«ابتکار» از وضعیت بازار سرمایه در هفته اول آذر گزارش می‌دهد صعود دسته جمعی پس از 4 سال

سمیرا ابراهیمی
در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران به کانال 91 هزار واحدی وارد شد. این موضوع در ادبیات فعالان بازار سرمایه با عنوان «شکست سقف تاریخی شاخص» یاد می شود. در واقع این میزان رشد از دی ماه سال 92 که شاخص کل شروع به ریزش کرد، دیگر رویت نشده و پس از 4 سال دوباره سود دهی در بورس را به منصه ظهور رسانده است.
رشد اخیر شاخص بورس به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نقطه روشنی برای بازار به شمار می رود، زیرا در کنار آن شاخص قیمت هم وزن نیز رو به رشد نهاده است. در واقع از این موضوع این چنین برداشت می شود که قیمت تمام سهام فعال در بازار به صورت همگام رو به صعود دارند، زیرا در شاخص هم وزن، سهم هر شرکت بدون توجه به کوچک و بزرگ بودن آن به یک اندازه اهمیت دارد.
شناخت وضعیت صنایع بورسی


حافظ عزیزی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که بعد از چهار سال انتظار، بالاخره شاخص کل با ورود به کانال 90 هزار واحدی شاهد رکوردشکنی و غلبه نماگرهای بازار بر
مقاومت های پیش روی خود بود.، در خصوص دلایل این رشد و وضعیت بازار گفت: افزایش قیمت های جهانی کالاها بالاخص در مواد معدنی و فلزاتی چون سرب و روی، مس، فولاد، منگنز، سنگ آهن، زغال سنگ و آلومینیوم که با افزایش 30 تا 80 درصدی در یک سال و نیم اخیر رو به رو شدند، زمینه افزایش نرخ فروش محصولات معدنی و فلزی را فراهم کرده است. افزایش نرخ ارزها در بازار، به خصوص دلار که از محدوده 3700 تومانی در ابتدای سال هم اکنون در محدوده 4100 تومانی است، در کنار افزایش 20 درصدی بهای نفت خام (از 50 دلار در هر بشکه نفت برنت به بیش از 60 دلار در حال حاضر) از جمله مواردی است که در این رشد تاثیر چشمگیر داشته‌است.
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از کاهش نرخ بهره بانکی از 20 درصد به 15 درصد نیز می‌توان به عنوان مهم‌ترین محرک‌ رکوردشکنی بورس تهران و شاخص یاد کرد، به طوری‌که هم اکنون شاهد بهبود و بازدهی مطلوب بازار سهام هستیم تا جایی که بازار سرمایه بازدهی بیش از 17 درصدی را از ابتدای سال جاری تا کنون تجربه کرده‌است.
عزیزی با مقایسه وضعیت فعلی بازار سهام با دوره‌های پیشین رونق، در ۲۰ سال اخیر، گفت: شرایط فعلی نشان می‌دهد بورس تهران هنوز پتانسیل صعود بیشتری دارد و نکته بسیار مهم دیگر این است که عدم رشد دسته‌جمعی صنایع بورسی حاکی از این است که رونق سهام به‌صورت هیجانی و صرفاً بر اساس فشار نقدینگی رخ نداده است.
وی در این باره توضیح داد: از 35 صنعت و گروه حاضر در بورس تهران، ۲۰ گروه با رشد و ۱۵ صنعت با افت شاخص خود مواجه شده‌اند. بنابراین حمایت عوامل بنیادین درصورت تداوم، می‌تواند نویدبخش دوره جدیدی از رونق در بازار سهام باشد.
این کارشناس در ادامه به بحث صنایع پیشتاز بورس پرداخت و گفت: بر خلاف انتظار فعالان بورس، با آنکه شاهد تحول خاصی در صنعت قند و شکر کشور نیستیم، اما بازدهی این صنعت در سال جاری بیش از هر بخش و گروه دیگری بوده است. گروه قندی‌ها با بازدهی بیش از 65.58 درصدی که به واسطه کشت چغندر پاییزه با اقبال مواجه شدند، مقام نخست بازدهی را از ابتدای سال جاری نصیب خود ساخته اند.
