در پهناورترین استان جنوب شرقی ایران زلزله ای 1/6 ریشتری رخ داد کرمان دوباره روی خط زلزله

گروه جامعه - زلزله‏ 1/6ریشتری در ساعت6 و 2دقیقه صبح دیروز بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند. شدت این زمین‏لرزه به حدی بود که تقریبا در تمام نقاط استان احساس شد و کانون آن در 36کیلومتری شهرستان هُجدک و 60کیلومتری کرمان قرار داشت. پس از این زلزله بیش از ۴۳پس‌لرزه رخ داد که بیشترین آن 5/5ریشتر و کمترین آن 3/2ریشتر بود. به‌دنبال این حادثه فقط به منازل مسکونی خسارت وارد شده و تا لحظه نگارش این گزارش، خبری مبنی بر فوت حتی یک نفر هم گزارش نشده است. بنا بر گزارش پزشکی‌قانونی در این زلزله ۵۱نفر مصدوم که ۴۱نفر آنها به صورت سرپایی درمان شده‏‏اند.
دستور رئیس‌جمهوری به وزیر کشور
در همان ساعات ابتدایی وقوع این زلزله، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورهای لازم را به‌منظور امدادرسانی و کمک به زلزله‏زدگان صادر کرد. به دنبال دستور رئیس‌جمهوری، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان اعزام بالگرد، آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله‌زده و یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به‌عنوان اولویت‌های اقدامات اولیه مسئولان مورد تاکید قرار داد.
هُجدک بیشترین خسارت را دیده است


در ادامه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم از پرواز 2بالگرد بر فراز مناطق زلزله‏زده کرمان خبر داد تا عملیات رصد و ارزیابی و همچنین امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود. اسماعیل نجار به ایسنا گفت: در این جلسه که دقایقی پس از وقوع زمین‌لرزه برگزار شد، تمامی تیم‏های امدادی، خدماتی و انتظامی به حالت آماده‌باش درآمدند. وی با بیان اینکه منطقه هُجدک بیشترین خسارت را در زلزله دیده است، افزود: گزارش تیم‏های اعزامی به مناطق زلزله‏زده حاکی از این است که دیوار تعدادی از واحدهای روستایی ترک خورده و بعضا ریزش کرده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه چندین راس دام متعلق به ساکنان مناطق زلزله‏زده در زیرآوار تلف شده است، افزود: تمهیدات لازم برای خارج کردن لاشه این حیوانات از زیرآوار انجام شده است. وی با اشاره به وقوع پس‌لرزه‏های متعدد پس از وقوع زلزله 1/6ریشتری نیز گفت: بزرگترین این پس‌لرزه‌ها 5/5ریشتر قدرت داشته و همین موارد نیز باعث ترس ساکنان مناطق زلزله‌زده شده است.
۷۰روستا زلزله را حس کردند
به دنبال وقوع این زلزله، استاندار کرمان از ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان مردم در مناطق زلزله‏زده این استان خبر داد. علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کرمان، به ایلنا گفت: ستاد مدیریت بحران نیز از همان دقایق اولیه پس از زلزله تشکیل شد. از ۷۰روستایی که این زلزله را حس کردند هیچ تلفاتی نداشتیم. وی افزود: بنیاد مسکن در حال آمارگیری از وضعیت خانه‌های مناطق زلزله‏زده است. در حال حاضر ۱۴اکیپ هلال‏احمر در منطقه حضور دارند. استاندار کرمان اضافه کرد: با وجود اسکان موقت مردم در اردوگاه، در صورت نیاز به خانواده‏ها چادر داده می‏شود. علاوه‌بر آن امکانات هلال‏احمر نیز در حال توزیع است.
