مطالبات از رئیس‌جمهور را رها نکنید

آرمان: حجت الاسلام و المسلمین عبدا... نوری از معدود سیاستمداران اصلاح‌طلبی است که همواره نظرات و عقایدش محل بحث اصلاح‌طلبان بوده و نظراتش بر بسیاری از مسائل سایه ‌انداخته است. نوری که سال‌های پر فراز و نشیبی را در سال‌های میانی دهه 70 در صحنه سیاست اجرایی کشور پشت سر گذاشت چند سالی است که دیگر به طور عملی در ساحت سیاست حضور ندارد و صرفا به گعده نشینی با اصلاح‌طلبان یا کم و بیش حضور در نشست‌ها و همایش‌های دانشجویی مشغول است و نقش مشورتی پررنگی دارد. او از شخصیت‌هایی است که روابط خوبی با جوانان اصلاح‌طلب دارد و قشر جوان از نظرات او همیشه استقبال می‌کنند. حجت‌الاسلام نوری اخیرا در دیدار با انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز به بیان نکات مهمی پرداخته است.
پیگیر وعده‌های رئیس جمهور
عبدا... نوری با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجویان در روند ‏تکاملی جامعه گفت: لازم است دانشگاه‌ها در کنار فعالیت علمی که اصلی‌ترین کار ‏آنهاست، سازوکارهایی برای رسیدگی و ‏نظارت بر امور مختلف جامعه تشکیل دهند. او افزود: ‏دانشجویان با ساماندهی کمیته‌های مختلف، مسائل متفاوت ‏اقتصادی، اجتماعی، ‏فرهنگی و سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را به شکل مستمر پیگیری کنند. یکی ‏‏از مسائلی که در این مقطع زمانی، دانشجویان می‌توانند پیگیر آن باشند، پیگیری وعده‌‏های انتخاباتی ‏رئیس جمهور محترم است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باید توجه داشت ‏دولت به ‏لحاظ اقتصادی ، اجرایی و ساختاری با مشکلات فراوانی روبه‌روست. اما در این سو هم، جامعه باید مطالبات خود و ‏وعده‌های ریاست محترم جمهور را ‏پیگیری کند و شما دانشجویان می‌توانید با تشکیل کمیته‌هایی، یک ‏لیست از وعده‌ها و ‏برنامه‌های انتخاباتی رئیس جمهوری و همچنین برنامه‌هایی که وزرا با ارائه آنها از ‏‏مجلس رأی اعتماد گرفتند را تهیه و بررسی کنید که هریک از این وعده‌ها و برنامه‌ها در ‏چه وضعیتی قرار ‏دارد و به صورت مستمر، این انتظارات را مشفقانه به دولت گوشزد ‏کنید. وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید با پویایی خود، جامعه را به سمت رشد و تعالی به حرکت درآورد، تصریح کرد: شما باید پیوسته ‏سوال کنید که تحقق ‏حقوق مردم در قانون اساسی به کجا رسید؟ وعده‌های انتخاباتی ‏درباره زنان و جوانان و اقلیت‌ها چه شد؟ چرا ‏ارتقا مدیریتی زنان در ایران مشکل و مانع ‏دارد؟ امروزه نه تنها در کشورهای پیشرفته‌ای چون آلمان، بلکه در ‏کشورهای در حال توسعه مثل سنگاپور، البته سنگاپور کشور مدرنی است و در بسیاری از شاخص‌ها جزو ده کشور اول است، زنان دولت‌ها را در دست گرفته‌اند و ما هنوز برای انتخاب یک وزیر زن، مشکل داریم. ‏‏حتی در داخل ایران هم زنان غیر ایرانی می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند، اما زنان ایرانی این ‏اجازه را ندارند! باید ‏بپرسید که علت این مسائل چیست و مطمئن باشید که پیگیری و ‏مطالبه‌گری تاثیر دارد.