وی به دومین گروه پربازده یعنی محصولات کاغذی اشاره کرد و گفت: گروه محصولات کاغذی با آنکه گروه و صنعت کوچکی بوده و شامل بیش از چند سهم نمی شود ولی با کسب بازدهی 65.10 درصدی رتبه دوم بیشترین بازدهی بورس را از آن خود کرده است. افزایش بیش از 20 درصدی قیمت انواع کاغذ در بازار دلیل اصلی این امر شناسایی شده است.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه گروه‌ نفت و پالایش به عنوان سومین پیشتاز بازار با بازدهی 61.66 درصدی در تعقیب دو گروه اول و دوم، حرکت رو به جلویی را آغاز کرده که هنوز ادامه دارد. عزیزی در این باره گفت: افزایش بیش از 20 درصدی بهای نفت، افزایش 10 تا 12 درصدی ارزش دلار، افزایش کرک اسپرد نفت، افزایش تدریجی بهای نفت که موجودی اول دوره ارزانتر را برای پالایشگاه داران رقم زده است در کنار تغییر فرمول نرخ گذاری فروش فرآورده های ویژه (از قبیل وکیوم باتوم،لوبکات،آیزوریسایکل، حلال ها و ...) از نرخ دلار مبادلاتی به نرخ بازار آزاد از جمله دلایل بنیادی و مهم افزایش سودآوری شرکت های پالایشی به شمار می رود.
عزیزی در ادامه بررسی برترین صنایع پر بازده بازار افزود: گروه فلزات اساسی با رشد 51.71 درصدی در سال جاری رتبه چهارم بازدهی را از آن خود کرده اند که این رشد را مدیون افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی هستند. تولید کنندگان مواد معدنی و فلزاتی چون سرب و روی، مس، فولاد، منگنز، سنگ آهن، زغال سنگ و آلومینیوم طی یکسال اخیر با افزایش قیمت کم سابقه کالاها و محصولات شان روبرو بوده اند.
این کارشناس ارشد بازار با ذکر مثالی توضیح داد: طی سال جاری شاهد افزایش دو برابری قیمت شمش فولادی یا ورق گرم در بازارهای جهانی و داخلی بوده ایم. به تبع این امر، سود و قیمت سهام شرکتهای مزبور با جهش خوبی روبرو بوده است. فولاد مبارکه به عنوان شاخص و لیدر گروه فولادسازی طی 6 ماه اخیر بازدهی نزدیک به 100 درصدی را نصیب سهامداران خویش ساخته است.
عزیزی به گروه رایانه و انفورماتیک که در سال جاری با اقبال سهامداران رو به رو بودند، اشاره کرد و گفت: نمادهای این گروه که به عنوان شرکت های دانش بنیان نامگذاری شده اند، با آنکه از ابتدای سال جاری تا کنون به طور میانگین بیش از 39.90 درصد بازدهی نصیب سهامداران خویش ساخته اند ولی همچنان در کانون توجه بازار قرار دارند و از قابلیت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.
نگاهی به بورس تهران
در پایان معاملات هفته منتهی 8 آذر ماه 96، شاخص کل با 1813 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 91152 واحد رسید. شاخص بازار اول با 1896 واحد افزایش به رقم 64956 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 647 واحد افزایش عدد 193007 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 006 / 3 درصد و 34 / 0 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.
در 4 روز کاری این هفته ، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 10787 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 7 / 8 درصد افزایش یافته است.
در ضمن تعداد 5278 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 291 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 31 درصد و 28 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.
این درحالی است که تعداد 18 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 181 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و هر دو با 34 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.
بازدهی آیفکس از آغاز سال به بیش از 17 درصد رسید
بازارهای فرابورس ایران در 4 روز معاملاتی هفته منتهی به دهم آذرماه سال جاری میزبان دادوستد یک هزار و 404 میلیون ورقه بهادار به ارزش معاملاتی نزدیک به 7 هزار و 200 میلیارد ریال بودند.
