توپ سعودی‌ها در زمین خودشان

اسفندیارعبداللهی*- سعد حریری نخست وزیر لبنان، به دلایلی آشکار و پنهان چندروزی توسط سعودی ها به بازی گرفته شد و زمین بازی که در نظرگرفته بودند، ایران بود. اما دقایقی پس از نشست خبری سعد حریری در ریاض اغلب کارشناسان عرصه سیاست و بین الملل استعفای نامتعارف وغیرمعمول وی را مشکوک دانستند و اتاق فرمان آن قائله را دفترپادشاهی آل سعود معرفی کردند. ماجرا از آنجایی آغاز شد که عربستان سعودی هرچه قدر در سوریه دست و پا زد آورده‌ای نداشت و پس از نابودی سازمان داعش و دیگر گروه‌های مسلح سلفی درسوریه مترصد فرصتی بود، برسر ایران آوار شود. یک مقدار درقضیه کردستان عراق شیطنت کرد و تلاش کرد به عراقی ها نزدیک شود، اما متقابلا مخفیانه با دشمن تاریخی اعراب یعنی اسرائیل زد و بندهایی به راه انداخت که نهایتا به نسخه و نقشه بچه گانه ماجرای استعفای سعد حریری ختم شد. زیرا سعودی ها چند زمین بازی و حیات خلوت سنتی خود را از دست داده و با قطر و یمن هم در حالت قهرو جنگ هستند. مصری ها هم گویی دل ودماغ روزهای نخست ائتلاف عربی را ندارند. اما با این حال با وجودی که عربستان سعودی بازنده اصلی در منطقه است و باوجودی که مدتی است درگیر تسویه حساب های داخلی با شاهزادگان است، هرگزنباید دست کم گرفته شود.
سعودی ها حالا وارد داستان موشک یمنی‌ها شده اند و با لطائف الحیل، سازمان ملل را هم به بازی گرفته اند وکارشناسان آن سازمان را قانع کرده اند که موشک شلیک شده از خانواده موشک‌های ساخت ایران است. اما با توجه به اینکه سعودی‌ها در حال حاضر در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه متحد استراتژیکی ندارند، تخم مرغ هایش را در سبد ایالت متحده چیده اند و نقشه‌هایش را با نتانیاهو چک می‌کنند، لذا زمان مناسبی است جمهوری اسلامی ایران دراین فضای پراز تردید، تصمیماتی حیاتی اتخاذ کند. هرچند ما یک خاطره بد از واکنش احساسی و هیجانی قسمتی از بدنه نظام در قضیه حمله به سفارت عربستان را داریم و به آتش کشیدن ساختمان سفارت سعودی برای ما هزینه منطقه‌ای و بین المللی داشت اما در عوض تجربه خوبی هم در چهارسال گذشته در اتخاذ سیاست‌های حکیمانه و توام با سعه صدر در منطقه داریم. به خصوص موضع و واکنش مقامات ارشد و دیپلمات‌های ایران درماجرای استعفای حریری نشان داد، کلیات مسیر سیاست خارجی ومنطقه ای ما درست است. در برهه کنونی همه گوش‌ها وچشم ها در سطح بین‌المللی واکنش‌های ما را در موضوعات مختلف رصد می کنند و حتی سخنان یک فرمانده میانی نیروهای مسلح مهم است. ما در مقطعی هستیم که باید از درخت درایت وحکمت میوه حقانیت بچینیم. منطقه ما آبستن حوادثی است که هر لحظه ممکن است از گوشه‌ای سربرآرد. میدان بازی ما و رقبا وسیع و متنوع است و دولت‌های منطقه تنها بازیگران منطقه نیستند.
تقریبا تمام قدرت های درجه اول دنیا در شمار بازیگران خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند و دشمنان قسم خورده قدیمی و جدید ماهم مترصد وارد کردن ضربه کاری هستند. سعودی ها برای فائق آمدن بر ایران، هرامتیازی به آمریکایی‌ها می دهند و از این سو نیز نقشه‌های شان را با نتانیاهو روزانه چک می کنند. ازطرفی هم سیاست خارجی ما به کشورهای موسوم به محورمقاومت گره خورده است. با توجه به جمیع شرایط ذکرشده بالا و با در نظرگرفتن تجربیات خوب و بد گذشته حوزه سیاست منطقه ای، در این برهه از زمان جه بایدکرد؟ در این آشفتگی و به هم ریختگی، زمان مناسبی است که مسئولان و تصمیم گیران ارشد کشورتوجه بهتر و بیشتری به چندکشور داشته باشند. در این شرایط تردید و دودستگی به اصطلاح ائتلاف به رهبری عربستان، ایران باید بیش ازپیش به فرانسه، مصر، قطر، ترکیه،کویت، عمان و حتی اتحادیه اروپا نزدیک شود و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تفهیم کند. به نظرمی رسد ایران باید علاوه بر کشورهای محور مقاومت و روسیه، به کشورهای نامبرده فوق به چشم شرکای استراتژیک بنگرد.
* کارشناس وتحلیل گر علوم سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در مورد نقش خود در ارتباط با روسیه اعتراف کرد دومینوی بحران در کاخ سفید «ابتکار» از هموار شدن راه گفت‌وگو میان اصلاح طلبان و شورای نگهبان گزارش می‌دهد استقبال دو طرفه دو رسانه اروپایی مدعی شدند جدال لفظی شدید میان ظریف و وزیر خارجه عربستان در ایتالیا جهانبخش محبی نیا بست نشینان شاه عبدالعظیم ، چه سودایی در سر دارند؟ «ابتکار» از مشکلات دانش‌آموزان «ای.بی» گزارش می‌دهد «پروانه‏ای»ها در پیله بی‌مهری «ابتکار» وضعیت فضای کسب و کار را بررسی کرد بخش خصوصی روی گسل «ابتکار» موانع چاپ کتاب‌های کشورهای دیگر در ایران را بررسی کرد کتاب در آرزوی صادرات گزارش «ابتکار» از روند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد در تماشاخانه‌ها هزینه خصوصی‌سازی را تئاتری‌ها می‌دهند وزیر ارتباطات خبر داد تعرفه جدید همه شرکت‌های اینترنتی اجرایی می‌شود رئیس جمهوری در زابل : ستاره برای آسمان است نه دانشگاه توپ سعودی‌ها در زمین خودشان لاوروف: آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای دیگر قابل اعتماد نخواهد بود