زنگ خطر عارف!

نیازی به الصاق واژه «اعتدال» به «اصلاحات» نبود
زنگ خطر عارف!
اعمال محدودیت برای مسئولان باسابقه وحدت را کمرنگ می‌کند
آرمان- حمید شجاعی: در چند وقت اخیر مباحث متعددی در صحنه سیاسی کشور و اصلاح‌طلبان شکل گرفته، اما دو نکته بیش از بقیه حائز اهمیت بود و بسیاری بر آن تاکید کرده‌اند. از سویی بسیاری بر لزوم برداشتن محدودیت‌ها از برخی مسئولان سابق نظام در راستای وحدت و هم‌نشینی تمام نیروهای انقلاب تاکید داشته و دارند و از سوی دیگر نیز برخی نسبت به جایگزین شدن حرکت‌های جبهه‌ای به جای فعالیت‌های حزبی هشدار می‌دهند. محمدرضا عارف رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان، ایجاد فاصله بین مسئولان و یاران انقلاب و اعمال محدودیت برای برخی مسئولان باسابقه نظام را زنگ خطری برای کمرنگ شدن وحدت در داخل خانواده انقلاب می‌داند. او معتقد است: حرکت جبهه‌ای نباید باعث واگرایی بین احزاب سیاسی شود.


استفاده از ظرفیت‌ها
بزرگان بسیاری همچون مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی همواره به‌این نکته اشاره داشتند که باید شرایطی فراهم گردد تا همه نیروهای انقلاب در راستای وحدت و هم‌افزایی گرد یکدیگر جمع شوند. گرچه اکنون نیز بسیاری از بزرگان و عقلای قوم به ‌این مهم معتقدند. این موهبتی است که تمام چهره‌های سیاسی و نیروهای شناخته شده کشور به نظام و انقلاب پایبند بوده و هستند و همه در راستای پیشبرد اهداف و منافع کشور قدم بر می‌دارند. حال اگر در مقاطعی برخی مسائل و اتفاقات موجب ناراحتی و ایجاد کدورت میان جریانات و نیروهای انقلاب از یکدیگر شده می‌توان آنها را با مفاهمه و گفت‌وگو حل و فصل کرد و نباید به سبب برخی تحلیل‌ها؛ کشور را از تمام ظرفیت‌های خود محروم ساخت. در این راستا رفع محدودیت از برخی چهره‌های تاثیرگذار که ظرفیت گسترده و سرمایه اجتماعی بالایی در جامعه دارند می‌تواند در راستای وفاق ملی، منافع ملی و ایجاد وحدت میان نیروهای انقلاب و جریانات سیاسی بسیار موثر باشد. اگر با دید کلان به مسائل سیاسی داخلی و خارجی بنگریم در می‌یابیم با توجه به شرایط منطقه و جهان انسجام، وحدت و یکپارچگی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور می‌تواند در این شرایط عامل رشد، توسعه و پیشرفت کشور باشد.
ایجاد چالش
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فاصله بین مسئولان و یاران انقلاب و اعمال محدودیت برای برخی مسئولان باسابقه نظام را زنگ خطری برای کمرنگ شدن وحدت در داخل خانواده انقلاب دانست. به نوشته ایسنا، وی گفت: هرگونه‌ ایجاد چالش در داخل خانواده انقلاب مطمئنا به سود بدخواهان نظام اسلامی است. به همین دلیل همه اعم از حاکمیت و مردم باید بیش از گذشته به وحدت و با هم بودن اصرار کنند. محمدرضا عارف در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان اصلاح‌طلب، هفته وحدت را فرصتی برای همدلی و همراهی همه مسلمانان دانست و افزود: هفته وحدت فرصت مناسبی است که به بازخوانی مجدد آموزه‌های دین اسلام درباره لزوم رفتار مهربانانه با برادران و خواهران همه فرق اسلامی و ادیان الهی بپردازیم و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با توجه به ‌این آموزه‌های اخلاقی، صلح‌طلبی خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذارد. رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به شرایط حساس منطقه و تلاش برخی کشورها برای ارائه چهره‌ای خشن و خشونت طلب از جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: از امت اسلامی به‌ویژه مراجع و پیشوایان بزرگوار شیعی و سنی انتظار است در برابر امواج کینه‌آفرین تعصب و جهالتی که مورد سوء استفاده دشمنان اسلام و منطقه قرار گرفته است بر وحدت میان فرق مختلف اسلامی اصرار کنند و هر گونه تحریک و تخریب را از سوی هر کسی که باشد محکوم نمایند و گام‌های عملی‌تر در جهت وحدت بردارند. عارف ایجاد فاصله بین مسئولان و یاران انقلاب و نیز اعمال محدودیت برای برخی مسئولان باسابقه نظام را زنگ خطری برای کمرنگ شدن وحدت در داخل خانواده انقلاب اعلام کرد و اضافه کرد: در برهه حساسی از انقلاب اسلامی به‌سر می‌بریم و هرگونه ‌ایجاد چالش در داخل خانواده انقلاب مطمئنا به سود بدخواهان نظام اسلامی است. به همین دلیل همه اعم از حاکمیت و مردم باید بیش از گذشته به وحدت و با هم بودن اصرار کنند.
وحدت تشکیلاتی
ئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه در ذات اصلاحات منش اعتدالی وجود دارد، تاکید کرد: شخصا «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم در حالی که الزاما نیازی به‌ این کار نبود چرا که در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است. رئیس بنیاد امید ایرانیان گفتمان اصلاحات را پاسخگوی نیازها دانست و تصریح کرد: در یک جبهه سیاسی هر حزبی باید وزن خود را در داخل آن جبهه سیاسی بشناسد و با توجه به وزن خود فعالیت کند و انتظاراتش را با توجه به وزن و جایگاه خود هماهنگ کند. محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه حرکت جبهه‌ای نباید باعث واگرایی بین احزاب سیاسی شود، گفت: نگاه قیم‌مابانه و پدرسالارانه در حرکت جبهه‌ای نباید وجود داشته باشد و اگر حزب یا احزابی بخواهند نگاه قیم‌مابانه نسبت به دیگر احزاب داشته باشند مطمئنا شکست خواهند خورد و حرکت جبهه‌ای را با مشکل روبه‌رو خواهند کرد. رئیس فراکسیون امید وحدت تشکیلاتی را یکی از اصول مهم حرکت جبهه‌ای دانست و با اشاره به دستاوردهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، یادآور شد: رقیب جریان اصلاحات تلاش زیادی کرد که با الگو‌برداری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جبهه‌ای عمل کنند، اما باز هم موفقیتی کسب نکردند.