هفته جاری در حالی ارزش مبادلات فرابورس در مقایسه با هفته پیش با کاهش 25 درصدی مواجه شد که حجم و تعداد معاملات به ترتیب با افزایش 18 و 33 درصدی همراه شدند.
شاخص کل فرابورس نیز نسبت به روز پایانی هفته گذشته 13 پله صعود کرد و بدین ترتیب با ایستادن آیفکس (شاخص فرابورس) در ارتفاع 1030 واحدی در روز پایانی هفته جاری، بازدهی آن از ابتدای سال به بیش از 17 درصد رسید.
از سوی دیگر نگاهی به ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار در تاریخ 10 آذرماه نشانگر آن است که بازار دوم با در اختیار داشتن سهم 43 درصدی از ارزش کل بازارها، رتبه نخست را داراست و بازارهای پایه، بدهی و اول نیز به ترتیب 27، 19 و 8 درصد از ارزش کل را در اختیار دارند.
در بازار اول معامله گران در طول این هفته نقل‌وانتقال 322 میلیون سهم به ارزش 590 میلیارد ریال را رقم زدند و نسبت به هفته گذشته اقبال کمتری به این بازار نشان دادند.
از این رو در حالی بازار اول با کاهش حجم و ارزش مبادلاتی روبه رو شد که بازار دوم با دادوستد 463 میلیون سهم به ارزش بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد ریال، افزایش حجم و ارزش معاملاتی را به همراه داشت.
سه تابلو معاملاتی «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج» نیز در مجموع میزبان جابه‌جایی 515 میلیون سهم طی 58 هزار نوبت دادوستدی بودند که ارزش این مبادلات بر 700 میلیارد ریال بالغ شد.
مبادلات بازار ابزارهای نوین مالی نیز به نقل‌وانتقال 29 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 4 هزار میلیارد ریال منتهی شد که اوراق بدهی با دادوستد 4 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 490 میلیارد ریال صدرنشین این بازار به لحاظ بیشترین میزان ارزش مبادلاتی شدند. معاملات صورت‌گرفته در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به دادوستد 25 میلیون ورقه ETF به ارزش 340 میلیارد ریال انجامید. این هفته استقبال معامله‌گران از اوراق تسهیلات مسکن بیشتر از هفته گذشته بود به گونه‌ای که آن‌ها با خریدوفروش 3 هزار ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به ارزش 248 میلیارد ریال، افزایش 40 درصدی حجم و 38 درصدی ارزش مبادلات اوراق تسه را رقم زدند. همچنین تعداد دفعات معاملات این اوراق در مقایسه با هفته پیش با رشد بیش از 100 درصدی همراه بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‎الله مصباح‎: اکنون انحراف رفتار را در احمدی‌نژاد می بینم «ابتکار» به مناسبت «روزمجلس» گزارش می دهد آیا مجلس در راس امور است؟ پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه ایران در جام جهانی شدند شاگردان کی روش در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸ محمدعلی وکیلی ازبقایی تابقالی سیاسی ! در پهناورترین استان جنوب شرقی ایران زلزله ای 1/6 ریشتری رخ داد کرمان دوباره روی خط زلزله چرا تعداد زیاد تشکل های مردم نهاد صنایع دستی نتوانسته به رونق آن کمک کند؟ جدایی سمن ها از سازمان گفت‌و‌گوی «ابتکار» با خواهران منصوریان درباره مستند «صفر تا سکو» زندگی ما به جوانان امید می‌دهد «ابتکار» از وضعیت بازار سرمایه در هفته اول آذر گزارش می‌دهد صعود دسته جمعی پس از 4 سال پیشنهاد پزشکیان مبنی بر برگزاری علنی جلسات دادگاه بقایی مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با«ابتکار»: فقط اجازه سفر به قم و تهران را دارم نوبخت خبر داد دستور رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات حوزه سلامت فعالان سیاسی بررسی کردند «راز سکوت» اصولگرایان رضا ضراب، جعبه سیاه قرن