کمیته‌ای برای پیگیری اجرای قانون اساسی


وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به مسائلی همچون فقدان تجربه در میان زنان و یا جوانان که به عنوان بهانه‌ای ‏برای عدم استفاده از ‏آنها مطرح می‌شود، تأکید کرد: در سال 1360 ما دولتی با میانگین ‏سنی 39 سال داشتیم و هیچ کدام هم ‏تجربه و یا سابقه وزارت نداشتند. طبیعتا ممکن ‏است اشتباهاتی هم کرده باشند، اما امروز و بعد از گذشت ‏‏40سال از انقلاب، نمی‌شود ‏گفت نه جوان‌هایی در حد وزارت تربیت شده‌اند و نه به آنها اجازه ی تجربه کردن می‌‏دهیم و با ‏همین دلایل، زنان را هم از ورود به عرصه‌های مدیریتی منع کنیم. نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه دانشجویان مشابه همین کمیته‌ها را می‌توانند برای مطالبه‌‏گری از منتخبان ‏شوراهای شهر و نمایندگان مجلس تشکیل دهند، عنوان کرد: این یک ‏وظیفه ملی است و در آن مسائل ‏شخصی مطرح نیست و نباید باشد. او بیان کرد: این ‏مطالبه گری مؤثر است و چنانچه مطالبات و تعهدات گوشزد نشود، دولت ‏و منتخبان مردم در مجلس و شوراها، ممکن است ‏تحت تأثیر صدای بلند مخالفان قرار گیرند و چه بسا دچار وادادگی هم بشوند. وزیر کشور دولت اصلاحات همچنین با بیان اینکه قانون اساسی ما نکات مثبت بسیار زیادی دارد که دانشجویان ‏می‌توانند کمیته‌ای ‏را هم برای پیگیری اجرای این اصول قانون اساسی ایجاد کنند، ‏افزود: در شرایط امروز که مفاسد اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی بگونه نگران کننده‌ای افزایش و گسترش یافته ،دانشجویان می‌توانند با مطرح کردن این مسائل و پیگیری ‏آنها به ‏بهبود وضعیت اجتماعی و اخلاقی جامعه کمک کنند. نوری اضافه کرد: شما دانشجویان می‌توانید یک جریان موثر در جهت رشد فضائل ‏اخلاقی در ‏جامعه به راه بیاندازید و جامعه را هم به حرکت درآورید و در این راه، امروز فضای ‏مجازی هم می‌تواند بسیار ‏موثر و مفید باشد.
شرکت در انتخابات به معنای تأیید شرایط نیست
عبدا... نوری با اشاره به آرمان‌های انقلاب تصریح کرد: قطعا همه کسانی که در ‏راه پیروزی انقلاب و ‏حفظ و بقای آن سختی کشیدند و هزینه‌های فراوان دادند، هدفشان ‏رسیدن کشور به وضعی بهتر و مطلوب ‏تر بود. اما اگر به هر دلیل، امروز به آن نقطه ‏مطلوبی که انتظار داشتیم نرسیده‌ایم، قطعا شما دانشجویان ‏می‌توانید با احساس ‏مسئولیت خود و با آسیب شناسی گذشته و نگاه عالمانه به‌اینده، تلاش کنید شرایط ‏‏جامعه برای رشد فضائل اخلاقی مساعد شود. عبدا... نوری در ادامه افزود: آنچه از پیش از انقلاب و پس از آن مکرر از سوی حضرت امام مطرح ‏می شد، تأکید بر ‏مشروعیت بخشی به حکومت از طریق رأی مردم بود. البته ما در ‏شرایطی نیستیم که بتوانیم دایره ‏ی مقام‌های انتصابی را کاهش دهیم و در این شرایط به ‏نظر می‌رسد اینکه بخش‌های انتخابی و خود ‏انتخابات‌ها آزادتر و رقابتی‌تر شوند، باید مورد ‏تأکید قرار گیرد و بابت جریانی که می‌خواهد این بخش‌ها را محدود و ‏جمهوریت را ‏تضعیف کند، باید نگران بود. وزیر کشور دولت اصلاحات در این ارتباط که شرکت ‏در هر انتخاباتی، ‏رأی به تأیید همه شرایط موجود و کلیت نظام مستقر تلقی می‌شود یا ‏خیر، گفت: «اینگونه نیست. نه در ایران و ‏نه در هیچ جای دنیا، بیان چنین چیزی درست ‏نیست، زیرا شرکت در هر انتخاباتی فقط مشارکت در همان ‏انتخابات، با هدفی است که ‏آن انتخابات برایش برگزار شده و معنای دیگری ندارد. او تاکید کرد: ممکن ‏است شما از مجموعه شرایط و عملکرد ‏سیستم مستقر رضایت نداشته باشید و یا با بسیاری از ‏مسائل مخالف باشید؛ اما در یک مقطع، درباره یک موضوع، ‏بین چند گزینه‌ای که معرفی ‏شده است، به شما حق انتخاب می‌دهند. در این شرایط اگر رفتید و یکی از آن ‏گزینه‌ها را ‏انتخاب کردید، معنایش تأیید همه شرایط و وضعیت نیست.