اسکان اضطراری در روستاها
از سوی دیگر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‏احمر با اشاره به امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کرمان گفت: چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتند که با هماهنگی‏های انجام شده اسکان اضطراری آنها در دستورکار قرار گرفت. مرتضی سلیمی تاکید کرد: ارزیابی70روستا به پایان رسیده و توزیع اقلام موجود در منطقه با نظر استاندار و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان به صورت اردوگاهی در هر روستا آغاز شده که اقلام در روستاهای متفرقه هم برحسب دستور توزیع شده است. وی ادامه داد: ۹تیم ارزیاب ۲۶روستا را ارزیابی کردند و روستاهایی که احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتند، ساماندهی شدند. همچنین از 2تیم سگ‌های زنده‏یاب جستجوگر و 2فروند بالگرد نیز استفاده کردیم که این بالگردها کمک بسیاری کردند تا بتوانیم در سریع‏ترین زمان ممکن ارزیابی‏ها را از مناطق زلزله‏زده انجام دهیم.
نگرانی از سرمازدگی مردم
اما براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، دمای هوای استان کرمان رو به سردی می‏رود. طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی، دمای هوای این استان تا روز دوشنبه بین چهار تا هفت درجه کاهش می‏یابد و در این مدت در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید در ایـن مناطق پیش‏بینی می‏شود. در این میان سرپرست اورژانس کشور هم مهم‌ترین دغدغه مردم را سرمازدگی عنوان کرد و به فارس گفت:۱۰تیم ارزیابی درمان از پایگاه‏ها و مراکز اورژانس شهداد، اندوه جرد، سیرچ، گلباف، هِروز، راور، چترود و کوهپایه کرمان از همان لحظه اول به مناطق اعزام شدند. اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس نیز به صورت فعال و در حالت آماده‌باش قرار گرفت و بیمارستان‌های باهنر، افضلی‌پور و علی‌بن‏ابی‏طالب برای پذیرش مصدومان زمین‏لرزه تخلیه شده‌اند.
وی اضافه کرد: طبق گزارش تیم‌های ارزیابی بیشترین تخریب مربوط به روستای گَوَرک، روستای هفتاد میش و روستای گَسک از بخش کوهساران راور کرمان بوده است. منازل تخریب شده خالی از سکنه بودند و 6راس دام در روستای گَوَرک تلف شده‌اند. کولیوند با اشاره به اعزام تیم ارزیابی بهداشت و مبارزه با بیماری ها به مناطق زلزله‏زده، توضیح داد: تاکنون به شبکه آبرسانی آسیبی وارد نشده است و مهم‌ترین دغدغه، احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی است که مردم از ترس خارج از منزل حضور دارند.
کارگروهی برای بررسی خسارات مدارس
پس از این حادثه، رئیس سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور دستور داد کارگروهی فنی و مهندسی برای ارزیابی خسارات احتمالی وارد شده به مدارس این استان تشکیل شود.
محمدتقی نظرپور با تاکید بر اهمیت این مسئله تصریح کرد: از مدیرکل نوسازی مدارس کرمان در خواست کردیم یک تیم ارزیابی متشکل از مهندسان، هر چه سریع‌تر به مناطق مختلف این استان اعزام شوند و گزارش دقیقی از وضعیت فضاهای آموزشی به رئیس سازمان اعلام کنند. همچنین براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نوسازی مدارس کشور،‌ تیم‌های ارزیابی نوسازی مدارس استان از ساعات اولیه حادثه به مناطق زلزله‌زده شهرستان راور، شهداد، بخش هجدک و گورک و...اعزام شده و گزارش‏های خود را ارسال می‌کنند. ارزیابی‌های اولیه نشان می‏دهد به فضاهای آموزشی این مناطق آسیب چندانی وارد نشده است.
خسارت به ۱۵۰۰ واحد مسکونی
از سوی دیگر، مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: تخمین می‌زنیم که به حدود ۱۵۰۰واحد مسکونی خسارت وارد شده است. علی‌اکبر سلطانی‌نژاد اظهار کرد: بعد از زلزله زرند در یک دهه اخیر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای استان به خوبی انجام شده بنابراین در این زلزله خسارات بسیار پایین بود و تخریب فقط در واحدهای مسکونی یا دامی صورت گرفته است.
اعلام آماده‏باش به پنج استان
به گفته رئیس سازمان امداد و نجات، به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان‏وبلوچستان، یزد، هرمزگان و فارس اعلام شده تا در آماده‌باش باشند. تاکنون ١٢روستا ارزیابی شده‌ که این بررسی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با ١٢٢خانوار و حدود ۶٢٢نفر سکنه ٣٠تا ٧٠در صد تخریب داشته ‌است. سلیمی توضیح داد: محموله‌های چادر و پتو نایلون پوششی و چادر از سازمان امداد و نجات و استان‏های هرمزگان خراسان‌جنوبی، سیستان‏وبلوچستان و فارس در حال بارگیری و ارسال به منطقه است.
