احمدي نژاد دست به دامان شمخاني

آرمان - مطهره شفیعی: دیروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد؛ جلسه‌ای که به ریاست آیت‌ا... هاشمی شاهرودی و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی بود، اما لنز دوربین‌ها به یک سمت توجه ویژه‌ای داشت که آن هم صندلی‌ای بود که محمود احمدی‌نژاد بر روی آن نشست. سمت راست او دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سمت چپ او آیت‌ا... شبستری قرار داشتند. در تصویری که‌ ایسنا منتشر کرده، گویی شمخانی موضوعی را به احمدی‌نژاد گفته، اما او به سقف نگاه می‌کند و همین رفتار سبب تعجب آیت‌ا... شبستری هم شده است.
جهت دوربین‌ها
احمدی‌نژاد از همان زمانی که عزم ورود به پاستور کرد تا امروز، عاری از حاشیه نبوده است. از رفتارهای عجیبش در سفرهای خارجی در کسوت رئیس جمهور تا حمایت‌هایش از یاران بست‌نشین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی. دیروز حضور مشایی در دادسرا همزمان با حضور احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که نگاه‌ها را معطوف به رئیس دولت‌های نهم و دهم کرد. این توجه زمانی بیشتر شد که گفت‌وگوهایی میان او و شمخانی انجام شد، گفت‌وگوهایی که از چهره احمدی‌نژاد می‌توان این گمانه را مطرح کرد که در راستای پرونده‌های قضائی خود و یارانش از جمله مشایی، بقایی و جوانفکر بوده است. گمانه‌ دیگری که می‌توان مطرح کرد در این راستاست که احمدی‌نژاد گلایه‌هایی از برخی مسئولان داشته و با شمخانی از دلیل طرح این موضوعات در فضای مجازی صحبت کرده است.
پادرمیانی


یک گمانه دیگر هم قابل طرح است و آن هم درخواست پادرمیانی احمدی‌نژاد از شمخانی برای حذف نشدن از ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چرا که لزوم حذف احمدی‌نژاد از این مجمع موضوعی است که بارها از سوی افراد مختلف مطرح شده است، مانند غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس که چندی پیش با بیان اینکه در زمان صدور حکم عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، تخلفات رئیس دولت‌های نهم و دهم کشف نشده بود، به ایلنا گفت: «باتوجه به اثبات این تخلفات لازم است احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود. معمولا برخوردی که با این تخلفات می‌شود همان انفصال از خدمات دولتی است و با این حساب احمدی‌نژاد باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود.»
11 حکم قطعی
شاید پرسیده شود که تخلفات احمدی‌‌نژاد چیست که پاسخ آن را عضو کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم چنین بیان کرد: «طبق اخباری که از منابع موثق به من رسیده، 11 حکم قطعی علیه احمدی‎نژاد صادر شده است؛ پس بست‎نشینی فرافکنی و فرار رو به جلوست برای مبرا شدن از این اتهامات. تا امروز مکررا از احمدی‌نژاد خواسته شده که پاسخگوی اتهاماتش باشد.» خبرآنلاین نوشت؛ سیدفاضل موسوی ضمن انتقاد به شیوه اعتراض احمدی‌نژاد و حلقه یارانش مبنی بر بست نشینی در حرم عبدالعظیم، از بدهکاری‌های او به مردم و دستگاه قضا سخن گفت و نوشت: «احمدی‌نژاد باید اول فکری به حال بدهکاری‌اش بکند، بعد به دادخواهی بپردازد! طبق اخباری که از منابع موثق به من رسیده، 11 حکم قطعی علیه ‌ایشان صادر شده است؛ پس بست‎نشینی فرافکنی و فرار رو به جلوست برای مبرا شدن از این اتهامات. تا امروز مکررا از احمدی‌نژاد خواسته شده که پاسخگوی اتهاماتش باشد. حالا سیستم قضائی قانونا او و یارانش را احضار کرده، آنها هم باید بروند و به سیستم قضائی پاسخگو باشند. وقتی از این کار سر باز می‎زنند، می‎توان برداشت کرد که کلا سیستم را قبول ندارند و گرنه چه ‌ایرادی دارد که در دادگاه حرفشان را بزنند؟» او ادامه داد: «امروز به لطف رسانه‎های متعدد مجازی و حقیقی، مردم آگاهی داریم؛ این مسائلی که از سمت احمدی‌نژاد مطرح می‌شود اصلا پایه و اساس ندارد. کسی که عضو مجمع تشخیص مصلحت است می‌تواند بدون جنجال و با رایزنی، انتقادات خود را عنوان کند. البته اگر واقعا تخطی صورت گرفته باشد.»
نهی رهبر انقلاب
در پنجم مهر 95 مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه‌ فرمودند: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح کشور گفتم که صلاح نمی‌دانیم شما در فلان قضیه شرکت کنید... اگر توی این مقوله وارد شدید، در کشور دوقطبی ایجاد می‌شود، خیلی ساده است. ما این توصیه را به یکی از آقایان کردیم. خب؛ حالا این مایه‌ اختلاف بشود بین برادران مومن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب؛ حالا این هم پشت بلندگو»؛ یک روز پس از آن بود که نامه‌ای با امضای احمدی‌نژاد منتشر شد که در آن آمده بود: «همان‌گونه که مستحضر هستید، در دیدار مورخ نهم شهریور سال جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم. پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم. ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم» اما در کمال شگفتی او با فراموش کردن توصیه رهبر انقلاب و آنچه در نامه خود نوشته بود، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 ثبت‌نام کرد و گفت: «رهبری من را نهی نکردند، گفتند نیایید بهتر است. ایشان سفارش کردند در انتخابات شرکت نکنم، من هم پذیرفتم و توصیه‌ ایشان به معنای نهی نبود.» تصور می‌شود آنچه دیروز میان احمدی‌نژاد و شمخانی گذشت پنهان نخواهد ماند و به زودی عیان می‌شود که درخواست رئیس دولت‌های نهم ودهم از دبیر شورای عالی امنیت ملی چه بوده است.