دانشگاهي كه آزاد نيست

آرمان - مطهره شفیعی: روز گذشته شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که چنین بود:«هیچ اصلاح‌طلبی حق سخنرانی در دانشگاه آزاد ندارد. دانشگاه آزاد در دستورالعملی کلی فهرست صد نفره‌ای از سخنرانان مورد تایید جهت حضور در مراسم ۱۶آذر را برای تمامی واحدها ارسال کرده است. در این فهرست نام هیچ اصلاح‌طلبی به چشم نمی‌خورد و در عوض چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و چهره‌های تندروی اصولگرا در این فهرست حضور دارند. دانشگاه آزاد از زمان روی کار آمدن ولایتی در حرکتی پرشتاب از روند اعتدالی سالیان گذشته فاصله گرفته و در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای قدرت اصولگرایان تندرو است.» بی‌تردید شرایط دانشگاه آزاد در زمان حیات آیت‌ا...‌هاشمی با پس از آن تفاوت‌هایی داشته است چرا که‌آیت‌‌ا... معتقد به پرورش جوانان در میدان مستقل و با تدبیر خودشان و نه دستور مدیران دانشگاهی بود. آیت‌ا... قائل به‌ایجاد محدودیت‌های فراقانونی برای دانشجویان و دانشگاهیان نبود اما پس از رحلت ایشان همگان نظاره‌گر هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد بودند چرا که برخی تداوم تفکر آیت‌ا...‌هاشمی از سوی نزدیکان ایشان در دانشگاه آزاد را به ضرر ترویج تفکر خود می‌دانستند بنابراین در وهله نخست حمید میرزاده رئیس این دانشگاه و در مراحل بعدی یاسر هاشمی هم از دفترریاست هیات امنای این دانشگاه برکنار شد. یاسر هاشمی نگرانی خود را از روند حذفی که در دانشگاه آزاد پیش گرفته شده بود اعلام و آن را بر خلاف منش پدرش دانسته بود. سیدطه هاشمی هم که حذف یاران آیت‌ا... را شاهد بود ماندن را صلاح ندانست و استعفا داد.
ولایتی نامتوازن در مسیر آیت‌ا...
بی‌تردید ولایتی نتوانست سیاست‌های مدنظر آیت‌ا...‌هاشمی را در دانشگاه آزاد ادامه دهد و به نوعی اسیر حاشیه‌ها و برنامه‌های دلواپسانی شد که در زمان حیات آیت‌ا...‌هاشمی نتوانستند به اهداف خود در مسیر تضعیف دانشگاه ازاد و کمرنگ کردن اندیشه‌ایت‌ا... برسند. سیاست آیت‌ا...‌هاشمی جذب مخالفان و تبدیل آنان به موافقان کشور بود یعنی هیچگاه قائل به رفتار حذفی نبود اما آقای ولایتی ظاهرا این سیاست را بر نمی‌تابید و در ابتدا از مسیر دیگری وارد شد چنانکه گفته است:« بعضی از اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی طوری حرف می‌زنند که انگار ضدانقلاب سر کلاس است، به‌صراحت می‌گویم که‌اینها را قبول نداریم و نمی‌پذیریم کسی در این دانشگاه حرف ضدنظام بزند. هر کسی که می‌خواهد با ما همکاری کند باید به ملیت‌مان‌، قانون اساسی و حکومت احترام بگذارد و جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد. تبلیغ ضدانقلاب و ضداسلام نباید در کلاس‌های ما باشد.» آیت ا... هاشمی اما هیچگاه درباره اساتید دانشگاه‌ها اینگونه سخن نمی‌گفت البته‌این تفکر بعدتر از سوی دلواپسان جوان‌تر پیگیری شد به نحوی که سایت‌های دلواپس اخیرا مطالبی را در تخطئه دانشگاه آزاد آغاز کردند که هدفشان سرگرم کردن دلسوزان به امور فرعی دانشگاه آزاد است به عنوان نمونه سایت‌های دلواپس درباره فضای فرهنگی دانشگاه‌ها آورده‌اند:« انگار دانشگاه آزاد تحت سیطره خاندان هاشمی از این قاعده مستثنی بودند و اردوهای مختلط هنوز در برخی واحدها به قوت خود باقی بود و حتی بعد از سخنان و اخطار رهبری نیز با برگزار کنندگان این اردوها برخوردی صورت نگرفت. اما نکته آنجایی حساس و عجیب‌تر می‌شود که لیدر این اردوها این بار نه تنها دانشجویان نیستند بلکه برخی از اعضای هیات علمی با پوششی دون شئونات اسلامی اقدام به برگزاری اردوهای مختلط کردند که متاسفانه هیچگونه برخوردی با اینگونه رفتارهای ضد دینی و در جهت مخالف مصالح نظام و کشور انجام نشد. حال با تغییر مدیریت کلان در دانشگاه آزاد از جناب آقای دکتر ولایتی و دکتر فرهادرهبر انتظار می‌رود ضمن اخراج اینچنین افراد از عضویت هیات علمی، روسای واحدی که بی‌تفاوت از کنار این مسائل گذشتند را ماخذه و عزل نمایند»
سکوت ولایتی کمک به دلواپسان است


پر واضح است که تداوم شیوه حذف و برخورد با منتقدان نه تنها سودی برای دانشگاه آزاد و پیشرفت دانشجویان ندارد بلکه زحمات موسسان این دانشگاه را بی‌نتیجه باقی خواهد گذاشت. شهریور ماه سال جاری بود که ولایتی در جایگاه رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت:« این دانشگاه با دارا بودن زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌های انسانی ارزشمند می‌تواند تا پایان سند چشم انداز 20 ساله نظام ( 1404) به تاثیرگذارترین و پیشرفته‌ترین مرکز آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام تبدیل شود» رسیدن به‌این مهم محقق نخواهد شد جز بازنگری در سیاست‌های دانشگاه که پس از رحلت آیت‌ا...‌هاشمی بدون در نظر گرفتن سبقه فعالیت این دانشگاه آغاز شده و موجی از نارضایتی را در میان دانشجویان و اساتید ایجاد کرده است. ولایتی نتوانست به شعارهای اعتدالی پایبند بماند و در حالی که انتظار است مانع حضور دلواپسان در میدان تصمیم‌سازی دانشگاه ازاد باشد با سکوت خود به نوعی با آنها همراهی می‌کند.