنی ساکنان این منطقه حتی یک چادر برای فرار از سرمای سخت شب نداشتند.در ساعات اولیه وقوع زلزله کمک‌های مردمی به ویژه از سنندج به این مناطق ارسال شد.»
موج مهربانی از ارومیه تا سیستان و بلوچستان
در سیستان و بلوچستان، رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان گفت: ۱۹ پایگاه هلال احمر سیستان و بلوچستان آماده دریافت کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه است. همچنین مردم منطقه 14 تهران هم بیکار ننشستند و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را تحویل هلال احمر دادند تا به دست زلزله زدگان برسد. مردم آبادان دیروز دومین محموله کمک های  خود را به وسیله 10 تریلی و پنج کامیون به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال کردند. از استان مازندران  14 کامیون حامل کمک های مردم  و خیران شهرستان آمل به مناطق زلزله زده اعزام شد. مردم گیلان نیز در تدارک کمک های بعدی خود به این مناطق هستند. گیلانی هایی که قبلا 11 کامیون حامل اقلام مورد نیاز زلزله زدگان منطقه غرب کشور را به این منطقه فرستاده بودند. شیرازی ها بزرگ ترین نذری دنیا را در مناطق زلزله زده کرمانشاه می پزند وبرای پخت ۸۴تن غذای گرم، ۵۰ دیگ دو هزار کیلویی، ۵۰ اجاق گاز و ۱۰ تن حبوبات به کرمانشاه توسط ده ها دستگاه تریلی انتقال می یابد. هلال احمر خراسان رضوی نیز اعلام کرد که ۲۲ شعبه هلال احمر این استان آماده دریافت کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه است.
خیری که سرپرستی همه ایتامِ مناطق زلزله زده را بر عهده گرفت
حتی شیرین است که از سخنگوی وزارت بهداشت می شنویم، یک خیر اعلام آمادگی کرده تمام ایتام زلزله اخیر را سرپرستی کند و البته دو گروه دیگر نیزبرای همین موضوع آماده هستند. گروه دیگری نیز اعلام کرده آماده است تا نگهداری از افراد مسن را برعهده بگیرد. ارائه خدمات روان شناسی به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه در نقطه صفر مرزی نیز خبر دیگری است که معاون سازمان بهزیستی اعلام می کند. فرید براتی‌ سده همچنین خبر داد: اولین محموله کمک‌های مردمی جمع آوری شده توسط بهزیستی از استان های مازندران ، اصفهان ، فارس و... در قالب چندین دستگاه کامیون هر کدام به ظرفیت ۲۰ تن شامل پتو، آب معدنی، لوازم بهداشتی و انواع کنسرو ، خرما ، برنج و... برای تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان ارسال شده است. در این بین دانش آموزان نیز بیکار ننشسته اند و دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، از جمع آوری کمک های دانش آموزی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان کرمانشاه خبر می دهد.
نیت یک تاکسیران
این ها بخشی از کمک های مردمی بود که در قاب رسانه ها آمده بود. همچنین زنان پاوه ای که برای زلزله زدگان کلوچه  پختند، شش هزار کیلو تخم مرغی که مردم گلپایگان به کرمانشاه ارسال کردند، چندین کامیون کمک های مردم ارومیه و حتی کار آن راننده تاکسی که روی خودروی خود نوشته بود: «کاسبی امروز به عشق و برای مردم کرمانشاه» و ... همه و همه نشان از غیرت ایرانی ها در کمک به همنوع دارد. غیرتی که به مرهم مهربانی تبدیل شده است.