دلیل حمایت اروپا از برجام اقتصادی نیست

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در سمینار "روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا" با بیان اینکه در این اوضاع آشفته‌ای که در منطقه وجود دارد، بحرانی که از طریق مذاکره حل و فصل و منجر به برجام شد، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و این تجربه‌ای است که جامعه بین‌الملل نمی‌خواهد آن را از دست بدهد، گفت: برجام پیمان مستحکمی است و شما استحکام آن را روز به روز مشاهده می‌کنید. 10ماه است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند ولی نمی‌تواند. یکی از دلایل آن این است که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و توسط این شورا به تصویب رسیده است. قطعنامه 2231 بزرگترین و طولانی ترین قطعنامه شورای امنیت است و آمریکا اگر بخواهد برجام را نقض کند درواقع تصمیم شورای امنیت را نقض کرده است.
عضو تیم مذاکره کننده کشورمان به حمایت اروپا و مجامع بین‌المللی از برجام اشاره کرد و گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است. این آژانس در 9 گزارش این پایبندی را تایید کرده و همه اینها باعث می‌شود که وقتی آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند در انزوا قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند که ایران بعد از برجام قوی‌تر از گذشته به جامعه بین‌المللی برگشته است. با دست‌هایی بازتر و پذیرش بیشتر از سوی جامعه بین‌الملل. این یک حقیقت است. ایران با دستی بازتر و اعتماد به نفس بیشتر سیاست‌ها‌ی خود را بعد از برجام به پیش می‌برد و کماکان سیاست‌های ضد سلطه خود را نیز ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برجام با امنیت آنها گره خورده است، گفت: برخی دلیل حمایت اروپایی‌ها از برجام را فقط مسائل اقتصادی می‌دانند. در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. چنانکه ما پیش از این شاهد بودیم که برخی از بانک‌های اروپایی جرائم سنگینی را به آمریکا پرداخت کردند که بازارهای آمریکا را داشته باشند. پس بحث اقتصادی مطرح نیست. شما اگر به بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه اروپا توجه کنید، می‌بینید که در آن بیانیه برجام به امنیت اروپا گره زده شده است. آنها (اروپایی‌ها) می‌دانند که بدون برجام امنیت منطقه مثل قبل نخواهد بود و بحران‌هایی در منطقه ایجاد
خواهد شد که تبعات آن همه را درگیر می‌کند.


وی افزود: آمریکایی‌ها برای از بین بردن برجام باید به این سوال پاسخ بدهند که آیا منطقه خاورمیانه بدون برجام، منطقه‌ای باثبات‌تر است؟ آقای رئیس‌جمهور نیز چندی پیش در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند و گفتند اگر کسی فکر می‌کند منطقه خاورمیانه، بدون برجام منطقه‌ای باثبات تر است، آن را امتحان کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه سیاست ایران در غرب آسیا مبتنی بر صلح، ثبات و آرامش است و ما از هر اقدامی که منجر به کاهش درگیری و تنش در منطقه شود، استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: ما معتقدیم که باید ریشه ناامنی و عدم ثبات در منطقه را به درستی شناخت. ریشه آن در سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و محور مقاومت برای مقابله با منشاء اصلی ناامنی در منطقه که از نظر ما صهیونیست‌ها و شاخه‌های آن از جمله گروه‌های تروریستی هستند، فعالیت می‌کند.
به گزارش ایسنا، عراقچی با تاکید بر اینکه تقویت محور مقاومت یعنی تقویت صلح و ثبات در منطقه چراکه در راستای برخورد با ریشه ناامنی در منطقه عمل می‌کند، اظهار کرد: برخی از کشورهای منطقه متاسفانه این نکته را درک نکردند و در چارچوبی حرکت می‌کنند که برنده اصلی آن صهیونیست‌ها هستند.