سوز ساز اسپندار در فراق غم یار

هنگامی که کرمانشاه لرزید و پس لرزه های این زلزله مهیب قلب مادرم ایران را شکافت و لرزه بر تن جان و روح و روان همه فرزندانش انداخت، از بلوچ و ترک و لر و گیلکی تا ترکمن و مازنی و عرب همه و همه خویش را شریک دانستند در غم از دست دادن یار.
در چنین مواقعی معمولا ایرانیان
نوع دوست برای کاستن از بار اندوه بزرگ مصیبت دیدگان آستین بالا می زنند
که در این حادثه تاسف بار نیز از همان نخست هر کس به طریقی کمک نمود و یاری جست و نیز مرثیه سرود تا شاید این اقدامات اندک مرهمی باشد


بر آلام بی شمار یار.
در آنجا نیز که مهربانی زاده شده است و ما می خوانیم آنرا سیستان و بلوچستان گرچه رونقی در سفره ها نیست اما قلب مردم بسان دریای بی کران مکران وسیع است و روحی بخشنده دارند چرا که در همان ساعات اولیه حادثه شهرها و روستاها به تکاپو افتادند برای یاری رساندن به همنوعان خویش.
مردم، سیل مهربانی و همدردی خویش را به سوی خیریه ها،نهادها و موسسات بانی جمع آوری کمک روانه نمودند از همان ابتدای این مصیبت بزرگ، تا چنین شد که از جنوب تا شرق از شمال تا غرب همبستگی را ایرانیان بدین سان به نمایش گذاشتند و زیبا خلق نمودند.
در سیستان و بلوچستان نیز این فاجعه اندوه را بر همگان مستولی گرداند و مردم غرق در ماتم؛ کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی با راه اندازی پویش کمک به مردمان زلزله زده کرمانشاه تلاش نمودند سهمی اندک داشته باشند در التیام بخشی رنج‌ها‌ی فراوان این حادثه دیدگان،بازاریان و اصناف نیز به شیوه معمول خود اقدام نمودند و کارمندان و روستائیان نیز در این امر شریک دانستن خویش را.
اما آنچه که بتن این یادداشت باید باشد هنر است که همواره ابزاری کارساز بوده برای بیان احساسات و تشریح اندوه، درد و رنج و یا شادی یک ملت و قوم؛ هنرمند نیز با استفاده از ابزار خویش ملموس ترین آثار را در چنین مواقعی خلق نموده و بیشترین و بهترین تاثیرات را در جامعه از خود برجای گذاشته است.
اما هرگاه مصیبتی بر مردم بلوچستان پیش آید برای رهایی از غم متوسل می‌شوند به نوای روح بخش موسیقی و جسم و جان،روح و روان خویش را می‌سپارند به الحان سازها چرا که در فرهنگ غنی بلوچان موسیقی از بدو تولد تا زمان مرگ همدم ایشان است.
روز گذشته یک ویدئو پیام تسلیت از نابغه موسیقی دونلی ایران استاد شیرمحمد اسپندار برای مردم زلزله زده کرمانشاه در شبکه‌ها‌ی اجتماعی دست به دست هم می‌چرخید که در کنار آن استاد اسپندار در سوگ غم یار قطعه‌ای سوزناک را نیز برای این هموطنان مصیبت دیده اجرا نموده است.
نوای ساز مملو از سوز و گداز دونلی استاد اسپندار هموار روایت گر غم‌ها‌ و شادی‌ها‌ی مردمان سرزمین هنر پرور ایران بوده است و سالیان سال است این نوای روح بخش التیامی بوده بر دردها و همدم شادی‌ها‌ی جامعه.
سوز ساز دونلی استاد اسپندار در فراق غم یار چنان تاثیرگذار بود که اشک را بر دیدگان جاری کرد و روایت نمود باشکوه درد هجران یار را و هموطنان نیز بلافاصله به استقبال این نوای جاویدان رفتند و خویش را سپردند به آن تا شاید اندکی بکاهد از این غم مرگ بار فراق یار.
در چنین شرایط و مواقعی نباید از یاد برد تاثیر هنر ایرانی را بر خلق حماسه همبستگی و گرامی باید داشت نقش هنرمند را در ایجاد شور فداکاری.
* بخشدار مرکزی نیک شهر