اتهام مالی تازه به حمید بقایی

آرمان- احسان اسقایی: احمدی‌نژادی‌ها هنوز هم اعتراض دارند، اعتراضی که البته چندان معمول و منطقی نیست. مدت‌هاست از آنها می‌پرسند که درآمدهای بی‌سابقه ارزی در دولت‌های نهم و دهم کجا هزینه شده و چرا با وجود آن درآمدهای افسانه‌ای نه‌ تنها مسائل اقتصادی حل نشده، بلکه شاخص‌های اقتصادی با سقوط سرسام آوری روبه‌رو شده‌ است. ماجرای دادگاهی شدن آنها سخن این روزها نیست، محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد به خاطر جرایم اقتصادی در زندان است. حمیدرضا بقایی نیز به اتهامات مختلفی از جمله جرایم مالی در حال محاکمه است. از سوی دیگر گفته می‌شود احمدی‌نژاد هم در دیوان محاسبات به اتهام جابه‌جایی ردیف‌های بودجه باید پاسخگو باشد.
مشایی در دادگاه
روزهای پایانی آبان ماه بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شد. او چند روز بعد به دادسرا مراجعه و قاضی پرونده برای مشایی قرار کفالت صادرکرد. دومین جلسه بازپرسی مشایی روز گذشته برگزار شد. ایلنا در مورد اتهامات مشایی نوشت: «اتهام او توهین به مقام معظم رهبری، تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اعلام شده است.» حال باید دید دادسرای رسانه بعد از بررسی اتهامات اسفندیار رحیم‌مشایی براساس کدام اتهامات برای او کیفرخواست صادر خواهد کرد. مشایی پیرامون اتهاماتش درکانال تلگرامی خود نوشت: «یک فهرست از اتهامات سیاسی در احضاریه برای من ارسال کرده‌اند که البته بین آنها، یک اتهام مالی هم وجود دارد که شاید از وجه سیاسی این احضاریه کم کند. اساسا بنده اهل توهین نیستم و به صراحت اعلام می‌کنم در زندگی‌ام به کسی توهین نکرده‌ام؛ چون برای انسان -فارغ از اعتقادات، باورها، نژاد، رنگ، موقعیت، شأن سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌اش- مقام شامخ قائل هستم و انسانیت یک هدیه الهی است.» همچنین مشایی به‌ایلنا در مورد وضعیت پرونده‌اش در دادسرا گفت: «جلسه امروز خوب و عالی بود. البته به مردم قول داده‌ام که گزارش جلسات را به آنها ارائه دهم.» رئیس دفتر رئیس دولت دهم در پاسخ به‌این پرسش که‌ آیا برای او قراری نیز صادر شده است، اظهار کرد: «هیچ قراری برایم صادر نشد.» اودر مورد اینکه جلسه بعدی بازپرسی چه خواهد بود، گفت: « قرار است زمان جلسه بعدی را ابلاغ کنند.»
باز هم‌تهدید


از سوی دیگر شب گذشته رحیم مشایی همچون سخنان این روزهای محمود احمدی نژاد اظهاراتی داشت که نشان داد حاضر است به اقداماتی دست بزند تا بلکه به زندان نرود. برخی آگاهان معتقدند در آن روزها این حاشیه‌نشینان با اقدامات خود شرایط نامطلوب اقتصادی را برای کشور رقم زدند و اکنون نیز نه تنها حاضربه پاسخگویی نیستند، بلکه خود را مصون از هرگونه خطا می‌دانند. این درحالی است که هر ازگاهی یکی از نمایندگان مجلس ابعادی از اتهامات نزدیکان رئیس جمهور سابق را در رسانه‌ها اعلام می‌کنند و از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد نیز برابر با رأی دیوان محاسبات کل کشور متخلف شناخته شده و احتمال اجرای مجازات اداری و حتی در صورت تصمیم نمایندگان مجلس این امکان وجود دارد که پرونده او به دستگاه قضا ارسال شود.
افشاگری نماینده اصولگرا
روز گذشته اما ابعاد دیگری از پرونده یار نزدیک احمدی‌نژاد توسط نماینده اصولگرای مجلس افشا شد. در این رابطه، محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خانه‌ ملت، درباره تخلفات حمیدرضا بقایی اظهار کرد: جریان انحرافی حامی محمود احمدی‌نژاد همچنان به رفتارهای انحرافی خود ادامه می‌دهد اما به‌رغم مصاحبه‌ها و شعارهایی که سر می‌دهند، تخلفات آقای بقایی کاملا محرز است. او در ادامه تخلفات دیگری از حمیدرضا بقایی را یادآوری و بر ارائه پاسخ از سوی وی تاکید کرد و گفت: تکلیف برداشت ۱۶ میلیارد تومانی غیر قانونی از بیت‌المال و واریز آن به حساب شخصی یکی از بنیانگذاران دانشگاه ‌ایرانیان و ذخیره ۲میلیارد تومان در صندوق امانت بانک ملی در سال۹۰ باید به صورت شفاف تعیین شود. این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: همچنین تعداد بسیاری کارت هدیه از صندوق خودرو شخصی او پیدا شد که منشأ آنها باید مشخص شود. ۳ میلیون و حدود ۷۰۰ هزار یورو از کنفرانس جنبش عدم تعهدها به اضافه حدود ۵۳۰هزار دلار مفقود شده که آخرین بار حسب اظهار یکی از عوامل در اختیار حمیدرضا بقایی بوده است. و نحوه هزینه‌ کرد این منابع باید مشخص شود. عضو کمیسیون قضائی مجلس یادآور شد: علاوه بر این بقایی در خصوص خبر آقای جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی در رابطه با خروج مبلغ سنگینی از کشور توسط وی نیز باید پاسخ دهند؛ همچنین، اسناد دیگری نیز در ارتباط ایشان با جاسوس‌ها و نفوذ جاسوسان در بیوت در دست و موجود است.
در نهایت...
حال باید دید در روزهای آینده با توجه به رسیدگی به جرایم بقایی در دادگاه و همچنین بررسی اتهامات رحیم مشایی در دادسرا چه شرایط جدیدی به وجود می‌‌آید.