اعلام آمادگی ارتش و سپاه
از طرف دیگر، سخنگوی ارتش نیز از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌های مستقر در استان کرمان از سوی فرمانده کل ارتش برای هرگونه کمک‌رسانی در مناطق زلزله‏زده این استان خبر داد. سرتیپ دوم تقی‌خانی به ایسنا گفت: پس از دستور فرماندهی کل ارتش و متعاقبا آمادگی کامل نیروی‌زمینی، امدادرسانی توسط پایگاه هوانیروز کرمان، مرکز آموزش سربازی «05» و همچنین گروه‌های مهندسی مستقر در کرمان و بیمارستان منطقه‌ای ارتش انجام خواهد شد. همچنین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله را باید دستگاه مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، افزود: هر کجا که مسئولان نیاز به کمک داشته باشند، سپاه آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده هجدک کرمان را دارد. سردارغلامعلی ابوحمزه گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه گروه‌هایی از سپاه به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.
تردد عادی در جاده‌ها
نقشه‌های مرکز مدیریت راه‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر مشکل خاصی در رفت‏وآمد و تردد در جاده‌های اصلی استان کرمان وجود ندارد و به جز چند ترافیک نیمه‏سنگین مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد. در کنار راه‌های اصلی یکی ‌دیگر از نگرانی‌ها در این زمینه ضربه خوردن و خسارت دیدن جاده‌های روستایی است که معاون وزیر راه و شهرسازی تاثیر جدی زلزله بر آنها را رد می‌کند. سیدحسین میرشفیع به مهر توضیح داد: در حال حاضرهیچ مشکل خاصی در راه‌های روستایی استان کرمان گزارش نشده است. وی اعلام کرد: البته باید این موضوع را در نظر داشت که هنوز برخی از راه‌های روستایی این استان آسفالت نیستند که مربوط به روستاهای کوچک می‌شود اما به طور کلی وضعیت راه‏های روستایی استان کرمان نیز عادی گزارش می‌شود.
تخریب90درصد قنوات منطقه
در این میان، سیدمصطفی آیت‏اللهی موسوی، جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز با اشاره به اینکه 68روستای بخش کوهساران، 10هزار نفر جمعیت دارای سکنه دارند، افزود: در این منطقه بیش از 108چشمه و قنات وجود دارد که 90درصد قنوات در اثر زلزله اخیر ریزش کرده‏اند که در بازدید میدانی عوامل جهاد کشاورزی، لایه‏‌روبی قنوات انجام می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‎الله مصباح‎: اکنون انحراف رفتار را در احمدی‌نژاد می بینم «ابتکار» به مناسبت «روزمجلس» گزارش می دهد آیا مجلس در راس امور است؟ پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه ایران در جام جهانی شدند شاگردان کی روش در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸ محمدعلی وکیلی ازبقایی تابقالی سیاسی ! در پهناورترین استان جنوب شرقی ایران زلزله ای 1/6 ریشتری رخ داد کرمان دوباره روی خط زلزله چرا تعداد زیاد تشکل های مردم نهاد صنایع دستی نتوانسته به رونق آن کمک کند؟ جدایی سمن ها از سازمان گفت‌و‌گوی «ابتکار» با خواهران منصوریان درباره مستند «صفر تا سکو» زندگی ما به جوانان امید می‌دهد «ابتکار» از وضعیت بازار سرمایه در هفته اول آذر گزارش می‌دهد صعود دسته جمعی پس از 4 سال پیشنهاد پزشکیان مبنی بر برگزاری علنی جلسات دادگاه بقایی مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با«ابتکار»: فقط اجازه سفر به قم و تهران را دارم نوبخت خبر داد دستور رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات حوزه سلامت فعالان سیاسی بررسی کردند «راز سکوت» اصولگرایان رضا ضراب، جعبه سیاه قرن