فقط یادگرفته‌ایم وعده بدهیم

>مهاجرت افزایش پیدا کرده و شهرهای
ما قابلیت این تعداد جمعیت را ندارد و ما در حال از دست دادن سرزمین‌مان هستیم

سید مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در نشستی با عنوان «هویت دانشجو؛ انتقاد یا انفعال» با بیان اینکه «باید به مردم وعده‌های شدنی داد»، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی گریبانگیر جامعه بوده است، تمایلات پوپولیستی برخی مسئولان است. آیا درست است که برای خوشامد مردم وعده‌های تو خالی و غیرواقعی داد؟ ما تنها یاد گرفته‌ایم وعده دهیم در حالی که یاد نگرفته‌ایم نیروهای بالقوه خود را به نیروهای بالفعل تبدیل کنیم. بزرگ‌کردن و رشد دادن اقتصاد را یاد نگرفته‌ایم و با این روش‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.


وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر ماست مشکلات سرزمینی است که همه جامعه نسبت به آن باید حساس باشند. اگر بخواهیم با همین روند پیش برویم طولی نخواهد کشید که سرزمین‌مان خسارات زیادی می‌بیند. بیشتر دشت‌های ما نشست کرده و دیگر قابل کشاورزی نیست، مهاجرت افزایش پیدا کرده و شهرهای ما قابلیت این
تعداد جمعیت را ندارد و ما در حال
از دست دادن سرزمین‌مان هستیم و از دست دادن
سرزمین به معنای از دست دادن استقلال کشور است. مسائلی که امروزه در زندگی‌مان وجود دارد ناشی از اجرائیات کشور است و این مشکلات با وعده درست نمی‌شود، باید عملی شوند تا در مسیر حل مشکلات گام برداریم و تشخیص اینکه مهم‌ترین مشکل جامعه ما چیست برعهده دانشجویان است.
وی گفت: طیف دانشجویی ما باید بتواند مشکلات اصلی را تشخیص دهد. درگیر مسائل خاکستری سیاسی شدن نشاط را از دانشجو و دانشگاه می‌گیرد. آن چیزی که شادابی را به جامعه دانشجویان برمی‌گرداند کشف حقایق، جست‌وجوکردن، پیشرفت و کمک به حل مسائل است. باید به این نکته توجه کرد که لذت انسان در حل مسائل سخت و پیچیده است. در دنیا مسئله اعتماد و اطمینان به کیفیت مناسب مطرح است و ما خیال می‌کنیم که چنین چیزی در فرهنگ ما وجود ندارد. اگر از این دید به گذشته ایران و به تخت جمشید و ظروف کشف شده نگاه کنید متوجه کیفیت تولیدات آن زمان می‌شوید. حیف است که چنین فرهنگ و پیشینه‌ای داشته باشیم و از آن استفاده صحیح نکنیم.
رئیس سابق کمیته ملی المپیک افزود: دانشگاه استعداد پرورش انسان‌های بزرگ را دارد. در حقیقت کشور ما به دست فارغ‌التحصیلان دانشگاه اداره می‌شود. جنبش‌های دانشجویی ما سیاسی هستند نه مملکتی و این درست نیست، چون مشکلات جامعه ما تنها مشکلات سیاسی نیستند. استادان و دانشجویان باید به فکر مردم و جامعه باشند و بتوانند به اتفاق‌ نظر برسند.
وی با اعتقاد به اینکه «کشور ما از لحاظ اقتصادی کشور فعالی نیست» ادامه داد: اقتصاد ما بر فروش نفت و درآمدهای دولت می‌چرخد. ما کشور خرج‌کننده و مصرفی هستیم و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم تا وضعیت ما بهبود یابد این است که صنعت گردشگری را توسعه دهیم، چون در جامعه هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما به‌دنبال وضع رفاهی بسیار خوب هستیم که برای رسیدن به آن باید سختی‌هایی را متحمل شویم. در کشور ما شبکه‌هایی وجود دارد که اداره‌کردن آنها سخت و هزینه‌بر است مانند ارتباطات. همچنین برای ادامه داشتن این شبکه‌ها نیازمند این هستیم که ثروت‌های ارزی کشور را در این راه استفاده کنیم که همین موضوع سبب می‌شود بسیاری از کارخانجات تازه تاسیس نتوانند شروع به کار کرده و اشتغالزایی کنند.
به گزارش ایسنا، هاشمی‌طبا ادامه داد: باید مواظب باشیم که هویت ملی‌مان دستخوش تغییر نشود. بعضی از افراد نسبت به این هویت شناختی ندارند نه به این معنا که بخواهند در مذهبی بودن افراط کنند بلکه شناختی از هویت ملی ندارند. باید همانطور که به موضوعات مذهبی زیاد پرداخته می‌شود به هویت ملی هم بیشتر پرداخته شود و این را بدانیم که با لجبازی هیچ مشکلی حل نمی‌شود.