مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در مورد نقش خود در ارتباط با روسیه اعتراف کرد دومینوی بحران در کاخ سفید

محمدرضا ستاری
با وجودی که هنوز یک سال از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید نگذشته، حلقه یارانش که با او پا به کاخ سفید نهاده بودند به طور بی سابقه‌ای دچار فروپاشی شده است. هر چند در این مدت، دولت ترامپ، دولتی ابهام آلود و درگیر در تنش‌ها و بحران‌های متفاوتی در داخل و خارج از کشور بوده، اما موج اخراج و استعفاهایی که میان دولتمردان آمریکایی در طول این مدت جریان داشته، در تاریخ سیاسی آمریکا بی سابقه بوده است.
هنوز چند روزی از حضور ترامپ در کاخ سفید نگذشته بود که مایکل فلین مشاور امنیت ملی دولت به واسطه آنچه گفته می‌شود ارتباط با روس‌ها بوده است، از سمت خود کناره‌گیری کرد. پس از آن، جیمز کومی رئیس اف بی آی، راینس پریبس رئیس کارکنان کاخ سفید، والتر شاب مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی و مایکل دوبکه مدیر ارتباطات کاخ سفید به ترتیب از کار کنار رفتند. اما این پایان ماجرا نبود، زمانی که شان اسپایسر سخنگوی بد اخلاق کاخ سفید از منصب خود کناره‌گیری کرد، جانشین وی آنتونی اسکاراموچی تنها توانست 10 روز در مقام خود دوام بیاورد.
اما دومینوی استعفا و اخراج در دولت به همین جا نیز محدود نمی‌شود؛ در شهریور ماه امسال، استیو بنن تئوریسن افراطی کاخ سفید از سوی ترامپ کنار گذاشته شد تا 5 نفر از کسانی که در مراسم سوگند ریاست جمهوری در حلقه نزدیک اطرافیان ترامپ بودند، دیگر در دولت وی جایی نداشته باشند.


زمزمه‌هایی از برکناری تیلرسون
در همین راستا، اخباری که از گوشه و کنار دولت ترامپ امروز شنیده می‌شود حاکی از آن است که رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ نیز اکنون در متزلزل‌ترین وضعیت خود قرار دارد و هر لحظه احتمال برکناری وی وجود دارد. وزارت خارجه و دفاع آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ، سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، به طوریکه بیش از نیمی از مناصب کلیدی در این دو وزارتخانه مهم همچنان از افراد واجد صلاحیت خالی مانده است. دستگاه دیپلماسی آمریکا از ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید ابتدا با موج زیادی از تصفیه‌های بی سابقه روبرو شد و پس از آن تعداد زیادی از دیپلمات‌های با تجربه آمریکا از ادامه همکاری با ترامپ شانه خالی کردند.
در روزهای بحرانی وزارت خارجه آمریکا، دو روز قبل پایگاه خبری پولیتیکو آمریکا به نقل از منابع مطلع کاخ سفید گزارش داد که با وجود اختلاف نظرهای فراوان میان ترامپ و تیلرسون و همچنین جایگاه مطلوب مایکل پمپئو مدیر سیا، به احتمال زیاد مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا جای تیلرسون را در وزارت خارجه خواهد گرفت. در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی با اشاره به احتمال ترمیم کابینه ترامپ تا اواخر سال جاری میلادی، می‌نویسد: ترامپ و تیلرسون درباره مجموعه ای از مسائل از جمله توافق هسته ای ایران، رویارویی با کره شمالی و تنش بین متحدان عربی آمریکا اختلاف نظر دارند و همین امر احتمال حضور چهره‌ای افراطی همچون پمپئو را در وزارت خارجه آمریکا تقویت می‌کند.
اعترافی که ممکن از دولت ترامپ را سرنگون کند
در همین حال و در تازه‌ترین تنش‌ها در کاخ سفید، مایکل فلین که پیش از استعفا از مقام مشاور امنیت ملی جز معتمدترین افراد نزدیک ترامپ به شمار می‌آمد، روز جمعه اتهام دروغگویی به
اف بی آی در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری را پذیرفت. فلین در دادخواستی که امضاء کرده، اتهام ارتباط با سرگئی کیسلیاک سفیر پیشین روسیه در آمریکا را پذیرفته و قبول کرده است که درباره نقش خود در متقاعد کردن مقام‌های کشورهای خارجی در به تعویق انداختن قطعنامه‌های ضد شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی دروغ گفته است. در همین راستا، تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که این اعتراف یکی از جدید‌ترین تهدیدهای سیاسی دولت آمریکا در چهاردهه گذشته بود و می‌تواند احتمال استیضاح و برکناری ترامپ را تقویت کند. همچنین روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی با اشاره به اینکه اعتراف فلین نشانه‌ای شوم برای کاخ سفید است، می‌نویسد: شواهد ارائه داده شده توسط فلین ممکن است شمارش معکوس برای پایان روزهای ترامپ در کاخ سفید باشد.
