گفت‌و‌گوی «ابتکار» با خواهران منصوریان درباره مستند «صفر تا سکو» زندگی ما به جوانان امید می‌دهد

فاطمه رنج‌اندیش
داستان زندگی خواهران منصوریان قهرمانان ووشوی ایران این روزها روی پرده‌های سینما کشور اکران شده است. «صفر تا سکو» که روایت متفاوتی از زندگی ورزشی و شخصی این قهرمانان است به کارگردانی سحر مصیبی نخستین بار در جشنواره حقیقت نمایش داده شد. «صفر تا سکو» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره حقیقت بود و حالا در اکران عمومی با استقبال چشمگیری مواجه شده است. در نخستین روزهای اکران فیلم با الهه و سهیلا منصوریان درباره روند ساخت «صفر تا سکو» گفت‌و‌گو کردیم. آن‌ها از ترسشان برای به تصویر کشیدن مشکلات زندگیشان گفتند و اینکه هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند ماحصل سه سال فیلمبرداری گروه «صفر تا سکو» آنقدر هیجان‌انگیز شود.
از آنجایی که قبلا با خانم مصیبی آشنا بودید، پیشنهاد ساخت مستندی از زندگی شما از طرف خودشان مطرح شد؟
الهه: من با خانم مصیبی از قبل آشنا بودیم، بنابراین خودشان پیشنهاد دادند که زندگی‌مان ساخته شود. البته من فکر نمی‌کردم آنقدر جدی باشد.


از اینکه تمام بخش‌های زندگیتان روی پرده سینما برود و مردم آن را ببینند ترس نداشتید؟
الهه: به هر حال با اینکه در ایرانی چندان مشهور نبودیم و خیلی‌ها ما را نمی‌شناختند اما در بین اهالی ورزش و محل زندگیمان شناخته شده بودیم. همیشه فکر می‌کردم سختی‌ها و مشکلاتی که در زندگی سپری کردیم در شخصیت ورزشی ما تاثیرگذار خواهد داشت. احساس می‌کردم نوع زندگی ما در گذشته را نباید کسی بداند. چرا که در حال حاضر خوب زندگی می‌کنیم و دوست نداشتم مشکلاتم را برای کسی بازگو کنم. وقتی برای اولین بار دوستانم در جشنواره حقیقت فیلم «صفر تا سکو» را دیدند، یکی از دوستان صمیمی من گفت که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم آنقدر سختی کشیده باشید. می‌گفت همیشه فکر می‌کرد که بهترین زندگی را با شرایط مالی عالی دارید. همانطور که گفتم، دوستان صمیمی من هم از روند زندگیمان بی‌خبر بودند. هیچ‌وقت با کسی درد و دل نمی‌کردم. با خانم مصیبی هم در جریان همکاری در فیلم کوتاه «بدلکاران حرفه‌ای» که بازی کردم ، بین ما ارتباط خوبی برقرار شد. گاهی با او درد و دل می‌کردم. در همین راستا خانم مصیبی در جریان بخشی از زندگی ما قرار گرفت.
قبل از ساخت فیلم، خانم مصیبی در جریان تمام وجوح زندگی شما قرار گرفته گرفت؟ مواردی بود که در حال فیلمبرداری گفته باشید؟
الهه: تمام زندگیمان را قبل از شروع فیلم به خانم مصیبی گفته بودیم. در جریان فیلم اما اتفاقات دیگر رخ داد علاوه بر اینکه به زندگی گذشته ما پرداخته شد، به دلیل این‌که در جریان فیلم سه سال با ما زندگی کردند. مشکلات و سختی‌های ما را از نزدیک دیدند. در واقع هنوز هم در رفاه کامل نیستیم. اما گلایه‌ای نیست، راضی هستیم. با اینکه بعضی از اطرافیانمان می‌گویند باید به لحاظ رفاهی زندگی بهتری داشته باشیم.
خودتان از جایگاهی که در زندگی دارید، راضی هستید؟ به همه آنچه می‌خواستید، رسیده اید؟
الهه: در ورزش به بالاترین نقطه‌ رسیده‌ام و در زندگی شخصی خوشحالی مادرم را به دست آورده‌ام، پس راضی هستم اما توقع مردم بعد از تماشای «صفر تاسکو» این است که به جایگاه بهتری برسیم.
چطور متوجه این دیدگاه شدید که مردم توقع بیش‌تری از شما دارند؟
الهه: در مورادی از بعضی افراد شنیده‌ایم که با وجود این همه مدال که گرفته‌ایم، لابد حالا باید یک جزیره داشته باشید.(می‌خندد)
وقتی با خانواده مطرح کردید که فیلم « صفر تا سکو» از زندگی شما ساخته شود، مخالفت نکردند؟
الهه: برای مادرم سخت بودکه جلو دوربین بیاید و از مشکلاتش بگوید. این کاملا طبیعی است، ما هم همینطور بودیم. بالاخره تصمیم گرفتیم این فیلم ساخته شود تا زندگی ما به مردم و جوانان امید بدهد. بعد از ساخته شدن فیلم، مطمئن شدیم که کار درستی را انجام داده‌ایم. نه تنها دید مردم عوض نشد بلکه بهتر هم شد. حتی کسانی که پیش از آن جز رقیبانمان بودند با تماشای «صفر تا سکو» از دوستانمان شدند.
