نجفی، قالیباف را به مناظره طلبید

آرمان: شهردار به‌ویژه اگر شهردار تهران باشد از اهمیت ویژ‌‌ه‌ای برخوردار است و این اهمیت زمانی پررنگ شد که در هر دوره موضوعی برای شهردار وقت پیش آمد که نامش ماندگار شد. به عنوان مثال در دوره کرباسچی بود که بحث تخلفات او در جایگاه شهردار مطرح و جلساتی برای رسیدگی به آن برگزار شد. پس از کرباسچی دو دوره شهرداری الویری و ملک مدنی آنچنان با حاشیه همراه نبود اما حضور احمدی‌نژاد در شهرداری به مدت 26 ماه خطی بر بی‌حاشیه بودن شهرداری تهران کشید. 13 شهریور 84 قالیباف بر کرسی احمدی‌نژاد نشست و به مدت 12 سال این کرسی را ترک نکرد. ظاهرا شهرداران اصولگرا با هدف رسیدن به پاستور وارد بهشت می‌شدند چرا که قالیباف هم دو دوره کاندیدای ورود به ریاست جمهوری شد که شانس و اقبال احمدی‌نژاد را نداشت. اگر چه خروج احمدی‌نژاد از بهشت و نشستن او بر کرسی ریاست جمهوری چنان بود که فرصت بررسی کارنامه‌اش در بهشت فراهم نشد اما پایان دوره حضور قالیباف در شهرداری که به سبب پیروزی لیست اصلاح‌طلب امید در شورای شهر محقق شد با حواشی زیادی همراه است؛ به‌ویژه پیرامون بررسی عملکرد 12 ساله او در بهشت. طبیعی است برخی مسئولان که پس از پایان دوره خود با پرسش‌هایی مواجه می‌شوند، برای فرار از پاسخگویی به طرح موضوعاتی می‌پردازند که افکار عمومی را از بحث اصلی منحرف کنند.
افتتاح در روزهای پایانی
روزهای پایانی حضور قالیباف در شهرداری بود که خط 7 مترو تهران افتتاح شد؛ این افتتاح با انتقادات زیادی مواجه شد، چنان‌که رحمت‌ا... حافظی عضو شورای شهر چهارم گفت: «دو روز قبل معاون عملیات ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نامه می‌نویسد و می‌گوید ورود مسافر به‌ این خط با مخاطرات و ریسک زیادی روبه‌روست، به گونه‌ای که منجر به بحران می‌شود.» وی با بیان اینکه در روز افتتاح مدیر مرکز فرمان به مدیرعامل بهره‌برداری مترو نامه می‌زند و می‌گوید شرایط خط 7 برای عملیات مسافرگیری ایمن نیست و تردد قطار باید آزمایشی و مانوری باشد، گفت: «مدیر مرکز در نامه‌اش نوشته در صورت مشکل، امداد غیرممکن خواهد بود و رونوشت نامه به سازمان بازرسی و حراست شهرداری نیز ارسال شده و در این بین نامه‌ای دارم که نشان می‌دهد مهندس کیفیت و ایمنی مترو دو روز قبل از افتتاح اعلام می‌کند امکان بهره‌برداری ایمن خط محقق نشده است.» 27 خرداد قالیباف در مقام پاسخ به انتقادات بر آمد و با اشاره به حواشی خط 7 مترو با بیان اینکه سیاه‌نمایی کردن کارها بی‌انصافی است، تصریح کرد: «‌اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست، بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است.» و مهدی چمران، رئیس شورای شهر چهارم نیز در مقام دفاع‌از قالیباف بر آمد و گفت: «آن استانداردی که می‌بایست در خط 7 رعایت می‌شد، رعایت شده است.» اما در هفتم آبان و با حضور نجفی بر کرسی شهرداری، روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران اعلام کرد: «خط 7 مترو تهران به علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، از روز دوشنبه هشتم آبان 1396 تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود.»
قالیباف: سیاسی کاری است


29 آبان قالیباف در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ناایمن بودن خط هفت مترو و تعطیلی آن گفت: «در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کاری سیاسی است در حالی که خط شش همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد.» محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام آمادگی برای مناظره با قالیباف که تعطیلی خط 7 مترو را کار سیاسی عنوان کرده بود، ‌گفت: «قطعا مدیریت جدید شهرداری تهران نه فقط برای ایمنی و سلامتی مردم، بلکه برای آرامش ذهنی جامعه هم اهمیت قائل است. اگر چنین اولویتی مطرح نبود آسان‌تر بود در همان هفته آغازین شروع کار به استناد مکاتبه وزارت کشور، اعلام نظر محرمانه نهادهای نظارتی و تذکرات پی‌درپی اعضای محترم شورای شهر، خط 7 را تعطیل کنیم.» محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم درباره تعطیلی خط ۷ نیز با بیان اینکه موضوع ناایمن بودن خط ۷ توسط شورا و شهرداری به طور مشترک بررسی شد، به ایسنا اظهار داشت: «به دلیل آنکه رئیس شورای شهر هستم چهره سیاسی محسوب شده و نباید موضوع خط ۷ را سیاسی کنیم. پس بروید از مسئولان امر به خصوص مشاور طرح سوال کنید که شنیده‌ام حاضر نبوده به دلیل ناایمن بودن خط، بهره برداری از آن را تایید کند.»
دعوت به مناظره
یاران قالیباف خطرات فعالیت خط 7 مترو را نپذیرفتند و سعی کردند تا با سیاسی خواندن آن به فضاسازی علیه نجفی بپردازند که البته شهردار تهران راهکار مواجهه با این فضاسازی‌ها را می‌دانست. بنابراین شهردار تهران، محمدباقر قالیباف را درباره تعطیلی خط 7 به مناظره دعوت کرد. محمدعلی نجفی درخصوص اظهارات اخیر قالیباف مبنی براینکه تعطیلی خط ۷ مترو کاری سیاسی بوده، گفت: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری توضیحاتی در این رابطه، ارائه و پیشنهاد خوبی هم مطرح کرد. وی افزود: من هم می‌گویم برای اینکه موضوع شفاف شود و مردم دقیقا در جریان قرار بگیرند، آقای قالیباف در هر دانشگاهی که مورد علاقه‌شان است حضور پیدا کنند تا مناظره‌ای در حضور مردم و رسانه‌ها انجام شود. شهردار تهران تاکید کرد: در این مناظره دلایل ما برای تعطیلی این خط و دلایل ایشان برای عدم تعطیلی بیان شود و اگر ایشان واقعا فکر می‌کنند ما از نظر کارشناسی اشتباه می‌کنیم یا خدایی ناکرده کار سیاسی کردیم، بهترین راه برای اثبات، برگزاری مناظره است.