فرصت سوزی؛۱۰ استان همچنان بلاتکلیف

آرمان- احسان اسقایی: معرفی‌ ‌کابینه‌ای اعتدالی‌تر از کابینه قبلی توسط رئیس جمهور به مجلس اولین اقدام بود که تحلیلگران آن را به تحت فشار بودن روحانی تعبیرکردند. هرچند روحانی به شدت این موضوع را ردکرد اما در سخنرانی اخیر رئیس جمهور در جمع دانشجویان سایه ‌این تحلیل هنوز طنین انداز بود. به طوری که روحانی مجددا مجبور شد از عدم زیر فشار بودن خود در معرفی وزرا سخن بگوید. از سوی دیگر نقد به دولت از سوی اصلاح‌طلبان به دلیل مختلف از جمله تعلل در معرفی تمامی استاندارن وجود دارد. زیرا به‌رغم اینکه تغییر محسوسی در تمدید حکم و جابه‌جایی استانداران صورت نگرفته، اما حدود 10 استان هنوز تکلیفشان در معرفی نماینده عالی دولت مشخص نیست. این استانداران نمی‌دانند جابه‌جا خواهد شد، خواهند رفت و یا احکامشان تمدید‌ خواهد شد. عدم تصمیم‌گیری در مورد این مدیران موجب شده نوعی سردرگمی در مدیریت ارشد این استان‌ها در اجرای برنامه‌های دولت و تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور به وجود آید.
فرصت‌سوزی‌ها
استاندارانی که هنوز وضعیت آنها مشخص نیست در سر درگمی قرار دارند که در جهت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در استان چگونه اقدام کنند؟زمانی که تکلیف استانداران مشخص نیست، مدیران کل هر استان نیز در خلأ بسر می‌برند و فضای تردید امورات استان را می‌گذرانند. هرچند روحانی به دقت اجرای وعده‌هایش را در دستور کار قرار دارد، اما بدنه دولت و وزارتخانه‌ها به هیچ وجه با دولت هماهنگ نیستند. روحانی تاکید می‌کند که توسعه هر استانی باید بر اساس برنامه صورت بگیرد. حال سوال این است چرا معرفی استانداران فراغ از اینکه از کدام جناح باشد تکمیل نمی‌شود. تاخیر در معرفی استانداران قابل قبول نیست. عدم معرفی این استاندران بار مالی هم در آینده برای دولت دارد.
از دست رفتن فرصت


یک کارشناس سیاسی در مورد تعلل در معرفی استانداران باقی مانده از سوی دولت به«آرمان» گفت: با عدم معرفی حدود 10 استاندار تا این لحظه مشخص می‌کند که نقش وزارت کشور و استانداری‌ها در دولت دوازدهم هنوز از اهمیت برخوردار نیست. علی صوفی افزود: تنها بازوی اجرای سیاست‌های عمومی دولت در استان‌ها، استاندران هستند. استاندران حفظ امنیت عمومی و اجرای سیاست‌های عمومی دولت را برعهده دارند. از این رو استانداران رئیس شورای تامین است زیرا باید بتواند امنیت عمومی را حفظ کند و با عنوان رئیس شورای اداری اجرای سیاست‌های دولت را بر عهده دارند و به عنوان نماینده دولت در منطقه نظارت عالیه بر تمامی دستگاه‌های اجرایی دارد و باید دستگاه‌های اجرایی را برای اجرای سیاست‌های دولت را برعهده دارد. این استاندار دوران اصلاحات، افزود عدم معرفی استانداران باقی مانده در دولت دوازدهم فرصت سوزی است و هر چه زودتر استانداران با آمادگی ذهنی کار خود را آغاز کنند، دولت می‌تواند از عهده تعهدات خود به مردم به کمک نمایندگان دولت در استان برآید. در غیر این صورت مدیران بلاتکلیف فعلی تبعا دیگر اقدامی نخواهند کرد و سایر مدیران دولتی نیز در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند.
نام نیک و عملکرد ناقص
هر رئیس جمهوری به دنبال این است ‌که نام نیک و پرونده روشن و شفافی در اجرای وعده‌ها از خود برجای بگذارد. روحانی هرچند دولت خود را به اصولگرایان نسپرد، اما احتمالا در تحقق وعده‌هایش با چالش روبه‌رو خواهد شد. به‌گونه‌ای که عملکرد ناقصی در اجرای برخی وعده‌ها از جمله توسعه متوازن در استان‌ها از دولت روحانی برجا خواهد ماند. در نتیجه رئیس دولت دوازدهم اگر بخواهد در آینده تحولات سیاسی ایران جایگاهی داشته باشد، باید به اجرای وعده‌ها و تحول در استان‌های مختلف دقت کند تا از این طریق با ایجاد انگیزه مثبت در میان مردم تایید آن‌ها را نیز در آینده با خود همراه داشته باشد. در غیر این صورت روحانی رئیس جمهوری خواهد بود که در معادلات سیاسی بعد از پایان دولتش نقشش گمرنگ خواهد شد.