در چالش‌های سختی که در بخش‌هایی از زندگی ورزشی‌تان داشتید، حضور دوربین و فیلمبرداری، چقدر تحت تاثیر قرارتان می‌داد؟
اوایل جلوی دوربین خیلی راحت نبودم ولی به خاطر اینکه سه سال دوربین کنار ما بود، به مرور حضور عومل و دوربین را احساس نمی‌کرد، برایم عادی شده بود. حتی در بخش‌هایی که از مسابقه حذف شده بودم، وجود دوربین را احساس نکردم. تازه زمانی که فیلم را دیدم، متوجه شدم که این لحظات را فیلم گرفته‌اند. آنقدر ناراحت بودم که متوجه حضور عوامل نشدم.
از تماشای خودتان روی پرده سینما، لذت بردید؟ صحنه‌هایی وجود داشت که ترجیح می‌دادید در فیلم نباشد؟
سهیلا: هر بار که «صفر تاسکو» را می‌بینیم با صحنه‌هایی از آن خیلی خوشحالم و با صحنه‌های دیگری غمگین می‌شوم. واقعا راضی هستم. هیچ وقت فکر نمی‌کردم ماحصل سه سال فیلمبرداری اینگونه بشود. همیشه فکر می‌کردم این فیلم در نهایت یک مستند کوتاه است.
دنیای سینما با «صفر تا سکو» برایتان جذاب شده
است ؟دوست دارید که بیش‌تر مقابل دوربین بروید؟
سهیلا: الویت اصلی من ورزش است و نمی‌خواهم هیچ چیز مانع از ادامه هدفم شود. به هر حال من با ورزش بزرگ شده‌ام. اگرچه در کنار ورزش، بازیگری را هم دوست دارم. اتفاقا در فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» تجربه دستیاری کارگردانی دارم.
همه ما به نوعی سختی‌هایی را داشته‌ام که فکر می‌کنیم برای هیچ‌کس دیگر اتفاق نیفتاده است. نقطه عطف زندگی خواهران منصوریان که از این مشکلات پل ساختند تا به موفقیت برسند، چیست؟
تمام کسانی که اینطور فکر می‌کنند با تماشای «صفر تا سکو» متوجه می‌شوند که سختی‌های زندگی باعث نمی‌شود که کوتاه بیاییم یا به نوعی متوقف شویم. ما همیشه سعی کردیم تمام موانع را از سر راهمان برداریم و به هدفمان برسیم. ما انسان‌های توانایی داریم که به هر چیزی که تلاش کنیم، برسیم. اگرچه در شرایطی سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنیم که توانایی آن را نداشته‌ایم اما معتقدم که تلاش همه موانع را کنار می‌زند.
دوستان و آشنایانی که در جریان روند فیلمبرداری «صفر تا سکو» بودند، برای تماشای مستند «صفر تا سکو» مشتاق هستند؟
سهیلا: اکثر مردم شهرستان سمیرم همیشه با ما در تماس هستند و درباره اکران فیلم می‌پرسند. همچنین فرماندار سمیرم پیگیر اکران فیلم است. ما در سمیرم سینما بزرگی نداریم و «صفر تا سکو» اولین فیلمی است که در این سالن اکران می‌شود. مسئولان تلاش می‌کنند تا سینمای سمیرم به زودی آماده نمایش «صفر تا سکو» شود.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‎الله مصباح‎: اکنون انحراف رفتار را در احمدی‌نژاد می بینم «ابتکار» به مناسبت «روزمجلس» گزارش می دهد آیا مجلس در راس امور است؟ پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه ایران در جام جهانی شدند شاگردان کی روش در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸ محمدعلی وکیلی ازبقایی تابقالی سیاسی ! در پهناورترین استان جنوب شرقی ایران زلزله ای 1/6 ریشتری رخ داد کرمان دوباره روی خط زلزله چرا تعداد زیاد تشکل های مردم نهاد صنایع دستی نتوانسته به رونق آن کمک کند؟ جدایی سمن ها از سازمان گفت‌و‌گوی «ابتکار» با خواهران منصوریان درباره مستند «صفر تا سکو» زندگی ما به جوانان امید می‌دهد «ابتکار» از وضعیت بازار سرمایه در هفته اول آذر گزارش می‌دهد صعود دسته جمعی پس از 4 سال پیشنهاد پزشکیان مبنی بر برگزاری علنی جلسات دادگاه بقایی مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با«ابتکار»: فقط اجازه سفر به قم و تهران را دارم نوبخت خبر داد دستور رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات حوزه سلامت فعالان سیاسی بررسی کردند «راز سکوت» اصولگرایان رضا ضراب، جعبه سیاه قرن