پای داماد ترامپ نیز در میان است
اما این داستان به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه خانواده ترامپ نیز اکنون در مورد پرونده فلین درگیر ماجرا هستند. چند روز قبل رسانه‌های آمریکایی خبری منتشر کردند که به احتمال فراوان جراد کوشنر داماد ترامپ از کاخ سفید کنار گذاشته شود. هر چند کوشنر بعد از این خبر در پیامی اعلام کرد که آمده‌ایم تا بمانیم، اما روند پرونده فلین اکنون پای او را نیز به چالش فزاینده دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 باز کرده است. در این رابطه، خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که نه تنها به احتمال زیاد رکس تیلرسون تا پایان سال جاری میلادی از سمت خود کنار می‌رود، بلکه جراد کوشنر داماد ترامپ نیز با توجه به روند نزولی موقعیت خود در کاخ سفید و همچنین اتهام دخالتش در انتخابات و لابی‌گری برای جلسه شورای امنیت در مورد شهرک سازی صهیونیست‌ها که پیش از آغاز کار دولت ترامپ صورت گرفته از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.
طبق آنچه که فلین نیز در اعترافات روز جمعه خود به آن اشاره کرده است، سال گذشته و یکروز قبل از آغاز رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرکت سازی‌های اسرائیل، فلین تماس‌هایی با برخی کشورها برای لابی‌گری به نفع اسرائیل داشته و داماد ترامپ نیز به شخصه با سفیر انگلیس در سازمان ملل ملاقات کرده است. طبق اطلاعات منابع دیپلماتیک، هر چند این رای‌گیری در نهایت به ضرر اسرائیل تمام شد و شورای امنیت از اسرائیل خواست که به شهرک‌سازی‌های خود در اراضی فلسطین پایان دهد، اما یک عضو تیم انتقال قدرت در کاخ سفید که همان کوشنر بوده از فلین خواسته که نزد روس‌ها رفته تا روس‌ها را متقاعد کند که قطعنامه علیه اسرائیل را وتو کنند.
منابع مطلع همچنین اعلام کرده‌اند که دخالت‌های داماد ترامپ در دستگاه دیپلماسی آمریکا نیز باعث بروز اختلافات جدی شده است. در همین راستا، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده اند که وزیر خارجه آمریکا به شدت از ارتباط کوشنر با برخی از مقامات خاورمیانه نگران بوده و آن را عاملی برای ایجاد آشوبی بیشتر در منطقه عنوان کرده است. منابع نزدیک به تیلرسون همچنین به رسانه‌های آمریکا گفته اند که داماد ترامپ در خصوص اقدامات خود گزارشی به وزارت خارجه نمی‌دهد و تیلرسون معتقد است که ترامپ دامادش را به مدیریت صلح خاورمیانه منصوب کرده و او نیز هیچ اطلاعاتی از مذاکرات خود در این باره به وزارت خارجه بروز نمی‌دهد. همین مساله است که کارشناسان را به این نتیجه رسانده که ترامپ قصد دارد روند تند خود را در سیاست خارجی با قدرت بیشتری ادامه داده و برای نیل به این مقصود، تمامی مخالفین احتمالی را از کار برکنار کند.
سایر اخبار این روزنامه
مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در مورد نقش خود در ارتباط با روسیه اعتراف کرد دومینوی بحران در کاخ سفید «ابتکار» از هموار شدن راه گفت‌وگو میان اصلاح طلبان و شورای نگهبان گزارش می‌دهد استقبال دو طرفه دو رسانه اروپایی مدعی شدند جدال لفظی شدید میان ظریف و وزیر خارجه عربستان در ایتالیا جهانبخش محبی نیا بست نشینان شاه عبدالعظیم ، چه سودایی در سر دارند؟ «ابتکار» از مشکلات دانش‌آموزان «ای.بی» گزارش می‌دهد «پروانه‏ای»ها در پیله بی‌مهری «ابتکار» وضعیت فضای کسب و کار را بررسی کرد بخش خصوصی روی گسل «ابتکار» موانع چاپ کتاب‌های کشورهای دیگر در ایران را بررسی کرد کتاب در آرزوی صادرات گزارش «ابتکار» از روند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد در تماشاخانه‌ها هزینه خصوصی‌سازی را تئاتری‌ها می‌دهند وزیر ارتباطات خبر داد تعرفه جدید همه شرکت‌های اینترنتی اجرایی می‌شود رئیس جمهوری در زابل : ستاره برای آسمان است نه دانشگاه توپ سعودی‌ها در زمین خودشان لاوروف: آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای دیگر قابل اعتماد نخواهد بود